3 שנים ago

עדכון שוק 3-1

Jonathan Berger ינו 3, 2018 19:18

נתחיל באיחולי מזל טוב לביטקוין! היום, ה-3 לינואר, לפני 9 שנים בדיוק נכרה הבלוק הראשון ברשת הביטקוין על ידי סאטושי נקמוטו. גם נאמר מזל טוב על זה שהעמלות ברשת קצת ירדו בימים האחרונים.

התיקון שהחל עם תחילת המסחר בחוזים העתידיים, נמשך גם השבוע, כשהשער דשדש בממוצע של 13K$. הביטקוין נאחז ברצפה של 12K$, ונכון לשלב זה, לא ברור לאן פניו מועדות. נראה שנכנסנו למצב צבירה, מה שהביא לכניסה מסיבית של משקיעים חדשים לשוק האלטים, אשר זינקו במאות אחוזים השבוע. ועל אף התנודתיות בשוק, המגמה נראית כלפיי מעלה. כל תזוזה של הביטקוין בולמת מעט את העליות החדות, אולם מדובר בתיקונים קצרים ובריאים, ואין בהם כדי לבלום את הראלי המתמשך. בנוסף, אי אפשר להתעלם מהעליה המטאורית של המטבע של ריפל, ה-XRP, אשר שווי השוק שלו פרץ את רף ה-100 מיליארד והאמיר לשווי של כ-110 מליארד דולר (!). כמעט מחצית מגודל השוק של הביטקוין, היישר למקום השני במקום אתריום במארקט קאפ. העליות בשוק האלטים, ובפרט העליה האסטרונומית של ה-XRP, באו לידי ביטוי בירידה בדומיננטיות של הביטקוין, אשר הגיע לשפל של כ-35% במהלך השבוע. בתקופה הקרובה, צפוי להתרחב הליך ההטמעה של SegWit ברשת הביטקוין, אשר עשוי להפחית את העומס ברשת ולהוביל לירידה בעמלות העסקה. מעניין כיצד צעד זה ישפיע על הדומיננטיות בשוק. עוד מעניין לראות כיצד השוק יגיב לירידה בנפח המסחר.

לצד העליות החדות בשוק האלטים, יש לזכור שמדובר בשוק ספקולטיבי ותנודתי, ולכן, חשוב להיות זהירים וללמוד על כל פרויקט לפני שמשקיעים בו: על הטכנולוגיה, הצוות שמאחורי הפרויקט ועוד. בנוסף, למשקיעים חדשים, מומלץ ללמוד כללי זהירות להשקעה בשוק הקריפטו באופן כללי, ועל הסוגים של הארנקים השונים ורמות האבטחה השונות שהם מציעים.

ההתעניינות הרבה סביב שוק הקריפטו מורגשת היטב: נפח המסחר היומי בשוק הקריפטו עומד על עשרות מליארדי דולרים בחודש האחרון, ושווי השוק הכולל, הגיע לשיא של כ-700 מליארד דולר. נראה שהתעניינות זו, צפויה להמשך גם ב-2018, בין השאר לאור חידוש החוזים העתידיים בזירות השונות, ולנוכח ההתעניינות שהולכת וגוברת בשוק ה-ICOs (לאחר האטה קלה בסוף השנה).

אז מה היה לנו השבוע?

רגולציה

בדרום-קוריאה –  בעקבות הצהרת הממשלה מלפני כשבועיים, לפיה, ייאסר על בנקים לעסוק בכל פעילות הקשורה למטבעות קריפטוגרפיים, שני הבנקים הגדולים במדינה, הודיעו כי יפסיקו להעניק נקודות לכרטיס אשראי בגין המרת כסף פיאט לביטקוין. בהמשך להצהרות קודמות החודש, בשבוע האחרון חשפה הממשלה חקיקה חדשה הנוגעת למטבעות קריפטוגרפיים, לפיה, בין היתר יסגרו חשבונות אנונימיים. בעקבות החקיקה החדשה, התקבלו דיווחים בין היתר מסוכנות הידיעות רויטרס, כי בכוונת הרגולטור להחריף את הרגולציה ולסגור חלפנים מקומיים, אולם כפי שדווח בפוסט ברדיט, נראה שהידיעה של רויטרס שגויה, וכי השגיאה נובעת מהעדר הבנה על אופן השימוש בשירותים הבנקאיים במדינה, אשר שונה מזה המקובל בארה”ב. הרגולציה המתהדקת בדרום-קוריאה משפיעה גם על מחירו של הביטקוין.

במקביל, במשרד האוצר בהודו, טוענים כי השקעה במטבעות דיגטליים בכלל ובביטקוין בפרט היא מסוכנת, ואף טוענים שמדובר בהונאת פונזי. בנוסף, באוסטרליה – הבנק המרכזי (The Commonwealth Bank of Australia) הקפיא חשבונות בנק של לקוחות אשר היו מעורבים במסחר במטבעות קריפטו. עוד נמסר מהבנק, כי הקפאת החשבונות נעשתה בהתאם למדיניות הבנק לפיה, הם דוחים כל פעולה הקשורה למטבעות כאלו.

באירופה – שר האוצר הצרפתי, הביע את חששותיו מהסכנות הטמונות בשימוש במטבעות קריפטוגרפיים, ביניהן הלבנת הון ומימון טרור, ובהתאם לכך, טען שנדרשת רגולציה, וכי הוא מקווה שיושג קונצנזוס על כך בפורום ה-G20. נראה שגם בישראל הולכת ומתעצבת רגולציה בתחום, כשהשבוע שמואל האוזר, יו”ר רשות הני”ע, הודיע כי בכוונת הרגולטור למנוע מחברות המבוססות על מטבעות קריפטוגרפיים להסחר בבורסת ת”א. נכון לכתיבת שורות אלה, קיימות שתי חברות הנסחרות בבורסת ת”א: Fantasy Networks – חברת גיימינג ו- Blockchain Mining (משאבי טבע לשעבר).

במצרים – המופתי העליון של מצרים, Shawki Allam, הודיע כי מסחר במטבעות קריפטוגרפיים, אסור לפי החוק האסלאמי בשל הסיכונים הטמונים בשימוש במטבעות אלו. בינתיים בארה”ב, במסתמן שבמהלך השנה הקרובה, עסקאות בין מטבעות קריפטוגרפיים יחוייבו במס גם הן. זאת לצידן של רכישה של מוצרים באמצעות מטבעות קריפטו והמרה של מטבעות קריפטו בפיאט.

חדשות מאסיה

חברת מיצובישי היפנית, הודיעה כי בכוונתה להשיק מעין ביטוח עבור משקיעי קריפטו, למקרים של תקיפה או פשיטת רגל של זירת המסחר או החלפן בו הם המשקיעים החזיקו את כספם. מטרתו של שירות זה, היא להשיב את תחושת הביטחון שאבדה לאחר פשיטת הרגל של MTGox ב-2014, שם משקיעים רבים איבדו את כספם. עם זאת, עדיין לא ברור אילו חלפנים וזירות מסחר יסכימו לשיתוף פעולה כזה הכרוך בפגיעה בפרטיות של המשתמשים. עוד מיפן, Huobi Group, החברה שהפעילה את זירת המסחר הגדולה ביותר בסין, הודיעה כי בכוונתה להשיק ביפן שני מוסדות חלפנות ברבעון הראשון של 2018. זאת בשיתוף עם בנק ה-SBI.

ספקולציה מעניינת שעלתה בחודשים האחרונים,  האם צפון קוריאה (בין היתר) עומדת מאחורי הזינוק של הביטקוין מתחילת השנה?

ויטליק בוטרין

לפני כשבועיים, ויטליק, מייסד אתריום, העביר כ-30,000 ETH לזירת המסחר Bitstamp, אולם טרם התקבלה ממנו הודעה רשמית, כי בכוונתו למכור את הסכום האמור. בהמשך לכך, ויטליק הזהיר השבוע מהכיוון בו קהילת הקריפטו מתקדמת, ואף הוסיף כי ככל שהקהילה לא תשנה את גישתה, הוא עשוי לעזוב. יש לזכור שעל אף הביזור של אתריום, ויטליק הוא דמות מפתח בפרויקט, והשפעתו על הפרויקט היא אקוטית. רק לפני כשבועיים צ’ארלי לי, מייסד לייטקוין, הודיע כי בכוונתו למכור את מטבעות הלייטקוין שברשותו, וכתוצאה מכך, שער המטבע צנח  ב-50%.

מטבע קריפטוגרפי לאומי

הבנק הבריטי (Bank Of England), הודיע על אפשרות כי יושק מטבע קריפטוגרפי של המדינה עוד בשנה הקרובה. ידיעה זו, מגיעה כשבוע לאחר הודעת בנק ישראל, על השקל הדיגיטלי. במקביל, גם בוונצואלה משיקים מטבע קריפטוגרפי לאומי – EL Petro, אשר שוויו של כל מטבע יהיה כשוויה של חבית שמן אחת. לפרויקט הוקצו כ-5 מיליארד חביות שמן, והממשלה מתכוונת לאפשר גם כריה של המטבע.

פיצולים

לאחר ויכוחים סוערים בקהילה, ולאחר שנדחה ובוטל כבר בעבר, ב-28 לדצמבר, בוצע עדכון (hard-fork) ה-Segwit2. נראה שקדחת הפיצולים (forks) בתקופה האחרונה, מובילה לסקפטיות של המשקיעים, שממאנים לתת אמון בפרויקטים החדשים.

עדכונים נוספים

מסקר שבוצע החודש ברוסיה, בקרב מעל 20 אלף נשאלים, עולה כי 49% מהנשאלים מעוניינים לקבל מטבעות קריפטו כמתנה, וכי 73%, יגדילו את ההשקעה שלהם בקריפטו במהלך השנה. תוצאת הסקר מתיישבת עם העומס החריג המורגש בזירות המסחר השונות. זירות המסחר אינן מצליחות להתמודד עם העומסים החריגים הנובעים מכניסה מסיבית של משקיעים חדשים, ועל כן, חלקן הודיעו בשלב זה, שיפסיקו לקבל משתמשים חדשים.

ראיון עם ה- Winklevoss brothers (האחים שתבעו את מארק צוקרברג בטענה שגנב להם את הרעיון), שרכשו כ-120 אלף מטבעות במחיר של 11$, ונראה שאין בכוונתם למכור אותם בעד שום הון. בהקשר אחר, propy, פלטפורמה להשקעות בינלאומיות בנדל”ן, השיקה גרסת אלפא, לפיצ’ר חדש שיאפשר לקנות ולמכור נכסים בקליפורניה באמצעות ביטקוין. Dream Market, זירת המסחר של ה-Darknet, הוסיפו את ביקאש.

ביטקוין

אחרי שבועיים כמעט של ירידות השער התייצב מעל 12K$ תנודתיות של 1K$ ליום משנה את כל המגמה מצד לצד. ביומיים האחרונים שהשער טיפס מאזורי 13K$ ל- 15K$ שם ישנה התנגדות בטווח הקצר. סך הכל הגרף נראה אחרי תיקון בריא שבא אחרי עליה מהירה מאוד. התייצבות בשער יכולה להביא לראלי נוסף. יש לקחת בחשבון שגם יכול להיות שלא ראינו את הרצפה עדין. בגרף רואים תמיכה חזקה סביב 12K$ כרגע אבל במידה ותמיכה זו תשבר אנחנו יכולים גם לבקר יותר נמוך. ב17 לחודש מסתיימים החוזים הראשונים ב-CBOE וב- 26 לחודש מסתיימים ב- CME. יהיה מעניין לראות את התגובה של השוק סביב התאריכים האלה.

אתריום

אל מול הדולר אתריום פותחת את 2018 מדהים. ATH, שיא חדש דולרי מעל 900$ . ונראה שהשוק מכוון ל1K$ . מי זוכר שאתריום לפני שנה היתה רק 8$… ההתנגדויות נפרצו תמיכה מסומנת בגרף באזור הצהוב סביב 800$ .הגרף נראה כמו היפוך מגמה.

אל מול ביטקוין, השער במגמה עולה כרגע באזורי ההתנגדות 0.066BTC נסחר סביב 0.06BTC דיי צמוד במידה ותפרץ ההתנגדות צפויה התנגדות בגרף באזור 0.08BTC אזורי תמיכה שנאבדו כבר באוקטובר .

ביטקוין קאש

אל מול הדולר השער נסחר סביב 2500$ התנגדות ב- 3000$ דיי חזקה. הגרף במצב צבירה אחרי העליה הגדולה שהיתה בדצמבר. ניתן לראות שהתמיכה בטווח הזה סביב 2000$, השער מאוד תנודתי.

אל מול ביטקוין השער דיי יציב. תמיכה בטווח הזה סביב 0.17BTC, ההתנגדות סביב 0.2BTC.

ריפל

אל מול הדולר ראלי מטורף מ-20 סנט עד ל3$ בחלק מהזירות, במזרח אף יותר. קשה לנתח את הגרף אך אי אפשר להתעלם מהעליה הזו. נקודות תיקון בעליה מסומנות בגרף בצבע הצהוב ואיך הגרף הופך לתנודתי יותר ככל שהערך מטפס. האם נראה את ריפל ב- 10$? אין לדעת. אין ממש גבולות בשוק הקריפטו במיוחד בתקופות האלה…

אל מול ביטקוין השער גם טיפס המון. אם משווים לשיאים מהעבר יש התנגדות חזקה סביב 0.0002BTC כרגע נסחר סביב 0.00018BTC תמיכה נראית מרחוק למטה סביב 0.00016BTC.

אתריום קלאסיק

אל מול הדולר השער מטפס מאז נובמבר והווא דיי יציב. לאחר שהגענו לשיא של 44$ גם ראינו תיקון מסיבי עד לרמות של 22$. השער התייצב מאז. נסחר בטווח הזה סביב 30$. ההתנגדות ב40$.

אל מול הביטקוין, סיפור שונה: השער בשפל אחרי תיקון יורד מתמשך מאז יוני השנה. אז, השער היה בשיאים של 0.009BTC מאז השער במגמת התרסקות. ניתן לראות בגרף השבועי את התמיכה שנמצאת סביב 0.0015BTC התנגדות סביב 0.0025BTC כעת נסחר בטווח הזה סביב 0.002BTC.

Share This Article
Jonathan Berger

נושם חומרה ומחשבים, חי את שוק הקריפטו ידע עצום ונסיון בכרייה, מסחר אלטים, ניתוח וחיזוי שוק מאז 2013. Contact Jonathan: Facebook