חדשות קריפטו
5 שנים ago

עד מתי הבנקים לא יאפשרו הפקדת כספי ביטקוין? (טור דעה)

Guy Armoni ספט 1, 2019 10:50

בני אדם מתפקדים בצורה יעילה יותר כאשר הם בקבוצה. מאחר שלכל פרט בקבוצה יש שאיפות ותשוקות שונות נולד הצורך במערכת על, שתפקח ותשמור על איזון האינטרסים השונים שמרכיבים את הקבוצה.

אולם, כשם שניתן לעצב מערכת הפועלת לטובת הקבוצה, כך קבוצת אינטרס, כמו הלובי הבנקאי למשל, יכולה לעצב מערכת שפועלת לטובתה על חשבון הרוב שנוטה לקבל את המציאות כפי שהיא. לפיכך, ניתן להנדס את הציבור לפעול בניגוד לטובתו האישית תוך ויתור על חשיבה רציונלית וביקורתית.

בעוד שבחברות מסורתיות היה נהוג להפעיל כוח וצנזורה כדי לשמר את ההגמוניה, השעבוד המודרני התעדן והוא עושה שימוש ביחסי ציבור על מנת לעצב תודעה קולקטיבית, סטנדרטית, קונפורמית וצייתנית. אם בעבר חששו מהאמת שתצא לאור, היום פשוט מטביעים אותה בנהר של אי רלוונטיות.

הפילוסוף גתה אמר פעם ש- “אין איש המשועבד ללא תקנה כמו אלו הטועים להאמין שהם חופשיים”.

למרות שאי אפשר היום להתקבל לעבודה או לכלכל משפחה מבלי לדעת לנתח את שיריו של ביאליק, עדיין מותר לתהות מדוע לא מלמדים את הנוער כלכלה, מהו כסף, מי שולט בו, למה ואיך. כולנו משתמשים בו כל הזמן, ואם זאת אולי רק אדם אחד מאלף ידע לענות על שאלות כה בסיסיות. אבל, לא צריך להיות כלכלן כדי להבין שכסף זה כוח ושבעל המאה הוא בעל הדעה. ודעה פוליטית, תהא אשר תהא, ספק אם שווה את הנייר שמשתלשל בקלפי, כי לא על הפתק לבדו יחיה האדם.

הבנקים כמונופול

יו”ר הפד לשעבר אלן גרינספן אמר פעם ש-“אין שום גוף ממשלתי שיכול להחליט על הפעולות שלנו”

זו האמת הפשוטה שעומדת מאחורי הז’רגון המפוצץ של הכלכלה המודרנית – קרטל הבנקאות הפך את עצמו למונופול על ייצור הכסף ועיצב את דעת הקהל באופן כזה שמקבל את המערכת הבנקאית והמוניטרית כפי שהיא בלי להטיל בה ספק או דופי. ולמרות שאלכימאי הכסף המודרניים רוצים שנאמין בהם וביכולתם המופלאה לשלוט בכלכלה, האמת היא שכלכלת האשראי (החוב) הפכה להתמכרות ויראלית שיצאה מכלל שליטה ובהינתן ריבית אפסית, לא ברור איזה שפן יצליחו לשלוף הפעם הבנקאים.

אולם, בהיעדר אלטרנטיבה ובהתחשב במטריית ההגנה והתמיכה שהיא מקבלת מהממשל אין סיבה אמיתית להאמין שהמערכת הבנקאית תשתנה ללא היכר, אבל עלינו ללמוד לשאת בסבלנות דברים שמהם אין אנו יכולים להימנע. עם זאת, חדשנותו של ביטקוין הוסיפה כללים חדשים למשחק ולראשונה מאז היווסדות המוסד הבנקאי מציבה אלטרנטיבה שיכולה לעמוד אל מול הקרטל, ללא מורא וללא משוא פנים.

ביטקוין חיה על גבי רשת האינטרנט ובאופן עקרוני אינה זקוקה למערכת הבנקאית כדי לבצע את תפקידה ההיסטורי. עם זאת, בשלב זה שערי הכניסה והיציאה מביטקוין מוקפים בחומת הבנקאות שאינה מוותרת על תפקידה כשומרת הסף של החברה ואינה מאפשרת לבצע פעילות המקושרת לביטקוין באופן ישיר או עקיף, תוך שהיא מנסה להילחם בו גם בזירה התודעתית ולצבוע אותו ככלי המשמש לפשיעה טרור והלבנת הון.

בנק ישראל. צילום: גלובס

אבל לא הכל ורוד בביטקוין

אכן, כמו בכלל טכנולוגיה, ודאי שישנם גורמים המנסים לעשות בביטקוין שימוש לרעה וברור שגם הבנקים עצמם נתונים ללחצים בחזיתות מרובות, הן מצד הרגולטור והן מצד התחרות והשינויים בזירת הפינטק, וגם לרגולטורים עצמם יש את האפשרות לבחון את החזון ולקדם את הנושא ולא רק להגיב כשמחיר הביטקוין עולה, כמו אחרון הסוחרים בשוק.

למרבה הצער הפחד משינוי מתעלם מהיתרונות הגלומים בביטקוין עבור החברה בכללותה והניסיון לדכא אותו סותר את ערכיה הבסיסיים ביותר של החברה מודרנית הנשענת על חדשנות טכנולוגית. החשש מפעילות עבריינית והלבנת הון מתעלם מהעובדה שהיקף הפעילות העבריינית שעושה שימוש בכסף פיאט גדולה לאין שיעור מזו שנעשית בביטקוין ושישנם דרכים להילחם בתופעה מבלי לפגוע בזכויותיהם של אלו המבקשים לפעול באופן חוקי ואף לקדם את התעשייה בישראל ולהציבה כמרכז פיננסי בינלאומי.

ביטקוין במהותו אינו נכס ספקולטיבי המשרת עבריינות וטרור, אלא כלי להעצמת הפרט והוא פה כדי להישאר. הניסיון לדכא את השימוש בביטקוין נידון לכישלון שכן ביטקוין נזיל כמו מים והוא יחלחל את דרכו לכלכלה דרך כל פרצה אפשרית, באופן חוקי או בלתי חוקי, ימשיך להדהד בתודעה הקולקטיבית ויחכה בסבלנות לשעת משבר.

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn