אלטים
4 חודשים ago

7 טיפים וטעויות נפוצות למתחילים במסחר ביטקוין ואלטים

Yuval Gov ינו 2, 2018 14:08

המסחר בקריפטו הוא כמו נהר גועש. מתקדם בקצב אסטרונומי ללא הפסקה, מלווה באירועים מהותיים חדשות לבקרים. אם תשחו נגד הזרם – אתם עלולים להיעלם לגמרי. כדי לשפר את יכולות המסחר והבנת השוק, תמיד מומלץ ללמוד מטעויות של אחרים. המאמר הבא נכתב מתוך נסיון רב אחרי אלפיי פוזיציות בשנים האחרונות בקריפטו, וכן, גם טעויות בדרך. נתחיל?

ספר הפקודות – איפה למקם את הפקודות

שימוש נכון בספר הפקודות: מחיר המטבע נקבע לפי העסקה האחרונה שבוצעה, במפגש בין הקונים למוכרים, או בין ההיצע לביקוש. אותן פקודות היצע וביקוש מסודרות בטבלה, מה שמוכר יותר בשם – ספר הפקודות. בקריפטו כמו בקריפטו, תנודתיות (וולטיליות) היא שם המשחק. לכן, ובהמשך למאמר הטיפים למסחר בקריפטו הקודם, כאשר נכנסים לפוזיציה מומלץ למקם רמות מכירה ברווח או לחילופין (ובשאיפה במקביל) סטופ-לוס למזעור ההפסד. אך כיצד נדע איפה בדיוק כדאי למקם פקודות אלה? כדי לזהות איזורי התנגדות ותמיכה נתחיל מניתוח הגרף ברמה הבסיסית ביותר, מאמר ניתוח טכני למתחילים יסייע בכך. לאחר שזיהינו את האזורים בהם אנחנו נרצה לממש רווח (אזורי התנגדות) ובמקביל זיהינו את אזורי התמיכה, שאם אלו נשברים – שם כדאי לחתוך את ההפסד, בעזרתו של ספר הפקודות נמצא את הרמות אופטימליות למקם את הפקודות בפועל.

זיהוי רמות מכירה במימוש רווח: בספר הפקודות נזהה את אזורי ההתנגדות (שנתחנו קודם), סביר כי בשל היותם אזורי התנגדות, מחכה היצע רב (“קיר” מכירה) סביב הרמות הללו. החכמה כאן היא למקם את פקודות המכירה שלנו בדיוק צעד אחד לפני, במחיר קצת יותר נמוך, שאם הביקושים מתחילים לאכול את “קיר” ההיצע, הפקודה שלנו כבר בוצעה ונמכרה.

זיהוי רמות סטופ-לוס למזעור הפסד: בספר הפקודות נזהה את אזורי התמיכה (שנתחנו קודם), סביר כי בשל היותם אזורי תמיכה, מחכה ביקוש רב (“קיר” של קונים) סביב הרמות הללו. באזור זה מומלץ למקם את פקודות הסטופ-לוס אבל קצת מתחת לאזור בו הביקושים רבים. רק אם המוכרים הצליחו להוריד את המחיר ו”הקיר” של הקונים נשבר – הם יגיעו לפקודה שלנו. הקיר של הקונים הוא מעין רמת הגנה על הפקודה שלנו.

האם אפשר למקם פקודות מכירה ברווח וסטופ-לוס במקביל? נכון לכתיבת שורות אלה, זירות המסחר אינן תומכות בפקודות מכירה וסטופלוס במקביל. בעולם מושלם, היינו יכולים להגדיר גם סטופלוס לטרייד וגם רמות מכירה ברווח, כך הסיכוי להפסד צורב היה יורד משמעותית. עד אז נסתפק במה שאפשר – אני נוהג להגדיר רמות רווח עבור חלק מהפוזיציה, ועבור החלק השני יוגדר רמת סטופלוס.

ניתוח גרף – מול הביטקוין וגם מול הדולר

לאלטים הגדולים ביותר מסחר ענף ביותר מול הדולר. לכן, בניתוח הגרף של האלטים הגדולים יש לנתח את הגרף מול הביטקוין וגם לנתח דולרית. אנו מקפידים על כך בסקירות השבועיות שלנו כאן באתר. אילו היינו מנתחים מול הביטקוין בלבד, ודאי היינו מפספסים את אתריום היציבה ברמת ה- 300$ (זוכרים 300$ ביטקוין 2015?). בזמן כתיבת שורות אלה אתריום נסחרת חודש אחרי, רק ב- 750$ ליחידה.

אתריום מדשדשת לה סביב רמת 300$ (בגרף בצהוב) עד שמחליטה בנובמבר 2017 לפרוש כנפיים אל עבר השיא הדולרי

אני מדבר אל הרגש שלכם

כלל בסיס הוא שאסור לערב רגש במסחר. הכלל הזה הוא כלל חובה למי שסוחר לכל הטווחים, ובמיוחד לסוחרי הטווח הקצר. נסו לדמיין עצמכם קונים ביטקוין לפי אסטרטגיית DCA: נניח ולאחר הקנייה הראשונה, מחיר הביטקוין התרסק תוך שלושה ימים ב- 40%. עכשיו מה?   כמובן, עכשיו זהו הזמן לרכוש מנה שנייה של ביטקוין כדי למצע את מחיר הכניסה לטרייד. אבל במקום זאת, כמעט כל מי שאני מכיר שדבק בשיטת ה- DCA, חטף רגלים קרות בדיוק ברגע “המפחיד” הזה של הירידה ולא ביצע את הרכישה של המנה השנייה. למה זה קורה לנו? מילה אחת – רגש. הרגש, במקרה הזה הפחד מהפסד, משפיע עלינו ומשבש את תוכנית הפעולה שלנו לחלוטין. אם אתם מאלה (הרוב) שלא יקנו את המנה השנייה בדוגמא לעיל – מוטב לשקול את עתידתכם כסוחרים, בטח כסוחרי קריפטו. ההתגברות על הרגש מתבטאת גם בהתנהגות לאחר טרייד מופסד או טרייד שיצאתם ממנו אבל המשיך להשתולל למעלה (קראו עוד על ה- FOMO) . לסיכום, אל תתחרטו על רווח שלא הרווחתם ואל תקחו עליכם רגשות אשם לאחר טריידים מופסדים. הגדירו תוכנית פעולה ויעדים ופעלו לפיהם – כאילו הייתם מחשב שתוכנת מראש.
המלצה לתוכנית פעולה כזו: אחרי שמציבים יעדי מכירה, היה והמטבע הגיע ליעד הראשון, יש לממש חצי מהפוזיציה. במקביל, להעלות את רמת הסטופלוס לרמת הכניסה (כדי שלא תפסידו). ביעד השני שהוגדר יש לממש רבע נוסף מהפוזיציה. כעת, סביר שתשארו בתוך הפוזיציה עם רבע ממנה אבל רק עם הרווחים, אחרי שהחזרתם את כספיי הקרן “הביתה”. בשלב זה משחק הרווח הופך להיות בלתי מוגבל. מקרים של מטבע שרץ 2000% בשבועיים לא נדירים במחוזותינו.

מה שיורד – לא בהכרח יעלה

טעות נפוצה נוספת היא חיפוש אחר מטבעות שהתרסקו, מבחינה ערכם מול הביטקוין, מתוך אמונה שיחזרו בעתיד למחירי השיא שלהם. אז יש לי חדשות בשבילכם – ישנם מטבעות הרחוקים שנות אור מרמות השיא. קחו למשל את Aurora, במרץ 2014 נרשם מחיר השיא של 0.14 ביטקוין לארורה אחד. ביום כתיבת שורות אלה, ארורה נסחרת בהנחה של 99.9% ממחיר השיא – 0.00014 ביטקוין ליחידה. האם ארורה (הארורה) תעשה מהלך של פי 1000? אין לדעת. אבל אין להסיק שבגלל שמטבע רחוק מהשיא מדובר בהזדמנות ולא בסכין נופלת. ישנם גם מטבעות שבלעה אותם האדמה ולאט לאט יצאו ממסחר רציף – תרחיש שבהחלט יש לקחת אותו בחשבון (בעיקר במטבעות הקטנים).

זמן שווה כסף

שבוע בשוק הקריפטו שווה ערך לכשלושה חודשים בשוק ההון המסורתי מבחינת אירועים והתרחשויות. מי שרוצה לקפוץ למים העמוקים של הקריפטו חייב לעקוב ברמה יומית, שלא לומר שעתית. לא לכולם הספורט הזה מתאים. מה שכן, צריך לקחת בחשבון את הזמן אותו אתם משקיעים בתחום. לפעמים להיות סוחר יומי הרבה פחות משתלם מאשר להיות משקיע. אגב, סוחר יומי לאו דווקא אומר שכל יום נועד לקנות ולמכור וטריידים הם של שעות. טריידים יכולים להגיע ליעד תוך דקות, וגם תוך חודשים. חשבו על הזמן אותו אתם מתכוונים להשקיע בלימוד ומעקב אחרי השוק. זכרו שלזמן שלכם יש עלות שולית או במילים אחרות לזמן שלכם יש מחיר.
אם בכל זאת החלטתם להשקיע מזמנכם ולסחור באופן יום-יומי, מומלץ להתחיל במנות קטנות ולבחון את הביצועים טרם העלאת הסכומים. גם כאן, מדובר בעוד יתרון של הקריפטו. האפשרות למיקרו-טרנסאקציות. בניגוד לשוק ההון, שם אם חפצה ידכם במניה של כיל תאלצו לקנות מנת מינימום שוות ערך לכמה אלפי ש”ח טובים, בקריפטו אפשר גם לבצע פעולות של שקלים בודדים ואף פחות מכך.

טעות 1: אני קונה ריפל – כי המחיר זול יחסית לאתריום

טעות נפוצה אצל סוחרים מתחילים היא להתסכל על המחיר של המטבע ולא על שווי השוק (המארקט קאפ). כמו שמעריכים חברה לפי שווי השוק שלה, שמחושב כמכפלה של מספר המניות הקיימות כפול מחיר המנייה, כך זה גם באלטים: מספר המטבעות הקיימים בסירקולציה כפול מחיר המטבע. למטבע שמחירו זול, כגון ריפל, יש אך ורק אפקט פסיכולוגי על המשקיעים ותו לא. אין הבדל מבחינת שווי השוק אם ריפל אחד שווה דולר ויש מילארד ריפל, לבין אם ריפל שווה אלף דולר ויש מליון יחידות של ריפל. לכן, מעתה כשאתם בוחנים מטבעות להשקעה ב- CoinMarketCap הסתכלו על הנתון היותר מהותי שהוא שווי השוק או ה- Market Cap, ופחות על המחיר למטבע בודד.

טעות 2: לא שמים את כל הביצים בסל אחד

תחום הקריפטו כמו הקריפטו, הינו תחום לא צפוי. לצד עליות של מאות אחוזים, התחום חווה ויחווה תקופות בהם נמחקים עשרות מליארדי דולרים תוך זמן קצר. וכשהביטקוין יורד מול הדולר, בדרך כלל האלטים גם יורדים מול הדולר. מתמטיקה פשוטה מגלה, שגם גידור חלק מהתיק לאלטים כגון אתריום ולייטקוין, לא תמיד הספיק כדי להמנע ממחיקת אחוז נכבד של השווי הדולרי של התיק.
בשנת 2015 ותחילת 2016 כאשר הביטקוין היה סולידי, באופן יחסי לביטקוין, נע סביב רמות מחיר של 300$, המשחק היה לסחור על אלטים כדי להרוויח יותר ביטקוין. הציפייה היתה שבעתיד הביטקוין יעלה (אפקט פיגמליון). כאשר נכס הבסיס שלנו תנודתי ביותר, ע”ע גרף הביטקוין מהשנה האחרונה, אנחנו צריכים להשוות את ביצועי התיק מול הביטקוין אבל גם ברמה הדולרית. סוחרים רבים ירדו בכמות הביטקוין בשנה האחרונה (היי, וזה לא קשה כשאתריום נחתכה 70 אחוז מהשיא…) אבל דולרית התיק השיג תשואה יפה מאוד. העלייה של הביטקוין הכניסה לקריפטו כסף רב, שווי השוק של כלל הקריפטו גדל פי 30 רק בשנה האחרונה. כסוחרים, חשוב לשמור על כמות הביטקוין שהוא נכס הבסיס, אבל לא לשכח גם את השווי הדולרי שלו ולדעת לממש לפעמים. הראייה צריכה להיות רחבה יותר – הקריפטו הוא נדבך אחד באפשרויות ההשקעה שלכם. יש גם את שוק ההון, נדלן, קרנות גמל ועוד אפיקי השקעה. חשוב לפזר את הסיכונים בתוך תיק הקריפטו וגם בכל תיק ההשקעות.

טעות 3: ביטקוין עלה המון בשנה האחרונה, אז נקנה לייטקוין

כמו שנאמר, יש שתי צורות לבחון השקעה באלטים – מול ביטקוין ומול הדולר. טעות זו נפוצה בעיקר אצל מי ש”פספס את הרכבת” של הביטקוין, ומחפש לעשות את הסיבוב על המטבעות אחרים. משקיעים כאלה חייבים לבחון את ההשקעה מול הדולר, משום שרובם ממירים דולר או פיאט ובעזרתו קונים (ולא קונים עם הביטקוין שברשותם).
מה מעניין כאן? הסתכלו על הגרף הבא של לייטקוין בתקופת הזמן ממרץ עד דצמבר 2017:

הסבר לגרף: הקו הצהוב – המחיר של לייטקוין בביטקוין, הקו הירוק – המחיר הדולרי של לייטקוין, הקו הכחול – שווי השוק הכולל בדולרים.

מבחינה ביטקוינית, ההנחה הראשונה היא שהאלטים יורדים כשהביטקוין עולה אכן נכונה (אגב, לא תמיד זה נכון. כאשר סין הוציאה מחוץ לחוק את זירות המסחר, כסף זרם החוצה מתחום הקריפטו – ביטקוין ירד ואלטים ירדו עוד יותר).
מבחינה דולרית, כן, אתם רואים נכון – לייטקוין עלתה. נזכיר שהרוב המוחלט של מי שמצוטט אומר “ביטקוין עלתה המון, אקנה לייטקוין”, קונה לייטקוין בפיאט (או ע”י המרה לביטקוין ומיד ללייטקוין). לכן, אם נסיק מהגרף וההתנהגות תשאר זהה, כאשר ערך הביטקוין יירד, הערך הדולרי של האלטים גם כן יירד (באחוזים כנראה פחות, אבל עדיין יירד).

לסיכום

סוחרים טובים מודים בטעויות, ויותר חשוב מכך – מנתחים ולומדים מהן וכך משפרים את יכולות הבנת השוק. אז איך אתם כסוחרים? האם אתם מזדהים עם הכתוב? נשמח לדעת בתגובות, ואם אהבתם מוזמנים לשתף עם מי שרלוונטי.

מוזמנים גם להמשיך למאמר הקודם בסדרה – 8 טיפים איך להשקיע ולא לשקוע במסחר ביטקוין ואלטים.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn