3 שנים ago

הכירו את STEEMIT הרשת החברתית: להרוויח עבור יצירת תוכן

Amir Levy יול 20, 2017 23:59

כל מי שמתעניין בעולם האלטים בוודאי שמע על הרשת החברתית סטימיט, המבוססת על הבלוקצ’יין כמובן. סטימיט מגרה את דמיונם של משקיעים המאמינים כי היא תעשה לפייסבוק לא פחות  מכאב הראש שהביטקוין גורם לדולר. אם אפשר לתגמל את כותבי התוכן ובכך ליצור מנגנון חלוקת רווח הוגן אשר מפרה את הרשת, אז למה לא בעצם? משתמשי סטימיט שהצטרפו לפני כשנה, עוד בתחילת הדרך (הקצרה), כבר צברו מטבעות בערך של מעל 1,000,000$ עבור פעילות בתוך הרשת ושיתוף תוכן מקורי

קצת רקע – סטימיט של STEEM

סטימיט היא רשת חברתית אשר מחלקת את הרווחים בין המשתמשים לבין תשתית הרשת באופן של 85 אחוזים למשתמשים והיתר לטובת התשתית והתחזוקה. המערכת, כמו כורים, היא בעצם קוד פתוח עם שקיפות בחלוקת הרווחים ובמוניטין המשתמשים.
הרשת המבוזרת, למרות היותה בתחילת דרכה, צומחת בקצב מרשים. סטימיט שמה לה למטרה את עניין השקיפות וחלוקת הערך עם משתמשיה אשר בעצם אחראים לקיומה וצמחיתה. אמנם בישראל עדיין לא נרשמת הצטרפות מאסיבית, אך בעולם כבר חוו ברשת ימים בהם מצטרפים מעל 2,000 משתמשים חדשים ופעילים.

מדוע כדאי להצטרף דווקא עכשיו?

דמיינו את פייסבוק של פעם, עם לא יותר מ- 120 אלף משתמשים. מה היה השווי שלה דאז לעומת היום? ההבדל בין שתי הרשתות מאוד פשוט – מי שהצטרף מוקדם לפייסבוק לא ממש הרוויח מכך (מלבד כמה סטטוסים מצחיקים של חברים ואולי כמה לייקים), בסטימיט מצטרפים ראשונים ירוויחו כבר משלב מוקדם, הערה – זאת כמובן בהתאם לרמת הפעילות והעשייה שלהם.

כיצד מצטרפים לסטימיט

בעבר ניתן היה להצטרף באמצעות הזדהות של חשבון רדיט או פייסבוק. בעקבות האקרים שניצלו זאת לרעה, רשמו משתמשים פיקטיביים רבים וגרפו לכיסם את מתנת ההצטרפות, כיום הרישום נעשה בשני אופנים – ע”י זיהוי כתובת אימייל בשילוב אימות מספר טלפון או באופן אנונימי. הרישום האנונימי מותנה בעלות של 15 סטימים.

הרשמה ע”י מייל וטלפון ניתן לעשות דרך הלינק הבא. בדר”כ לוקח עד שבוע עד לקבלת מייל אישור החשבון. יש לגבות ולשמור את הסיסמה בקפדנות, מפני כל שאין דרך לשחזרה.

לפני שנמשיך, הכירו את שלושת הטוקנים של סטים

סטים (STEEM)

טוקנים של סטים נסחרים בזירות המסחר הגדולות כגון פולוניקס, ביטרקס וכדומה. את הסטים ניתן להעביר מחשבון בזירה לכל ארנק ברשת וגם לארנק של חשבון הסטימיט על אתר סטים.

מה אפשר לעשות עם הסטים?

  1. לסחור בו בבורסות תמורת מטבעות אחרים כולל תמורת סטימדולר (SBD)
  2. להמירו לכח סטים (SP)

המרת טוקנים של סטים לכח סטים נקראת “Power up”, ההמרה מתבצעת באופן מיידי. ההמרה בכיוון ההפוך הרבה יותר איטית ונקראת “Power down”, כאשר הסכום מועבר ב- 13 תשלומים שבועיים, כלומר תוך 3 חודשים..

בעבר משיכה הייתה מתבצעת ב100 תשלומים אך לפני 4 גרסאות (אחרי פורק 16 Hard-fork 16 or HF16) התקצר מאוד מספר הפעימות ל13 לכל משיכה. ניתן בכל שלב ניתן לבטל את בקשת המשיכה, ובאופן זה מובטח שלא תתאפשר משיכה של כספכם וגם שלא יתבצעו טעויות.

כח-סטים  Steem Power

קובע את מידת ההשפעה של ההצבעות: ככל שיש יותר המשתמש משפיע יותר על תכנים. ניתן להצביע על פוסטים וגם על תגובות. ההצבעות מקדמות את התוכן וגם מייצרות ערך. הכסף על ההצבעות, בין אם בסטים-דולר או בכח-סטים, מתקבל בארנק כעבור 7 ימים. לא ניתן להצביע 12 שעות לפני התשלום, כלומר ניתן להצביע עד שישה וחצי ימים מפרסום הפוסט או התגובה.

SBD – Steem Backed Dollar – סטים-דולר

התמורה עבור ההצבעות נעשית כאמור בכח-סטים וגם בסטים-דולר (SBD). האחרון הוא טוקן שאמור להיות צמוד למטבע הדולר האמריקאי. המטרה ביצירתו היתה למזער תנודתיות. בשל התנודתיות בערך הטוקנים האחרים של סטים, תנודתיות המאפיינת מטבעות קריפטו רבים לרבות הביטקוין, מחצית מההצבעות ניתנות בסטים-דולר. סטים דולר מתקבל תוך 7 ימים, כמו כן אין צורך להמתין לפעימות כדי למשוך אותו. כאשר שער ה- SBD יורד נעצרת הכרייה שלו ע”מ להקטין את ההיצע ולהשוות אותו שוב לדולר.

בפתיחת חשבון חדש מקבלים מתנת הצטרפות של 0.5 STEEM והשאלה של כ30 SP שנותנות ערך להצבעות.

כח הצבעה

מושג נוסף שחשוב להכיר הוא כח הצבעה. כל חשבון מתחיל את דרכו עם 100% כח הצבעה. כל הצבעה מורידה מכח ההצבעה, ועם הזמן הכח מתחדש. לוקח כשעתיים וחצי לחדש כח עבור כל הצבעה.

באמצעות הכלי הזה ניתן לראות כמה שווה הצבעה של כל משתמש בהתאם ל- SP שלו. למשל, נכון לכתיבת שורות אלה, מי שיש ברשותו 10,000 SP וכח הצבעה מלא (100%) יכול לייצר 1.61$ עבור כל אחת מהצבעותיו. באתר הבא ניתן לראות את מצב כח ההצבעה של כל חשבון אחר.

 

יש חשבון! עכשיו איך מתחילים להרוויח?

בהצטרפות לרשת מקבלים חצי כח סטים, ובנוסף 72 כח סטים כהלוואה. ההצבעות מקנות רווחים לכותבי המאמרים. ולשאלה המתבקשת – כן, ניתן להצביע לתכנים שאתם יצרתם ולהרוויח מכך. לסטימיט יש עוד הרבה מאוד מה להציע למשתמשיה וקוראיה, לרבות סטים דולר (SBD) ושיתופים (ReSteem).

מי שצובר מעל 500 SP יכול להצביע באופן חלקי – כלומר לשחק עם משקל ההצבעה. כלומר במקום ש11 הצבעות יורידו את כח ההצבעה ל- 80% ניתן לבצע 22 הצבעות של 50% ואז כח ההצבעה יירד באופן זהה. כיצד? חשבון שיש לו 500 SP או יותר ולוחץ על הצבעה, מופיע לו סרגל בו הוא יכול לבחור את אחוז ההצבעה שהוא משקיע (משקל ההצבעה). אולי זה נשמע קצת מסובך אך השימוש והיישום מאוד ידידותי וברור.

כל פוסט ניתן לתייג בעזרת עד חמש תגיות, שעוזרות להתקדם במנוע החיפוש. כמו כן, ניתן לצפות בפוסטים החדשים ביותר (New), בפוסטים המוערכים ביותר (Trending), בפוסטים המוערכים ביותר מבין הפוסטים החדשים (Hot) או בפוסטים של הכותבים אחריהם עוקבים (Home).

ישנם גם פוסטים אשר מקודמים במימון SBD. מחבר הפוסט מעביר SBD לחשבון @null. נכון לכתיבת שורות אלה, נראה כי המימון מיותר ולא יעיל. לעומת זאת, מה שכן יעיל – הצבעות ושיתופים (resteem) אשר מקדמים את התכנים בצורה נהדרת. ישנו גם ממשק צ’אט בו החברים יכולים לתקשר באופן ישיר ומוצפן. יש לזכור שהתוכן באתר שקוף לכולם וניתן לראות גם את התנועות (טרנסאקציות) בחשבונות של כלל המשתמשים.

לסטימיט יש עוד כלים רבים להציע, סה”כ הבסיס מאוד פשוט ומומלץ ללמוד תוך כדי התנסות במערכת. מעל הכל, הבסיס החדשני הזה ליצירת ערך מורכב משקיפות ועקרון חלוקת הערך.  לקינוח, כותב המאמר גאה ונרגש לשתף את הפוסט הכי רווחי שלו. האמת, לא ברור מדוע.

Share This Article
Amir Levy

מהנדס תוכנה בחברת הייטק ישראלית. חובב שחמט ומשחקי אסטרטגיה ומתעניין בטכנולוגיות פורצות דרך מוזמנים לעקוב: http://steemit.com/@amirl