4 שנים ago

ניתוח טכני בביטקוין וקריפטו – מדריך מתקדם

Yuval Gov דצמ 16, 2017 14:44

המאפיינים היחודיים של שווקי הקריפטו הפכו את הניתוח הטכני ואת הגרפים לכלים בעלי ערך רב לסוחר, המסייעים לחזות כיוון, מומנטום, רמות תמיכה, התנגדות ועוד.

מדריך זה מציג בקצרה את קווי היסוד של כמה מהשיטות היותר מוכרות לניתוח טכני מתקדם שזמינות כיום, המשמשות לניתוח שוק של מטבעות קריפטו כמו ביטקוין. אם אינכם מעורים בעולם הניתוח הטכני, מומלץ להתחיל מכאן: המדריך לניתוח טכני למתחילים.

נרות יפניים

נרות יפניים הם כלי לניתוח טכני שעשוי להטיב עם סוחרי קריפטו, מאחר שהכלי מספק נתוני מפתח לסוחרים עבור מסגרות זמן רבות ושונות באמצעות הנרות.

הנרות מורכבים באופן הבא: כל נר מייצג טווח זמן (בגרף יומי, כל נר מייצג יום). הנר היפני הירוק מייצג מגמה שנפתחה למטה ונסגרה גבוה יותר, והפוך. הסבר מלא בתמונה הבאה:

על אף שמטבעות הקריפטו שונים באופן קיצוני מנכסים מסורתיים (מניות, אג”ח וכו’), הם עדיין מסומנים באותו האופן, כאשר פעילות המחיר מוגדרת לפי OHLC (open high low close). ב-OHLC משתמשים בנרות על מנת לזהות תבניות שחוזות את כיוון המחיר של המטבע ברגע שהושלמה בנייתן.

מחקרים ובדיקות לאחור שנעשו, מצאו שישנן חמש תבניות של נרות החוזות באופן טוב למדי את תנופת וכיוון המחיר. כל תבנית כזו עובדת בהקשר של פסי מחיר מקיפים בחיזוי מחירים נמוכים או גבוהים יותר.

תבניות הנרות המדויקות ביותר נמנות בין קטגוריות שמזוהות כהיפוך מגמה והמשכיות. תבניות נרות היפוך חוזות שינויים בכיוון המחיר, בעוד שתבניות המשכיות חוזות המשך מגמה נוכחית.

Source: Forexadobe

מאחר שלמטבעות הקריפטו נטייה חזקה לעלות ולרדת במחיר באופן תנודתי, סוחרים שמעוניינים להשתמש בתבניות נרות על מנת לשפר את יכולות המסחר שלהם, צריכים להתמקד בתבניות החוזות תחתיות שוק (“רצפה”) או חוזות המשכיות של מגמת העלייה.

חמש התבניות השווריות של נרות אשר מומלץ להתמקד בהן, למשל בעת התעוררות השוק השוורי ההיסטורית של ביטקוין, נקראות ״הפטיש״, ״התבנית השוורית המציפה״, ״הקו הנוקב״, ״כוכב הבוקר״ ו-״שלושת החיילים״.

״הפטיש״ (Hammer) הוא תבנית היפוך שוורית, המתריעה כאשר אני מתקרבים לתחתית במגמת ירידה. “איש תלוי” (Hanging man) – עושה את ההפך.

Source: Sockcharts.com

״התבנית השוורית המציפה״ (The Bullish Engulfing Pattern)  היא תבנית היפוך בעלת שני נרות שמופיעה במגמת ירידה. הקו הנוקב מופיע גם הוא במגמות ירידה.

Source: onlinetradingconcepts

״כוכב הבוקר״ נחשב לסימן של תקווה ושל התחלה חדשה במגמת ירידה קודרת.

Source: onlinetradingconcepts

תבנית ״שלושת החיילים״ מזוהה בדרך כלל לאחר תקופה של מגמת ירידה או בעת איחוד מחירים.

Source: Babypips

 

גלי אליוט

עקרון גלי אליוט הוא תבנית של ניתוח טכני שסוחרי קריפטו משתמשים כדי לנתח מחזורי שוק, וכדי לחזות מגמות שוק, באמצעות זיהוי שינויי מידות קיצוניים בפסיכולוגיית המשקיע, פסגה ותחתית של מחירים, וגורמים קולקטיביים נוספים.

סוחרים המשתמשים בגלי אליוט מאמינים ששווקים מושפעים מפסיכולוגיית משקיע קולקטיבית, או מפסיכולוגיית ההמונים, ושההשפעה נעה ברצפים טבעיים בין אופטימיים לפסימיים.

נראה כי זוהי טכניקת מסחר המתאימה לסוחרי קריפטו, מאחר שבזמנים אלה, הם מונעים מפסיכולוגיית משקיע בלבד, שכן אין יסודות מסחר בסיסיים המסבירים את עליות המחירים, מלבד רכישה אגרסיבית הנובעת מהיצע מוגבל.

המפתח להצלחה בעת שימוש בניתוח גלי אליוט, הוא לספור את הגלים נכון. סוחרים שמשתמשים בשיטה זו מאמינים שהשוק נע בגלים, ושפעילות המחיר נגזרת בעיקר מקבוצות של חמישה גלים כלהלן:

נדרש נסיון רב על מנת להתמחות בניתוח גלי אליוט, ועם זאת, ישנם סוחרי קריפטו שמרגישים שהם בעלי מומחיות טובה מספיק בבסיס השיטה, על מנת ליישמה בשווקים כמו הביטקוין.

רמות פיבונאצ’י

רמות פיבונאצ׳י הן ענף בתוך גלי אליוט. בקצרה, זוהי דרך למצוא רמות תמיכה והתנגדות אפשריות למגמה השלטת.

לדוגמא, לאחר בניית טווח שיאים ושפלים עולים, סוחרים יצפו מהשוק לחזור על 38.2% עד 61.8% ממהלך זה, על מנת להגדיר את הזדמנויות הקנייה או המכירה הפוטנציאליות הבאות. אלו הן רמות פיבונאצ׳י.

דוגמא הפוכה – לאחר הגעה לתחתית, סוחר ינסה לחזות את ההתעוררות הבאה באמצעות יישום של כלים מתמטיים בפעילות המחיר. הסוחרים ישתמשו ברמות פיבונאצ׳י על מנת להעריך את ההתנגדויות הבאות שהן גובה התיקון למגמה הנוכחית (אם המגמה היא ירידה, התיקון למגמה יהיה עלייה לפני המשך ירידה).

כיצד לעבוד עם הכלי? פשוט למתוח את המגמה מתחילתה ועד השיא ורמות התמיכה או רמות ההרחבה (לזיהוי התנגדויות) יופיעו.

מדד העוצמה היחסית (RSI)

RSI ידוע בתחום הניתוח הטכני כאוסילטור, מאחר שהוא נע בין הערכים 0 ל- 100. ישנם סוחרי קריפטו המשתמשים בהם על מנת לקבוע את חוזקה של מגמה, או על מנת לחזות שיאים ושפלים הנובעים ממצבי קניית יתר או מכירת יתר. בעוד שמחירי הביטקוין נסחרים לעתים קרובות במצבי קניית יתר או מכירת יתר מפאת הנדיפות הגבוהה שלו, מקדם RSI מאותת לסוחרים אם להיכנס לפוזיציית מסחר או לצאת ממנה.

RSI עובד תחת הנחת היסוד – מחירים יתקרבו לפסגה של טווח המסחר בעת שינוי כיוון חיובי, ויתקרבו לעבר התחתית של טווח המסחר בעת שינוי כיוון שלילי.

בעת ירידה ממושכת, האוסילטור יתקרב לאפס – כאות לכך שתחתית המגמה עשויה להתקרב. בעת עליה ממושכת, האוסילטור יתקרב למאה – כאות לכך שהשיא עשוי להתקרב. בגרף המצורף ניתן לראות שהערך של ביטקוין הוא 81.92 RSI, כלומר, יש קניית יתר של ביטקוין, וצפוי תיקון מגמה לפי RSI.

MACD ממוצע נע מתכנס או

ה-MACD מסווג כאינדיקטור. הוא מורכב משני ממוצעים נעים אקספוננציאלים שעוזרים למדוד תנופה של נכסים כגון מטבעות קריפטו, מניות וכו’.

ה-MACD משווה מומנטום לטווח קצר אל מול מומנטום לטווח ארוך בשוק הקריפטו, על מנת לסמן את הכיוון הנוכחי של המגמה, במקום את כיוון המחיר. כאשר ה-MACD חיובי, המשמעות היא שהתנופה של מטבעות הקריפטו היא כלפיי מעלה, ולהפך.

Ichimoku ענני איצ’ימוקו

ענן איצ׳ימוקו הוא אינדיקטור המגדיר איזורי תמיכה והתנגדות, מזהה כיווני מגמות, אומד מומנטום ומספק אותות למסחר. ה״עננים״ נוצרים בין טווחים של ממוצעים נעים של חצי שנה מראש, ובין נקודת האמצע של שיא ושפל השבוע ה-52, שנמדדת גם חצי שנה מראש.

בקצרה, המגמה הכללית תהיה כלפיי מעלה כאשר המחירים הם מעל הענן, וכלפי מטה כאשר המחירים מתחת לענן, ומגמת דשדוש כאשר הם בתוך הענן עצמו.

סיכום

כאשר סוחרים במטבעות קריפטו תוך שימוש בכלי ניתוח טכני שונים, חשוב שתהיה לכם דעה מוצקה לגבי מטרת היעד שברצונכם להשיג, כי לכל שיטה שצוינה במאמר זה המאפיינים הייחודיים לה.

לדוגמא, אם אתם סוחרי מגמה ומשתמשים בכלי לזיהוי מגמות – לא תרצו להעיב על הניתוח שלכם עם אוסילטור RSI, כי הוא עשוי להצביע על כך שהשוק בקניית יתר או במכירת יתר. במילים אחרות, למדו את המאפיינים של כל כלי טכני לפני שתיישמו אותם בשוק במציאות. שימוש באינדיקטורים וכלי ניתוח טכני בקריפטו, ובמיוחד בביטקוין, הוא נחוץ לכל סוחר קריפטו ומשמש ככלי עזר לזיהוי המגמה.

כלי ניתוח מומלצים

Coinigy מספק שירות גרפים מקיף לכל מטבעות המסחר וזירות המסחר בקריפטו. תוכלו להרשם דרך הקישור הזה ולקבל 30 ימי נסיון בחינם. הכלי גם מאפשר מסחר בבורסות השונות דרך API וניהול כל הטריידים ממקום אחד.

CoinAnalyze: אתר המזהה תבניות של נרות יפניים במטבעות קריפטו הגדולים.

TradingView: שירות תרשימים וגרפים שדומה ל-Coinigy, עם מגוון יותר דל של אפשרויות וממשק משתמש פחות מושך (לדעתנו). אבל היי, הוא לגמרי חינמי.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn