שנה 1 ago

מדינה למען אזרחיה: ראיון מיוחד עם נשיא ליברלנד

Arnon Benshahar אוק 10, 2018 09:23

ויט ידליצ’קה נמצא בעיצומה של שליחות למימוש חלומו הרטוב של כל ליברטריאני: מדינה ריבונית המבוססת על עקרונות של חירות תוך התערבות מזערית של הממשלה בחיי האזרחים או היעדרה המוחלט. המדינה שהוא הקים נקראת ’ ליברלנד’. היא ממוקמת בשטח של 7 קמ”ר במפגש הגבולות של קרואטיה וסרביה.  בשטח ההפקר הזה, ויט שואף להקים את ” בירת ייצור המטבעות הקריפטוגרפיים העולמית שתהיה חופשית מכל מס”.

ויט מגיע בקרוב לישראל על מנת לשפוט בהאקתון הראשון לפיתוח יישומים למדינות וממשלות מבוזרות, ליברטון.  בנוסף לויט יצטרפו גם צוות המפתחים של Spacemesh  בראשות פרופ’ טל מורן. ההקאטון יתקיים ב8-9.11 בתל אביב. למשתתפים בהקאתון תהיה הזדמנות לבנות פרויקטים שיכולים לתת השראה לאיך מדינות בעידן החדש צריכות לעבוד ולעבוד על טכנולוגיות P2P וקונצנזוס.

ויט ידליצ’קה, הנשיא של ליברלנד

לכבוד המאורע ערכנו ראיון עם הנשיא הטרי שבו ניסינו להבין את מניעיו להקמת המדינה החדשה, את האופן שבו עיצבה הפילוסופיה הפוליטית הליברטריאנית את השקפת העולם שלו, ואת האתגרים שעומדים בדרך למימוש חזונו השאפתני.

מה משך אותך מלכתחילה לתפיסה הליברטריאנית?

מה שבאמת פקח את עיניי היה הספר של פרדריק בסטייה שקראתי בתיכון: ’החוק’. ” במקום לבלום  חמדנות ותאוות בצע מכל סוג שהוא, החוק הפך לאמצעי שלהם!”. המשפט הזה עדיין מהדהד בראשי, הבנתי שהמדינה מיישמת אותו הלכה למעשה. ובנוסף על כך, הבנתי עד כמה החלוקה מחדש של משאבים אינה הוגנת ויעילה. אז התחלתי לחלום על מדינה אידיאלית שתתבסס על היעדר מיסוי בכפייה.

כיצד הגעת לרעיון של הקמת מדינת ליברלנד? כיצד מצאת את המיקום הנכון ותבעת עליו בעלות?

לאחר שנאבקתי כמה שנים בממשלה הצ’כית, הבנתי שלא ניתן לחולל שינוי מבפנים באמצעות דמוקרטיה. קלטתי שעל מנת לגרום לו להתממש, עלינו ליצור מסגרת שלטונית חדשה שתהפוך את השיטה הקיימת למיושנת ולא רלוונטית. מצאתי מקום מתאים בויקיפדיה ולמדתי לעומק את המחלוקת הטריטוריאלית בין קרואטיה לסרביה. ליברלנד נמצאת בשטח מאוד מיוחד שאף אומה לא טענה בעלות עליו ועד היום הוא נותר ללא דורש.

תוכל לתאר את היחסים בין המדינה הליברטריאנית החדשה לשכנותיה?

ליברלנד מביאה עמה שורה ארוכה של רעיונות מהפכניים שיכולים להועיל בצורה רבה לשכנתנו הקרובה ביותר- קרואטיה. אולם,האתגר הוא תחילה לשכנע אותה בנכונות עובדה זאת. כרגע אנחנו מעריכים את העובדה שבמשך כל השנים האלה קרואטיה מגנה מרצונה החופשי על ליברלנד מפני פולשים ומסיגי גבול. כמובן, כאשר היא תחליט שהיא לא יכולה להרשות לעצמה להמשיך להגן על ליברלנד יותר אנו נהיה מוכנים לטפל בסידורי הביטחון בעצמנו.

כשליברלנד תהפוך למדינה מבוססת, האם אתה מצפה להכרה ממדינות אחרות? האם אתה מתכוון לפתוח את ליברלנד למסחר ולתיירות?

ליברלנד כבר פתוחה לעסקים ולמסחר. לאחרונה, נפתחה לשכת מסחר שתעסוק בהכנות לכמה אירועים שיתקיימו בשנה הבאה. אנו מצפים למספר גדול של תיירים שיבקרו בליברלנד.

עם 500,000 אנשים המעוניינים להתגורר בליברלנד, כיצד אתם מתכוונים לטפל בנושא ההגירה? האם כעת אתם מקבלים רק תושבים בעלי כישורים מסוימים שיכולים לתרום לפיתוח המדינה?

מדיניות ההגירה שלנו תהיה מאוד ליברלית. אולם, בנקודת הזמן הנוכחית האזרחות שמורה רק לאנשים התורמים באופן פעיל להקמת ליברלנד. לאחרונה, השקנו אתר המרכז משרות ועבודות רלוונטיות בליברלנד. מדובר בפלטפורמה שבה כל אחד יכול להציע ולהגיש מועמדות לכל סוגי המשרות כולל התנדבות. אז אם אתם רוצים לסייע, זה המקום שבאמצעותו נוכל להכיר אתכם.

מהן המטרות העיקריות שאתם מקווים להשיג באמצעות אירוע “יום העצמאות” המתקרב?

מדי שנה, ביום ההכרזה על ייסוד המדינה, ה-13 באפריל, נקיים מספר אירועים משמעותיים לציון היום. תאריך זה מציין גם את יום ההולדת של תומס ג’פרסון. אנו מזמינים נציגים  ואישים זרים חשובים להתארח בליברלנד בתאריך זה. בשנה הבאה, תתקיים ההשקה החגיגית של כלי השייט ’Bitcoin Freedom’ שיהפוך למלון הקבוע הראשון בליברלנד.

הצהרת שהכוונה שלך היא להפוך את ליברלנד ל- “בירת הנפקת מטבעות הקריפטו העולמית ללא כל מיסוי”. עד כמה חשוב התפקיד של המטבעות הקריפטוגרפים וטכנולוגיית הבלוקצ’יין בהקמת המדינה החדשה?

כבר עכשיו מטבעות קריפטוגרפיים הם הליבה של כלכלת ליברלנד. כל פעילויות המדינה יהיו על גבי רשת הבלוקצ’יין. אנו גם המדינה הראשונה שמקבלת בברכה את רעיון ה-DAOs ( ארגון אוטונומי מבוזר). אנו גם מודים לסטארטאפ Spacemesh שארגן ואירח האקאתון בישראל בשם Liberthon.org שאמור להאיץ את הפיתוח של חלק נכבד ממערכת החוזים החכמים של ליברלנד.

טכנולוגיית החוזים החכמים בעלת פוטנציאל אדיר ליצור מערכות מבוזרות ומאובטחות המתבססות על חוקים מוסכמים. האם אתה מתכנן להשתמש בחוזים חכמים בממשלה החדשה?

כן. המפתח הוא אכן מערכת של צדק מבוזר. אנו משתפים פעולה עם Kleros.io ו- Daostack על מנת לבנות את הפיתרון המתקדם והאיכותי ביותר עבור ליברלנד.

האם אתה מתכנן לעבוד עם מפתחים ויזמים מובילים בתחום הקריפטו ( ויטליק בוטרין, ויני לינגהם וכו’) שיסייעו בפיתוח כלכלה שתהיה מבוססת על מטבע קריפטו לאומי משלכם?

ויטליק הוא אחד מהתומכים החשובים ביותר שלנו. אני מקווה להיפגש עמו באופן אישי בפראג בעוד כמה שבועות. אני מקווה שהוא יוכל להעניק לנו כמה עצות בנוגע למערכת הממשל ועובדי המדינה שאנו מפתחים.

לויט ושותפיו לדרך מצפים המון אתגרים, המשמעותיים מבינהם הם נושא ההגירה וההתמודדות עם המצור וההגבלות שהטילו קרואטיה וסרביה על שטח המדינה. עכשיו נותר לראות האם ליברלנד אכן תהפוך לגן עדן ליברטריאני אמיתי. עם זאת, כשהוא בוחר בחוכמה להפוך את הבלוקצ’יין לנקודת המשען של כלכלת ליברלנד, ויט הצליח לגייס את התמיכה של דמויות מרכזיות ובעלות השפעה בעולם הקריפטו שנרתמו למימוש החזון שלו. פיתוח כלכלת קריפטו משגשגת יכולה להפוך לגורם מכריע בהצלחתה של ליברלנד בטווח הארוך.

ראיון זה פורסם לראשונה בתאריך 10 אוקטובר 2018

Share This Article
Arnon Benshahar

Arnon Benshahar is an enthusiast data scientist. Passionate about blockchain technology and algorithms. Contact Arnon: LinkedIn