3 שנים ago

עדכון שוק 16-1

Jonathan Berger ינו 16, 2018 20:42

המשקיעים בפאניקה. על רקע החדשות מסין, הגיעו תיקונים חדים הן בשער הביטקוין שירד בכ-20%, והן בגזרת האלטים. נראה שהיינו שם בעבר (china ban bitcoin), אולם, לא נתעלם גם מהעובדה שביטקוין נמצא במגמת ירידה. נראה שמדובר בעוד ניעור ידיים חלשות בטווח הקצר, ושממשיכים למטה,  אך אם נסתכל על העבר, הביטקוין אחרי תיקון בריא.

חוסר היציבות סביב שער הביטקוין מורגש היטב בשוק הקריפטו, כשבשבוע האחרון צנח שוויו הכולל משווי של 830 מיליארד דולר, לשווי של 560 (בזמן כתיבת העדכון). נמחקו כ-290 מיליארד דולר מערך השוק בתקופה של שבוע. לצד החדשות מסין, ייתכן שניתן לייחס גם לתקופת החגים חלק בירידות השבוע, שכן תקופה זו לרב מאופיינת במימושים. לאחר שנה שלמה של עליות, נראה שבשנה הקרובה, נדע ונלמד כמה תמיכה יקבל שער ביטקוין.

בגזרת האלטים – על אף הירידה החדה, נראה ששער האתריום מחזיק מעל ה-1K$. לצדו של אתריום, נראה שגם NEO מתמודד יפה עם התנודתיות בשוק, זאת בעקבות מספר גדול של ICOS שבוצעו על גבי הפלטפורמה בתקופה האחרונה. ניתן להצביע על תנועה גדולה של ביטקוין, ככל הנראה של משקיעים שניצלו את המומנטום של הגיוסים על ה-NEO, כדי לגדר את הסיכון ולהפחית את הפגיעה מהתנודות החדות בשוק.

 

האלטים הגדולים שספגו את הפגיעה הקשה ביותר, הם  TRX ו-XRP, ששערם צנח בקירוב בכ-30% במהלך התיקון (אל מול הביטקוין). כמובן שיש אלטים נוספים ששערם צנח בשיעור גבוה יותר, אולם, מדובר באלטים יחסית חדשים, ובנתון שאין לו השפעה אקוטית על השוק, כמו לצניחת שני האלטים הראשונים.

סך הכל, 2018 התחילה בהתלהבות גדולה (מדי) סביב שוק הקריפטו, ונראה שהשוק קיבל זריקת צינון. התנודתיות בשוק הקריפטו, אינה חדשה לנו, ונראה שחרף הירידות החדות, שוק הקריפטו עדין במגמה עולה. ייתכן שהשיא עוד לפנינו. ההתלהבות סביב שוק המטבעות הקריפטוגרפים, בא לידי ביטוי גם בהתעניינות הולכת וגוברת סביב טכנולוגיית הבלוקצ’יין. אולם יש לזכור שהיא רק בתחילת דרכה.

חדשות מהשבוע

גזרת הבנקים

לאחר שבשנים האחרונות בגולדמן סאקס, הביעו סלידה מובהקת משוק המטבעות הקריפטוגרפים, נראה שכעת דעתם השתנתה. נראה שכעת הבנק מאמין בסיכוייו של הביטקוין להפוך ל’כסף אמיתי’, בעיקר במדינות פחות מפותחות, למשל, באפריקה.  מנכל JPMorgan, ג’יימי דיימון, משנה את דעתו גם הוא, לאחר שבשנה האחרונה, התנגד באופן קונסיסטנטי לכל דבר הקשור במטבעות קריפטוגרפים, ואף טען שיש לפטר עובדים שישקיעו במטבעות כאלו, מאחר שלדידו, אקט כאמור, מעיד על טיפשות.

הבנק האמריקאי, מטרופוליטן בנק הקפיא את כל העסקאות הבינלאומיות הקשורות למטבעות קריפטוגרפים. מדובר בבנק שצבר מוניטין כביטקוין-פרנדלי, כשבין לקוחותיו זירות מסחר וחברות קריפטו רבות ביניהן, זירת המסחר coinbase. טרם פורסמה תגובת הבנק. במקביל, אחד הבנקים הגדולים בשוודיה, Northern European bank Nordea, הודיע כי יאסור על עובדיו להחזיק ולסחור במטבעות קריפטוגרפים.

סקטור הטכנולוגי

חברות IBM ו- Comcast’s MState, הביעו את תמיכתן בסטארט-אפים בתחום הבלוקצ’יין, והודיעו על כוונתן להשקיע סכומים של 25-50 אלף דולר בשש חברות בתחום. בנוסף, חברת הסטרימינג טוויץ’ (Twitch) שבבעלות אמזון, הודיעה כי תחל לקבל תשלומים בביטקוין. זאת על רקע הודעת מייקרוסופט משבוע שעבר, כי לא תאפשר ללקוחותיה לרכוש את מוצריה באמצעות ביטקוין.

שתי חברות ענק נוספות, מתכננות להכנס לשוק הבלוקצ’יין: טלגרם מתכננת לבצע את הגיוס הגדול ביותר בכל הזמנים, על סך 1.2 מיליארד דולר. במסגרת ה-ICO, טלגרם מתכוונת להשיק את המטבע ה-TON. בקצרה, טלגרם מתכננת לבנות מערכת תשלום מבוססת בלוקצ’יין שתפעל באינטגרציה עם שירות ההודעות הקיים שהיא מציעה. קונספט דומה ל-wechat הסיני, רק במישור הגלובלי. לצדה של טלגרם, גם חברת איסטמן קודאק (Eastman Kodak), הודיעה כי בכוונתה להשיק פלטפורמה מבוססת בלוקצ’יין (KODAKOne), בה צלמים יוכלו לסחור בצילומים שלהם. לצד הפלטפורמה יונפק גם מטבע ה- KODAKCoin במסגרת ה-ICO, אשר צפוי להתבצע ב-31.1. בנוסף, חברת הטלפוניה ההודית, Reliance Jio, הודיעה על כוונתה להשיק מטבע קריפטוגרפי, ה-JioCoin.

זירות המסחר

נראה שהצמיחה אקספוננציאלית של זירות המסחר נמשכת, כשהשבוע זירת המסחר הגדולה בעולם (מבחינת נפח מסחר), Binance, הוסיפה כ-240,000 משתמשים חדשים בשעה (!). זאת על אף הדעיכה שהורגשה השבוע בשוק. במקביל, נראה שדרישות הרשויות השונות להגברת השקיפות בסקטור מתחילה להיות מורגשת, וזירות המסחר השונות מקשיחות את תהליכי ה-KYC שלהן, כשהבולטת בכך היא,  Bitstamp.

חדשות מדרום-קוריאה

בדרום קוריאה – רשות המיסים הקוריאנית, החלה בחקירת שתי זירות החלפנות הגדולות במדינה –  Bithumb ו- Coinone, בחשד להעלמת מס. במקביל, coinone, נחקרת גם ע”י המשטרה המקומית, בחשד למתן שירותי הימורים בלתי חוקיים. מהלך זה מגיע בהמשך ישיר להצהרות והזהרות הממשלה מהשבועות האחרונים, הנוגעות בין השאר להקשחת הרגולציה בתחום. מטרתו העיקרית של צעד זה, היא הגברת השקיפות בסקטור. בהמשך להודעה שהתקבלה מרשות המיסים, הודיע משרד האוצר, כי על כל המשתמשים להמיר את החשבונות האנונימיים שלהם, בחשבונות חדשים מזוהים, המקושרים לחשבון בנק על שמם. משתמשים שלא יעשו כן בתוך תקופה של חודש, יקנסו.

עוד על רקע הודעות הרשויות מהשבועות האחרונים, יצא השבוע שר המשפטים בהצהרה על כוונתו לאסור על מסחר במטבעות קריפטו במדינה. בעקבות כך, הופצו במספר כלי תקשורת ידיעות לפיהן, דרום-קוריאה אוסרת על מסחר במטבעות קריפטוגרפים. אולם, ממשלת דרום קוריאה יצאה בהצהרה רשמית ומפורשת לפיה, אין איסור על מסחר במטבעות קריפטו במדינה, וכי לא סביר שיושתת איסור כאמור גם בטווח הרחוק. נראה  ששר המשפטים יצא בהודעה עצמאית, וכי גישתו אינה מוסכמת בממשלה. בעקבות הודעת שר המשפטים, מעל 120,000 אזרחים, חתמו על עצומה נגד ההצעה לאסור את המסחר במטבעות קריפטוגרפים במדינה; ובמקביל, כ-30,000 חתמו על עצומה הקוראת לשר האוצר ושר המשפטים להתפטר.

חדשות מאסיה

יפן – Line, אפליקציית המובייל המובילה במדינה להעברת מסרים מידיים, עם מעל 168 מיליון משתמשים חודשיים, שוקלת לאפשר תשלום באמצעות מטבעות קריפטוגרפים דרך אפליקציית התשלום שלה.  עוד מיפן, קבוצת DMM, העוסקת בין השאר במסחר אלקטרוני, השיקה זירת מסחר חדשה, אשר נכון לשלב זה, תומכת ב-7 מטבעות קריפטוגרפים. בכוונת הקבוצה להקים זירה נוספת במהלך האביב, אשר תיהיה מיועדת לסוחרים מתחילים.

אינדונזיה – הבנק המרכזי במדינה יצא בהזהרה חריפה הנוגעת למסחר, קניה, או מכירה של מטבעות קריפטוגרפים. הזהרה זו, מגיעה בהמשך להזהרה קודמת שפרסם הבנק מספטמבר, לפיה הוא לא יקבל מטבעות קריפטוגרפים כאמצעי תשלום. ההזהרה הקודמת אף הובילה לסגירתן של שתי זירות מסחר גדולות במדינה TokoBitcoin ו-BitBayar. עוד ממזרח אסיה, חשבון הבנק של זירת המסחר, Lunu הפועלת במלזיה הוקפא ע”י רשויות המס במדינה. מ-lunu  נמסר, כי אין כל חשש להעלמות הון הלקוחות בשמור בזירת המסחר. עוד נמסר, וכי היא במדעים עם הבנק והרשויות ע”מ לפתור את המצב בהקדם, וככל הנראה היא נדרשת להקשיח את תהליכי ה-KYC, של לקוחותיה המלזים.

סין – Bitmain, חברת הכריה הסינית, נמצאת בתהליכים להקמת חברת בת חדשה בשוויץ, Bitmain Switzerland. מהלך זה מגיע בהמשך ישיר להגברת הפיקוח מצד הרשויות, בעיקר על צריכת החשמל של חוות הכריה במדינה. Bitmain אינה לבדה, ולצד חברות כריה נוספות, היא מתכננת לפתוח מרכזים גם בקויבק, קנדה. זאת לנוכח עלות החשמל הנמוכה ומזג האוויר הקר באזור. על רקע הקשחת הרגולציה בתחום, מסתמן שחברת המסחר האלקטרוני, אליבאבא, משיקה פלטפורמת כריה במדינה.

במקביל, להקשחת הרגולציה על חברות הכריה, נראה שהרשויות במדינה מגבירות את המאבק נגד מסחר מטבעות קריפטו במדינה באופן כללי, בדגש על פלטפורמות מסחר מקוונות. בכיר בבנק המרכזי בסין, קרא לרשויות במדינה לאסור מסחר במטבעות קריפטוגרפים במדינה, וכן לא לאפשר לאנשים פרטיים או עסקים להציע שירותים הקשורים למסחר במטבעות כאלו, לרבות שירותים כגון תפעול ארנקים וירטואליים. עוד נמסר מסגן נשיא הבנק, Pan Gongsheng, כי על הרשויות להמשיך להפעיל לחץ ופיקוח כבד על שוק זה, ואף קרא לחסום אתרים זרים המעניקים שירותים למשתמשים סינים. הודעות אלו, לצד הודעות הרשויות מדרום קוריאה, הובילו לירידה חדה בשערו של הביטקוין שהגיע לשער הנמוך ביותר מאז תחילת דצמבר, מתחת ל-11.5 אלף דולר.

באוסטרליה – בדומה לגישת הרשויות בדרום-קוריאה, גם באוסטרליה, הקימו צוות מיוחד, שמטרתו לזהות ולאסוף מידע אודות כל העסקאות שבוצעו במדינה במטבעות קריפטוגרפים לצרכי מיסוי. נראה שמתפתחת מגמה חדשה של הגברת הפיקוח על סוחרי הקריפטו מחשש להעלמות מס. ניתן להצביע על אקטים דומות גם בהודו ובדרום אפריקה.

חדשות מאירופה

רוסיה – משרד האוצר החל לנסח טיוטת הצעת חוק, אשר תיתן תוקף חוקי למסחר במטבעות קריפטו בזירות מסחר מסוימות המאושרות ע”י הממשלה. צעד זה מגיע, על רקע הצהרתו של פוטין, כי שוק המטבעות הקריפטוגרפים צריך להיות מוסדר באופן מלא במדינה. זאת ע”מ למגר את הסיכונים האינהרנטיים הנובעים ממסחר באותם מטבעות, ולמנוע כל אפשרות לעשות שימוש באותם מטבעות לצורך הלבנת הון, העלמות מס או מימון טרור. על רקע הצהרות פוטין, Moscow Exchange, זירת המסחר הגדולה ביותר ברוסיה, הודיעה על נכונותה לאפשר מסחר במכשירים פיננסים הנגזרים מערכו של הביטקוין (או מטבעות קריפטו נוספים), ונראה שהיא מגובה ע”י שר הכלכלה. אולם, נכון לשלב זה, הבנק המרכזי במדינה מביע התנגדות נחרצת לאפשרות כזו. במקביל, בבלארוס, הנשיא חתם בתחילת החודש על צו, לפיו, מסחר בין מטבעות קריפטו, המרה בין מטבעות קריפטו למטבעות פיאט, והנפקות ICO, יהיו חוקיות במדינה. בנוסף, נקבע פטור מכל מס (לרבות רווחי הון), לאותם פעולות למשך תקופה של 5 שנים. מטרתו של צעד זה, היא כמובן למשוך משקיעים ויזמים מהתחום. הצו צפוי להיכנס לתוקף בעוד 3 חודשים, דהיינו, במרץ.

עוד מאירופה, שר הכלכלה הצרפתי, הביע התנגדות נחרצת השבוע לשימוש בביטקוין ובמטבעות קריפטוגרפים במדינה. זאת בעיקר, בשל החשש מפגיעה ביציבות הכלכלית של המדינה לנוכח הסיכונים הנובעים מהעדר גילוי, והספקולציות בשוק הקריפטו, כך לדבריו. עוד מאירופה, שוודיה שוקלת הנפקת מטבע קריפטוגרפי לאומי, הe-krona. שוודיה היא בין המדינות עם שיעור השימוש במזומן הנמוך בעולם, מה שעשוי לאפשר קבלה נוחה של מטבע.

בבריטניה – משקיעים נתקלים בקשיים ליטול משכנתאות, כשלווים מסרבים לקבל כסף (פיאט) שמקורו במטבעות קריפטוגרפים, כלומר, כסף שהומר ממטבעות קריפטו למטבעות פיאט. זאת על אף שאין כל איסור מטעם הרשויות בנושא.

חדשות מאמריקה

בברזיל – ניכרת הקשחה של רגולציית שוק הקריפטו, כשרשות ניירות הערך, אסרה השבוע על קרנות השקעה להשקיע במטבעות קריפטוגרפים. בוונצואלה ניכרת מגמה דומה, כשהשבוע לאחר הנפקת המטבע הקריפטוגרפי הלאומי, petro, הכריז הקונגרס, כי המטבע אינו חוקי. לאחר הצהרת הקונגרס, יצא הנשיא שקידם את המטבע, ניקולאס מדורו, לעשרת המדינות השותפות בברית הבוליברית (התאגדות סחר בין מספר מדינות באמריקה הלטינית), לשתף פעולה בקידום ואימוץ מטבע ה-petro.

בארה”ב –  נכון לשלב זה, אין רגולציה במישור הפדרלי של שוק המטבעות הקריפטוגרפים בארה”ב, ובמצב הנוכחי,  גישת ה-IRS, רשות גביית המיסים הפדרלית, היא להכיר במטבעות קריפטוגרפים כנכס החייב בתשלום רווחי הון. בחודש פברואר, מתוכננת ועידה אשר תכלול בין השאר בכירים מרשויות ה-SEC וה-CFTC, ומטרתה העיקרית היא רגולציה של שוק המטבעות הקריפטוגרפים, כך ששייתכן שבמהלך החודשים הקרובים, תתווה מסגרת רגולטורית גם במישור הפדרלי.

עוד מארה”ב, רשות הני”ע האמריקאית, הורתה לקרנות ה-ETF, להקפיא ETF הקשורים למטבעות קריפטוגרפים. זאת מתוך חשש מההשלכות של קשירת ה-ETF לנכסים תנודתיים ובלתי נזילים. במקביל, במישור המדיני, הצעת חוק חדשה באריזונה, מציע לאפשר לאזרחים לשלם מיסים באמצעות מטבעות קריפטוגרפים. בטורנטו, קנדה, הועלתה הצעה דומה לפיה, יתאפשר תשלום מיסי רכוש באמצעות מטבעות קריפטו. אולם, נכון לשלב זה, מדובר ברעיון בלבד. מועצת העיר צפויה לדון בהצעה בוועידה שתתקיים ב-31.1.

עדכונים נוספים

KFC בקנדה, יצאה בצעד שיווקי במסגרתו היא השיקה מהדורה מיוחדת – bitcoin bucket, אשר ניתן יהיה לשלם עבורו בביטקוין למשך זמן מוגבל. לצדה של KFC, מארק קיובן (Mark Cuban), מבעלי קבוצת הדאלאס מאבריקס, יצא בהצהרה כי החל מהעונה הבאה, ניתן יהיה לרכוש כרטיסים למשחקים של הקבוצה באמצעות ביטקוין.

המיליארדר קלווין איירה (Calvin Ayre), מייסד חברת bodog (זירת הימורים מקוונת), הודיע על כוונתו להקים מיזם חדש שיעסוק בכריה של הביטקוין קאש. בנוסף, חברת מאניגראם להעברות כספים (.MoneyGram International Inc), הכריזה על השקת תוכנית פיילוט חדשה, אשר במסגרתה תבחן את השימוש במטבע ה-XRP (של ריפל).

הביטקוין הגיע לאבן דרך משמעותית – 80% מסך הביטקוין נכרו, כ-16.8 מיליון ביטקוין. חברת Bitlum, השיקה גרסת אלפא של ZigZag, זירת מסחר המבוססת על ה-lightning network. צרפנו עבורכם פוסט המאגד את כל מה שצריך לדעת על ה-lightning network במקום אחד.

מארגני כנס הביטקוין של צפון אמריקה (ה-TNABC), הפסיקו לאפשר תשלומים עבור הכרטיסים לכנס בביטקוין, ככל הנראה בעקבות העומס ברשת והעמלות הגבוהות. ידיעה זו יצרה באזז ברשתות החברתיות, וגל של ציוצים משמיצים, כשהבולט ביניהם הוא של הפרופסור לכלכלה פול קרוגמן, אשר צייץ ל-4 מיליון עוקביו  – “!Bitcoin confrence won’t accept Bitcoin because it’s too clunky and expensive. yay”.

ביטקוין

התמיכה סביב 14K לא ממש החזיקה, ונראה שבטווח הקרוב, אזור זה הפך להתנגדות. השוק יהיה אופטימי אם נראה 17K ומעלה, אולם, עד רמות המחירים האלו, השוק מרגיש מפוחד. הפחד בא לידי ביטוי בירידה החדה ביממה האחרונה. ירידה  של כמעט 2000$. נסחר סביב 11300$, ממש קרוב לתמיכה ולרצפה של טווח זה לפי רמות הפיבונאצ’י. האם השוק יבדוק נמוך יותר?

התייצבות סביב 13500K תשים אותנו מעל האזור האדום .

אתריום

אל מול הדולר – לאחר שיא של 1450$ בשבוע הקודם, תיקון חד ביממה האחרונה עד לאזורי התמיכה שסומנו בצהוב, הביא את השער להסחר ברמות מחיר של 1000$ עם תמיכות סביב 900$.

אל מול הביטקוין – העליה מאזורי ההתנגדות הייתה מהירה מדיי. לאחר ריצה זו, התמיכה סביב 0.083BTC וההתנגדות באזורי 0.1BTC.

ביטקוין קאש

אל מול הדולר – השער היה נראה דיי יציב אך הירידות החדות לא פסחו על הביקאש, שירד מהתמיכה סביב 2400$, לרמות מחיר של 1800$. באזורים אלו, הוא נסחר כעת, ושם אזורי התמיכה שסמנו בצהוב עוד מהעדכון הקודם.

אל מול הביטקוין – השער איבד קצת השבוע, אך נראה במגמה חיובית משבוע שעבר. נסחר סביב 0.16BTC עם תמיכות באזורי 0.14BTC וההתנגדות סביב 0.2BTC נותרה על כנה.

לייטקוין

אל מול הדולר – לאחר שיא של 370$, השער במצב צבירה תנודתי מאוד. איבד קרוב ל50%. נסחר סביב 190$, עם תמיכה סביב 180$, והתנגדות סביב 260$, משם, יהיה ניתן לרוץ מעלה.

אל מול הביטקוין – השער יחסית יציב. נבנית תמיכה חזקה סביב 0.014BTC, שם הביקושים ללייט גבוהים. אולם, נראה שטרנד העליה של הלייט נבלם.  נסחר סביב 0.017BTC, עם התנגדות סביב 0.0185BTC.

בנקור

אל מול הדולר – המטבע במגמה חיובית, והגיע לשיאים של 11$, אולם תיקון חד הביא את השער לרמות של 6$. שם נמצאה התמיכה בטווח הזה. נסחר סביב 7$, עם התנגדות באזורי 11$.

אל מול הביטקוין – ירידה מתמשכת מאז הכניסה למסחר. נראה שבדצמבר האחרון נמצאה רצפה, ומאז, השער במגמה עולה. נראה שהתלהבות יתר סביב המטבע, הביאה לעליה מהירה מדיי בשער המטבע, אולם, ניתן לראות בתעלה המסומנת שלאחר העליה החדה, ההתנהגות נראית די בריאה, וניכרת כניסה צמיחה של נפח המחסר של המטבע. נסחר סביב 0.0006BTC עם התנגדות סביב 0.00075BTC, ותמיכה בטווח הזה באזורי 0.0005BTC.

Share This Article
Jonathan Berger

נושם חומרה ומחשבים, חי את שוק הקריפטו ידע עצום ונסיון בכרייה, מסחר אלטים, ניתוח וחיזוי שוק מאז 2013. Contact Jonathan: Facebook