חדשות קריפטו
6 שנים ago

סקירה וניתוח של האירועים האחרונים בשוק הקריפטו בעקבות הירידות

Yuval Gov פבר 2, 2018 14:20

ידיעות מוטות ומנופחות ומניפולציות תקשורתיות

– סוכנות הידיעות בלומברג הסיקה היום כי הצלילה החדה בשער הביטקוין נובעת מאיסור המסחר במטבע הדיגיטלי שעליו הכריזה ממשלת דרום קוריאה. מדובר באחד משווקי כריית ומסחר המטבעות הדיגיטליים הגדולים והפעילים ביותר בעולם, ומגוון סוכנויות ואתרי החדשות ניסו לנפח את הידיעה הזו ולהציגה כמכה אנושה למטבע הביטקוין שתשים סוף להצלחתו. באותו הזמן, הופיעו כותרות ראשיות בשלל אמצעי התקשורת שדיווחו על נטישה המונית של שוק המטבעות הקריפטוגרפיים והצטמקותו בלא פחות משישים אחוזים. מדובר בידיעות חלקיות ומקוטעות שתפקידן המרכזי הוא להעצים את הבהלה סביב הירידה ולעודד נטישה המונית. מרבית אמצעי התקשורת מעדיפים להסתיר חלק מהעובדות ולהאיר באופן מכוון את הביטקוין באור שלילי על מנת לרסק את המוניטין והאמינות שלו. אף אחד לא מדבר על כך שאי אפשר לעצור מעשית את המסחר בביטקוין, ושמדובר בהצהרת כוונות של ממשלת קוריאה שאין לה כל השפעה ממשית על המציאות. כל הבורסות והחברות למסחר במטבעות קריפטוגרפיים בדרום קוריאה ממשיכות להתנהל כרגיל גם בימים האחרונים, ולמעשה לא רק שהן עומדות בפני איום של איסור פעילות ממשלתי אלא הן הרבה יותר קרובות לקבלת אור ירוק לפעילותן מהרגולטורים ורשויות החוק ויוכלו לפעול בשקיפות מלאה. אין להצהרות החלולות האלה כל השפעה ממשית על קצב האימוץ ויכולת השימוש בביטקוין, ונראה שסוכנויות החדשות בוחרות לעוות את העובדות ולרסק את הלגיטימיות וההצלחה של הביטקוין בכל האמצעים העומדים לרשותן. קישור לכתבה המגמתית אודות “התרסקות בועת הביטקוין” באתר בלומברג.

– אם נבחן את העובדות באופן אובייקטיבי נוכל לראות שהגל השלילי הנוכחי התחיל באסיה בחודש שעבר מהצהרה מעורפלת ומטושטשת של שר ממשלת דרום קוריאה, שקרא למטבעות הקריפטוגרפיים “תופעה שלילית ומזיקה” והמליץ שכדאי לאסור על המסחר והשימוש בהם בגבולות המדינה. מדובר בהצהרה חסרת כל משמעות אמיתית בפועל שאין לה כל תוקף ומעמד משפטי מחייב. אבל היא צוטטה בהתלהבות בכל אמצעי התקשורת וכדור השלג החל להתגלגל מבלי שיהיה אפשר לעצור אותו. המילים החריפות שלו השיגו את מטרתן למרות שלא הייתה להן כל השלכה על הנעשה בשטח. שוק המטבעות הקריפטוגרפיים בקוריאה ובמדינות אסייתיות נוספות המשיך לפרוח ולשגשג, אבל זרעי הבהלה הופיעו, וגל הפניקה ההמונית החל לצבור תאוצה ולשטוף את עולם המטבעות הדיגיטליים. ללא כל שינוי אמיתי בשטח, יותר ויותר אנשים החלו להשתכנע כי נערמים מכשולים אדירים בפני הביטקוין ודומיו שישימו סוף לכל סיכוי שלהם להצליח בעתיד. המוח האנושי מתוכנת באופן כזה שהוא לא תמיד בודק את כל העובדות, חושב בצורה שקולה והגיונית, לוקח נשימה ארוכה ושומר על הגיון וקור רוח. אנו פועלים בדרך כלל מפחדים עמוקים שמסתתרים עמוק בתת המודע שלנו, וברגע שכולם החלו לדבר על כך שהביטקוין עומד להתרסק, כולנו התחלנו להאמין בזה באופן אוטומטי וקיבלנו את זה כעובדה מוגמרת. התוכנית המאורגנת היטב לגרום לנטישה המונית של הביטקוין ולערער את האמון שמשקיעים רחשו בו הצליחה מעל למצופה ומדי יום החלו להופיע חדשות שליליות אודותיו . לאחר ההצלחה הראשונית,הגיע הזמן לעבור לגל ההפחדות הבא.

– לאחר השמועות המוגזמות על החמרת הרגולציה, הופיעו ההכרזות של רשתות חברתיות פופולריות שונות כמו אינסטגרם ופייסבוק שהצהירו שבכוונתן לאסור על פרסום של הנפקות ICO, מסחר וכריית מטבעות דיגיטליים. זה רק החמיר את המצב והוסיף שמן למדורה. עוד תמרור אזהרה לעתידו של הביטקוין. אבל האם זה באמת כך? למי אכפת בכלל מהפרסום של המטבעות הקריפטוגרפיים ברשתות החברתיות, זה באמת משהו מהותי וחשוב? זה באמת צריך להשפיע על השער של המטבעות הדיגיטליים השונים? כמובן שהתשובה ההגיונית היא שלילית. אבל שוב, מדובר ברשתות אהובות שכולנו משתמשים בהן והשיח השלילי אודות המטבעות הדיגיטליים המבוזרים החל להתפשט כאש בשדה קוצים והגיע למימדים עצומים.

– אמצעי התקשורת הפכו את הביטקוין לשק החבטות האהוב והמועדף עליהם והמשיכו לפרסם כתבות שליליות שונות לגביו, למשל משהו כמו “סטיב ווזניאק נפטר מכל הביטקוינים שהיו ברשותו”. אז כן, הוא קנה ביטקוינים בשווי של 700 דולר ומכר אותם כשהגיעו לשווי של 20 אלף דולר. אבל מה זה אמור להגיד לכולנו? מלבד זה שהוא עשה רווח נאה, רק אדם עם קשרים בתעשייה ומידע מבפנים מסוגל לקחת את ההחלטה הכלכלית הנכונה כל הזמן. הירידה המלאכותית בערך המטבע נובעת מהמניפולציות של גורמים אינטרסנטיים עוצמתיים בתחום שמשחקים עם השער שלו תוך שהם מעלים ומורידים אותו באמצעים מלאכותיים שונים.

– זירות מסחר ובורסות של מטבעות קריפטוגרפיים מנעו לפתע ממשתמשים חדשים להצטרף אליהן, הזהירו כל אתרי החדשות. מצד אחד, זה באמת יכול לנבוע מכל הרעש וההמולה שהחלו לאחרונה. אבל הצעד הזה גם יכל להתבצע באופן ספציפי בהקשר של ריסון ובלימת הכספים האדירים שמוזרמים לשוק המטבעות הדיגיטליים המבוזרים. תחשבו על זה לעומק… מניפולטורים מהרמה הגבוהה ביותר אוהבים להשיג כמה מטרות שונות בעת ובעונה אחת. זה התחביב האהוב עליהם..

– לפתע גם שר הודי בכיר התעורר מההנגאובר שלו לאחר חגיגות השנה החדשה וחזר על אותן חדשות ישנות שכולנו כבר שמענו עליהן. הפקידים בממשלה בטוחים שמטבעות קריפטוגרפיים הם “משהו רע וצריך לעשות משהו בנוגע אליהם”. כרגיל, לא מדובר במשהו שלא שמענו בעבר ואין בדברים שלו שום דבר ספציפי וקונקרטי. מדובר בהצעה מעורפלת, דעה אישית, לללא שום כוונה או קריאה לחקיקה מפורשת בתחום. מדובר בהצהרה חלולה וחסרת שיניים שחוזרת על עצמה שוב ושוב. אבל, כל אמצעי התקשורת עטו על המציאה הזאת והנה הופיעה עוד ידיעה שלילית והרת אסון עבור שוק המטבעות הקריפטוגרפיים בהודו.

– לכך צריך להוסיף את הת’תר, מטבע קריפוגרפי המחקה את ערכו של הדולר. הידיעות מהימים האחרונים על מניפולציות כביכול שנעשו ע”י ביטפיניקס, פורסמו לראשונה בתחילת ינואר והוקפצו כדי להוסיף אש למדורה.

בד בבד, התרחשו עוד כמה דברים בזמן האחרון, אולי אותם כדאי דווקא להבליט

– קהילת הביטקוין החלה להטמיע בהצלחה את מנגנון ה- SegWit המהפכני (שנתפס כמכשול הגדול ביותר לשימוש הרחב בביטקוין) ועומדת בפני אימוץ מלא של טכנולוגיית ה- Lightning ושיפורים מהותיים נוספים, שיהפכו את רשת הביטקוין להרבה יותר מהירה, יעילה וזולה. מדובר בפריצת דרך משמעותית שתאפשר להתגבר על הבעיות הקשות ביותר שאיימו על הביטקוין ויאפשרו להגדיל את קיבולת ונפח השימוש האפשרי ברשת.

– לבורסת המטבעות הדיגיטליים Bittrex לא פחות מ- 250 אלף בקשות הצטרפות ברשימת המתנה. בורסת Binance הגבילה באופן זמני את היכולת לפתוח חשבון משתמש חדש בזירה. מדי יום נפתחים עשרות שירותים חדשים למסחר ואחזקת מטבעות קריפטוגרפיים כמו Robinhood, ומאות אלפי אנשים להוטים להתחיל לסחור במטבעות דיגיטליים. רבים מחכים בתור על מנת להתחיל להשקיע בקריפטו, אז האם המטבעות הקריפטוגרפיים באמת נמצאים בקריסה מוחלטת כמו שמנסים לשכנע אתכם או שהמצב במציאות שונה לחלוטין? האם כל הגורמים האלה שנוהגים להסתיר מכם, לא צריכים להשפיע על שער המטבעות ולבלום את המפולת הזמנית שלהם בסופו של דבר?

– בנקים גדולים ומכובדים מסביב לעולם מבקשים אישור מהרשויות הממשלתיות להשקיע באופן ישיר במטבעות קריפטוגרפיים, ובמקרים רבים הם נתקלים באיסור גורף או בהגבלות שונות. אבל, הבנקים שלהוטים לענות על הצרכים והדרישות של הלקוחות מחפשים דרכים עקיפות ויצירתיות להיכנס לעולם המטבעות הקריפטוגרפיים באמצעות קרנות גידור וכו’. אפילו, הבנק הלאומי הגדול ביותר ברוסיה- Sberbank, מצא נתיב דרך חברות בשוויץ על מנת לאפשר ללקוחותיו להחזיק מטבעות קריפטוגרפיים. אז האם כל הבנקאים המנוסים האלה כל כך טיפשים? האם הם לא קוראים חדשות ונחשפים לירידות בשערי המטבעות הקריפטוגרפיים? מדוע הם מתאמצים כל כך להשקיע בבועה שאין לה כל סיכוי להצליח ועומדת להתרסק כבר בטווח הזמן המיידי?

לסיכום

אנו רואים שיש המון גורמים וסימנים לצמיחה והתקדמות של שוק המטבעות הקריפטוגרפיים. לעומת זאת, אין אפילו סיבה ממשית והגיונית אחת להמשך הנפילה בשווי שלהם. הסברנו בעבר שמה שעומד מאחורי הצלילה החדה הן מניפולציות מתוחכמות של ספקולנטים שרוצים לעשות רווח מהיר על חשבון המשקיעים. כאשר גל המימושים יסתיים, יזמי המטבעות הקריפטוגרפיים הגדולים יחליטו להשקיע בו מחדש ויפעלו להעלות את הערך וכך יחל תיקון משמעותי כלפי מעלה… כל עוד שהשיטה הזאת מצליחה היא הולכת להימשך. הגלגל חוזר על עצמו.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn