ביטקוין
4 חודשים ago

תיק השקעות קריפטו לטווח הארוך – כיצד לבנות?

George Georgiev דצמ 1, 2017 17:04

שוק מטבעות הקריפטו, בהובלת הביטקוין, הניב תשואה של יותר מ- 1000% מאז תחילת שנת 2017 (נכון לכתיבת שורות אלה). תשואות כאלה נדירות עד לא קיימות כלל באפיקי השקעה אחרים לרבות הבורסה הקונסרבטיבית. המדריך הבא יעניק מספר כלים ורקע להשקעה לטווח ארוך בקריפטו, תוך בניית תיק נכונה.

הערה חשובה לפני שנתחיל – הכתוב אינו המלצה לקנייה. התיק הוא תיק לדוגמא בלבד! כל מי שמשקיע או פועל בעקבות הכתבה – על אחריותו בלבד. תחום הקריפטו, אחרי הכל, מאוד ספקולטיבי.

השקעה ארוכת טווח הינה בדיוק כפי שהיא נשמעת. כל אפיק מגדיר את המושג ׳טווח ארוך׳ באופן שונה… בבורסה, לרוב, המשמעות של טווח ארוך הינה טווח של שנים. עם זאת, בהינתן ששוק מטבעות הקריפטו מתקדם במהירות רבה חדשות לבקרים, בקריפטו מדובר על מספר חודשים או שנה אחת כטווח ארוך. מכיוון שהקריפטו נחשב מאוד תנודתי, אין להשקיע סכומי כסף שלא תוכלו להרשות להפסיד במלואם.

היתרונות של השקעה לטווח ארוך

נתונים היסטוריים סטטיסטיים של כלכלה צומחת הוכיחו שזה עובד: אם נתבונן בגרף מדד S&P 500 לאורך תקופה של 5 השנים האחרונות, ניווכח בתשואה של כ-60%. ניתן לומר זאת גם לגבי מדד FTSE 100, שם התשואה עומדת על 25% לאורך תקופת זמן זהה. באופן כללי, כלכלות צומחות ולכן שווקים נוטים לפתח מגמת \ עלייה לאורך זמן, ובהתחשב בעובדה זו, להשקעה ארוכת טווח אכן יש את היתרונות שלה. עובדה זו תקפה לא רק לגבי 5 השנים האחרונות, אלא עבור כמעט עבור כל 5 שנים לאורך ההיסטוריה של הכלכלה המודרנית. יש לסייג, מדובר בשוק ההון. על שוק הקריפטו לא קיימים מספיק נתונים.

עמלות פעולה נמוכות יותר: נקיטת גישת מסחר פעילה בהשקעות, תגרור עמלות רבות מביצוע פעולות בזירות מסחר אשר יעיבו במקצת על הרווחים, ויש לקחת עובדה זו בחשבון. באסטרטגיית השקעה ארוכת טווח, המשקיע רק צריך לבחור מספר נכסים בעלי סיכוי-סיכון טוב, ולהמתין תוך ביצוע שינויים מזעריים לאורך זמן. משקיע לטווח ארוך אינו סוחר יומי, ולכן, לא צריך לדאוג יותר מדי בנוגע לעמלות המסחר.

סיכון מופחת: אם לא תקפידו להתעדכן יום יום במתרחש בשוק, כנראה תפספסו ימים בהם נגרפים רווחים משמעותיים. עם אסטרטגיית השקעות ארוכת טווח, לא תצטרכו לדאוג מכך. בהינתן עובדה זו, אנו ממליצים להיכנס לשוק בשיטת DCA, על מנת להפחית תנודתיות בשער הכניסה.

כעת, לאחר שהבהרנו את היתרונות באסטרטגיית השקעות ארוכות טווח, נעבור לחלק הפרקטי: לפי אילו עקרונות נבנה את תיק ההשקעות. לפני כן, נציין מספר גורמים מהותיים על מנת למדוד את הפוטנציאל של פרויקט קריפטו מסויים לטווח הארוך. אלה הם רק מספר גורמים שאנו זיהינו, כמובן שישנם עוד קריטריונים רבים.

אינדיקטורים לקביעת ערך לטווח הארוך

נתח שוק: ניתן להגדירו כאחוז שווי השוק של המטבע מכלל השוק. נתח שוק גדול לרוב מצביע על דומיננטיות. לדוגמא, נתח השוק של ביטקוין כעת הוא 60% (נכון לכתיבת שורות אלה) מסך שווי השוק של כלל מטבעות הקריפטו. ניתן להשתמש בנתח שוק כחיווי לקביעת יכולת הקיום לטווח ארוך של מטבעות קריפטו, כולל ביטקוין, בתיק השקעות שלנו.

הערך שהפרוייקט מביא עמו: בבואנו לקבוע האם מטבע קריפטו יחזיק מעמד בעוד מספר שנים, עלינו לשאול את עצמנו, האם המטבע שימושי? האם הוא בעל שוק משתמשים כיום? זוהי שאלה מהותית, מאחר שקיימת סבירות גבוהה יותר שיאמצו את המטבעות השימושיים יותר באופן נרחב. ניקח לדוגמא את אתריום, הערך שלו נגזר מהעובדה שהוא מאפשר למפתחים לבנות יישומים מבוזרים (DApps) על הבלוקצ׳יין שלו. נוכל להסיק כי כל עוד אתריום הוא המקום לפנות אליו לצורך פיתוח DApp, סביר שהוא ישמור על הערך למשתמשיו, או אפילו יגדיל אותו. לכן, אתריום, למשל, הינו מטבע קריפטו פעיל שראוי שיכלל בתיק ההשקעות שלנו. בנוסף, אתריום ביסס עצמו כמטבע שעליו ניתן להפעיל חוזים חכמים של גיוסי ICO – שיטת גיוס כספים פופולארית בקריפטו. כל עוד סטטוס זה ישמר – לאתריום תפקיד חשוב בעולם הקריפטו.

נפח המסחר היומי (ווליום): על מנת לקבוע האם המטבע “חי”, יש להתבונן בנפח המסחר שלו. במקרה של אתריום, נפח המסחר היומי עומד על כ-500,000 ETH. בבחינה היסטורית, הנפח הולך וגדל, וכל עוד מגמת העלייה הזו נמשכת, חוזרת ומובטחת יכולת הנזילות (מכירה וקנייה במחירי שוק) בהחזקת אתריום בתיק השקעות שלנו.

פיתוח טכנולוגי: זהו היבט מפתח במטבעות קריפטו. אם הטכנולוגיה שמאחורי מטבע הקריפטו אינה מתאימה למטרה, סביר להניח שבטווח הארוך המטבע יכשל. דוגמא לפיתוח טכנולוגי חיובי היא ה-Byzantium hard fork החדשה של אתריום. ה-hard fork מאִפשר לעבד תנועות רבות יותר על הבלוקצ׳יין של אתריום. הפיתוח הטכנולוגי הנ”ל מגביר את הסבירות שטכנולוגיית אתריום תאומץ באופן נרחב, ובכך הופך אותו, שוב, למועמד ראוי לתיק ההשקעות טווח ארוך.

חדשות שוק: יכול להיווצר מצב בו מטבע קריפטו חווה בעיה, וכתלות בסוג הבעיה, היא עשויה להשפיע משמעותית על יכולת הקיום שלו לטווח ארוך. חדשות שוק ישפיעו על המחיר, ועל ערך תיק ההשקעות בהתאם, לכן הכרחי להיות מוכנים להגיב לחדשות ולהיות מעודכנים מעת לעת.

אלה הם רק כמה אינדיקטורים שתוכלו להשתמש בהם על מנת לקבוע את יכולת הקיום לטווח ארוך של מטבע קריפטו. בהתחשב בכך, נוכל לעבור כעת לבניית התיק ההשקעות, ובאופן ספציפי יותר, הגדרת רמת הסיכון ודוגמא לתיק השקעות טווח ארוך.

חשיפה לרמת סיכון

חשיפה למטבע קריפטו מסוים גוררת רמת סיכון. כדי להחליט מה מתאים לכם, החליטו היכן אתם כמשקיעים בין “אהבת סיכון” ל- “שנאת סיכון”, בהתאם לכך התיק יורכב. בשוק ההון המסורתי לדוגמא, אם היחס לסיכונים הוא ממוצע, אזי תיק השקעות מנייתי לדוגמא יורכב מ- 50% מניות ומ- 50% אגרות חוב. ידוע שבמניות קיים סיכון רב יותר מאשר אגרות חוב (סיכון), אך בתמורה, הן מציעות החזרים גבוהים יותרלאורך זמן (סיכוי). לעומת זאת, אגרות חוב נוטות להיות נכס בטוח יותר ממניות, אך מציעות החזרים נמוכים יותר לאורך זמן. שילוב של השניים יפיק תיק השקעות מאוזן – בלי סיכון רב מדי, אך גם לא בטוח מדי.

אם ניישם זאת בשוק הקריפטו, נוכל למצוא מספר הקבלות לשוק המסורתי. באופן טיפוסי, אפשר להחשיב את ביטקוין כבעל סיכון נמוך יותר ממטבע (“אלט”) לא מוכר אשר נסחר בנפח נמוך. מכך נוכל להתאים את רמת החשיפה שלנו לס‏יכונים. לדוגמא, תיק השקעות בעל סיכון רב יכלול 80% מטבעות בעלי שווי שוק (מארקט-קאפ) קטן-בינוני, ו- 20% ביטקוין. ככל שיגדל רכיב הביטקוין בתיק, התיק יחשב לסיכון נמוך בקריפטו (חשוב להדגיש את הנקודה: בקריפטו. התחום אינו מתאים לשונאי סיכון, ועלול לגרום להפסדים עד מחיקת ערך התיק בשל התנודתיות).

Source: CryptoCobain twitter’s accout

 

 

Share This Article