חדשות קריפטו
5 שנים ago

קריפטו ניישן חוגגת 70: 5 חברות שחובה להכיר

Guy Armoni אפר 20, 2018 15:43

ביום שישי ה’ באייר תש”ח (14 למאי 1948), הכריז יושב ראש מנהלת העם, דוד בן-גוריון, על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל – היא מדינת ישראל. מאז עברו שבעים שנים, ובין האויבים, המלחמות והתלונות הצליחה המדינה הקטנה לייצר יותר חברות הזנק (סטארט-אפ) וקרנות הון סיכון לאדם מאשר כל מדינה אחרת בעולם. הצלחתה של ישראל במגזר טכנולוגיית העילית (ההיי טק) משכה את עיניהם של רבים  בתבל שחפצים ללמוד את מוסר ההשכל. עם זאת, תעשיית ההיי טק, על כל ענפיה, לא מאפשרת לשקוט על השמרים וחזית המחקר והפיתוח מתחדשת באופן מתמיד. טבעה זה של התעשייה דורש מאתנו להיות קשובים לרוחות החידוש ולהתאים את עצמינו למה שקורה בשטח. בינתיים, מאז שביטקוין נולד, הוא סחף אחריו נחשול של חדשנות שמתיימר לבנות כלכלה חדשה מהיסוד. מיזמים חדשים לוקחים השראה מהטכנולוגיה העומדת בבסיסו של ביטקוין ומיזמים אחרים בונים את האקו-סיסטם שתומך בכלכלת הביטקוין עצמה כדי שזו תוכל לגדול, להתפתח ולמצות את הפוטנציאל הגלום בביטקוין כמטבע חוצה יבשות ומוסכמות. הפוטנציאל של מהפכת הביטקוין מחייב נקיטת צעדים שיאפשרו את מימושו בסדר גודל רחב ככל הניתן. להבדיל מכלכלות הנשענות על משאבי טבע או כוח עבודה זול, כלכלת מדינת ישראל נסמכת על הון אנושי איכותי במגזר הטכנולוגי והיא מהווה צומת דרכים מרכזית גם בעולם המטבעות הווירטואליים. בתוך כך קמו בארץ מספר מיזמים שכבר פועלים בתחום ומצליחים למשוך תשומת לב חיובית מסביבתם.

ביטרייטד Bitrated –  מאפשרת לנהל את המוניטין שלך באינטרנט ומסייעת בהגנה מפני הונאות באקו-סיסטם של ביטקוין. שלא כמו שיטות תשלום מסורתיות, עסקאות בביטקוין הן סופיות ולא קיימת אפשרות החזרה במקרים של הונאה. לצד האנונימיות היחסית (פסאודו-אנונימיות) נשאלת השאלה כיצד ניתן לסמוך על הצדדים השונים בעסקאות שכאלו. לתמונת המצב הזו נכנסת Bitrated שפועלת בשלושה מישורים ומפעילה מערכת לניהול מוניטין, מערכת תשלומים מרובי חתימות (Multi-sig) ושוק בוררות המאפשר החזרה של ביטקוין במקרה של הונאה. Bitrated הוקמה ע”י היזם נדב איבגי אי שם ב-2013 ומשרתת בין אלף לאלפיים לקוחות מידי חודש המבצעים עסקאות בשווי של כ- 100-200 אלף דולר על גבי הפלטפורמה. לפי נדב, “מערכת ניהול המוניטין שביטרייטד מציעה היא קפיצת מדרגה ענקית בהגנה על הצרכן, ובשילוב עם מערכת התשלום המאובטחת, היא יכולה לעזור לקדם את ביטקוין צעד נוסף לעבר מספר המשתמשים העצום של מסחר אלקטרוני”. בנוסף, הוא טוען, שמאחר שכספי המשתמשים אינם נמצאים בנאמנות ניתן להפחית באופן משמעותי את העלויות הרגולטוריות לבוררים, להוריד את חסמי הכניסה ולעודד תחרות, לייצר שירותי הגנת צרכן יותר יעילים והוגנים, ולהנגיש את שירותי התשלום בביטקוין לקהלים גדולים יותר. מי שמתעניין ללמוד יותר מוזמן להיכנס לקישור הזה.

סימפלקס Simplex – Simplex היא חברה ישראלית המספקת שירותי עיבוד תשלומים מסביב לעולם. הטכנולוגיה של Simplex היא בעלת רקורד מוכח באקו-סיסטם המורכב של המטבעות הקריפטוגרפיים והיא מאפשרת לחלפנים, ארנקים, סוחרים וכו’ לנהל עסקים מקוונים עם הגנה מקסימלית בפני הונאה. אלגוריתם הבינה המלאכותית (AI) של Simplex משתמש במאגרי נתונים רבים על מנת לנתח את הסיכון בכל תשלום ולכל משתמש. מנגנוני האימות הללו חוסמים משתמשים שלא עוברים את הסינון הקפדני, ומאפשרים לסוחרים רבים יותר לקבל תשלומים מקוונים. מנכ”ל החברה, נמרוד להבי, הוא אוונגליסט ביטקוין ותיק ואת סימפלקס הקים, ביחד עם ארז שפירא ונתנאל קבלה, במטרה לאפשר לאנשים לקנות ביטקוין באופן קל ובטוח. Simplex עובדת מול כל הגורמים אשר מוכרים ביטקוין, ונכנסת בשלב האחרון של העסקה ע”י כך שהיא מאפשרת קנייה פשוטה בכרטיס האשראי. אולם, נראה שהצעד הגדול ומשמעותי של החברה עוד לפניה, והוא לאפשר לפדות את המטבעות בחזרה לכסף פיאט רגיל. אנו נושאים את עינינו לחברה הישראלית ומחכים לראות את מעשה הגבורה הבא שיוציאו משרוולם.

וייב  Wave –  היא אפליקציה מבוזרת שמחברת את כל השחקנים של שרשרת אספקת המסחר הבינלאומי (יצואנים, יבואנים, בנקים, משלחים, סוחרים, חברות ספנות וכו’) לרשת מבוזרת. וויב מאפשרת להם להחליף מסמכים באופן ישיר. המערכת עושה שימוש בטכנולוגיית הבלוקצ’יין על מנת להבטיח שכל המעורבים בעסקה יוכלו להנפיק, לאשר ולנהל מסמכי סחר (מקוריים, ייחודיים ואחרים) על גבי רשת מאובטחת ובכך לייעל את התהליך כמו גם למנוע זיופים וסיכונים מיותרים. יזמי החברה, חברים ותיקים בקהילת הביטקוין המקומית, קיבלו את השראתם מתוך עולם הביטקוין שמייתר את הצורך באמון בצד שלישי ריכוזי. הודות לעידן הביזוריות בנתהWave   מערכת P2P  מבוזרת לחלוטין המקשרת בין הצדדים השונים ואינה מסתמכת על ישות מתווכת ובכך חוסכת זמן יקר ועלויות, תוך שמירת מאזן הכוחות בין השחקנים השונים בשרשרת האספקה, שכיום עוד נעזרת בנייר ומחפשת להטמיע דיגיטציה מערכתית. החברה, שהתחילה את דרכה ב-2015, כבר מונה עשרה עובדים ועומדת בקשר עם למעלה מ-60 בנקים בינלאומיים שמלווים סחר לצד מספר ענקיות ספנות, מכסים וסוחרים מסביב לעולם. Wave כבר בצעה בהצלחה שלושה פיילוטים חיים בשיתוף Barclays, BBVA ו- ZIM  הישראלית. כיום נראים כבר ניצנים ראשונים לשימוש מסחרי שוטף. Wave מביאה מקרה שימוש מעשי לבלוקצ’יין ומאחר שאין מאחוריה טוקן נסחר שיוצר תמריץ ספקולטיבי, אלגוריתם הכרייה יכול לשמור על אמון המשתמשים ללא מירוץ החימוש לכרייה.

גאפ600 Gap600 – Gap600 מאשרת עסקאות באופן מיידי ומספקת שירותי ערבות כספית לעסקאות ללא צורך להיות מודאג לגבי זמן הבלוק או לחשוש מ- Double spend. החברה מנתחת את העסקאות ברשת ומבטיחה ללקוחותיה את ערך העסקה ללא קשר לשאלה אם היא נכללת בבלוק. דניאל ליפשיץ, יזם החברה, נחשף לביטקוין במסגרת עבודתו בחברת Incapsula שם קיבל את התשוקה לתחום ולרוח הכלכלית החדשה  שבאה עמו. באוגוסט 2016 הפכה ShapeShift ללקוחה הראשונה של החברה ומאז הם מעבדים למעלה מ-200 אלף פעולות בחודש שמגלגלות מעל 80 מיליון דולר. כרגע השירות ניתן רק בעבור ביטקוין, אבל בחברה כבר מכינים את תשתית התמיכה לביטקוין קאש ושוקלים להתפתח גם למטבעות אחרים כמו מונרו. ליפשיץ מוצא בישראל מקום טוב לגדול בו ורואה בה “מקום שמאתגר את הסטטוס-קוו מכל זווית” ומכין את עצמו ליום שבו תגדל השימושיות היומיומית באופן דרמטי. כמו כן, ציין ליפשיץ שלצד הרגולציה שמתפתחת סביב התחום – במסגרתה כבר נסגר לחברה חשבון בנק, הוא מתעניין ונושא את עיניו גם אל פרויקטים שהם Noncustodial ואינם תלויים בתנאים הרגולטיביים של המערכות המסורתיות.

סוליום Solume – סוליום מנתחת את המדיה החברתית ועושה השוואה לשערי המטבעות השונים ובתוך כך נותנת הערכה לשווי הריאלי של המטבעות השונים. בסוליום מאמינים שהרבה מהתשובות לשאלות בתחום נמצאות במדיה החברתית ולפיכך חוקרת החברה מדיות כמו טוויטר, רדיט, ביטקוין-טוק, טלגרם ואחרות. מעבר לכך, החברה גם מספקת מחקר רשתי ל- ICO’s ומנטרת היכן נמצא שיח אותנטי בעזרת מידול מידע לא מובנה (Unstructured data). כמו כן, החברה עובדת על זיהוי בוטים ברשתות החברתיות ועל זיהוי הרצת מטבעות (Pump & Dump). המידע שאוספת החברה רלוונטי במיוחד לסוחרים, קרנות גידור וקבוצות אלגו-טריידינג המעורבות בשוק. לתחום המטבעות נכסה החברה בסוף 2017 ומהר מאוד  הם גילו את הקהילה החזקה שיש לנו בארץ ואת המוחות הגדולים בענף. ממשרדיהם בתל אביב הם מאחלים מסחר בטוח ומוצלח לכולם.

וכמובן שאי אפשר לסיים כתבה על תחום המטבעות הדיגיטליים בארץ מבלי להזכיר את איגוד הביטקוין הישראלי ששם לעצמו מטרה להבטיח שתושבי ישראל יוכלו להפיק את המירב מטכנולוגית הביטקוין והמטבעות הקריפטוגרפים. במסגרת זו פועל האיגוד לצד הרשויות לבניית מסגרת רגולטורית הולמת עבור הפעילות בביטקוין. כמו כן, מקדם האיגוד הסברה ופועל למודעות נרחבת והפצת מידע מדויק בנושא תוך מתן סיוע ותמיכה למשתמשים ועסקים המחפשים להיכנס לתחום. בנוסף, לצד איגוד הביטקוין ישנה גם שגרירות הביטקוין שנותנת בית לפעילות בתחום ובימים אלו מקדמת האקתון גדול וחשוב במטרה לקדם פתרונות בעולם הביטקוין והטכנולוגיות המבזרות. את ההאקתון דוחפים קדימה תומר וייס ושרה וייזנר וכבר נרשמו אליו מעל 100 מפתחים שחלקם חוקרים ואקדמאים מהמוסדות המובילים בארץ. ב-26 לאפריל תתקיים סדנת הכנה להאקתון שיתקיים ב-10 למאי ובסופו נלמד מה קורה כשמוחות קריפטו יהודיים נפגשים במטרה לקדם את האנושות צעד נוסף בדרך לכלכלה וחברה טובה יותר.

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn