4 שנים ago

ניתוח טכני בעולם הביטקוין והקריפטו – מדריך למתחילים

Yuval Gov יונ 18, 2017 16:17

סוחרים באופן כללי, בקריפטו וביטקוין בפרט, נעזרים במספר כלים להערכת וזיהוי מגמות בשוק מטבעות הקריפטו. אחד הכלים הפופולריים ידוע כניתוח טכני. באמצעות שיטה זו, סוחרים יכולים להבין בצורה יותר טוב את סנטימנט השוק ולזהות כיוונים ומגמות מהותיות. מנתחים מעריכים את ההיסטוריה של המטבע באמצעות גרפים של מחירים ושימוש בכלים אנליטיים על מנת לקבל כיוון עתידי וכן כיצד השוק מתייחס ומתמחר מטבע ספציפי.

ניתוח פונדומנטלי מתמקד יותר על ביסוס של מה ערך המטבע צריך להיות ומה כבר מגולם כבר במחיר הנוכחי של המטבע, אירועים כגון אישור תעודת הסל על הביטקוין, פריצות לזירות מסחר והכרזות ופיתוחים של חברות כולם אירועים פונדומנטליים.
המנתחים הטכניים, לעומת הפונדומנטליים, מתמקדים בתנועות העבר של מחיר המטבע. על ידי סקירה של היסטוריית המחיר של הביטקוין, איתריום או כל מטבע קריפטוגרפי, הם מנסים לבודד דפוסים מוכרים כגון רמות התנגדות ורמות תמיכה ועל פיהם לצפות התנהגות עתידית של המטבע.

יסודות הניתוח הטכני

כדי לקבל מושג טוב יותר של הניתוח הטכני, חיוני שנבין את היסודות הבסיסיים של תיאוריית דאו (Dow) שהיא למעשה הבסיס לגישה המעשית של הערכת שווי המטבעות.
1. השוק מגלם הכל. כל הנתונים הקיימים, הקודמים והבאים כבר שולבו לתוך המחירים הנוכחיים. בכל הנוגע לקריפטו וביטקוין, אנו מתבססים על משתנים רבים כמו הביקוש הנוכחי, הביקוש בעבר ועתיד ואלמנטים קריטייים כגון רגולציה המשפיעה על המטבע הדיגיטלי. מנתחים מפרשים את המחיר ומזהים סנטימנט של השוק על מנת ליצור תחזיות מחושבות לגבי המחיר העתידי.
2. תנועות המחירים אינן אקראיות. ולכן מנתחים עוקבים אחר זיהוי מגמות שיכולות להיות הן קצרות או הן ארוכות טווח. לאחר שמגמה נוצרת על ידי מטבע, סביר כי הוא ידבוק במגמה הזו או שידבוק במגמה עד הרגע בו הוא “שובר” אותה.
3. מנתחים טכניים מתמקדים יותר במחיר המטבע מאשר במשתנים הגורמים לתנועות המטבע. למרות ההיבטים הרבים שעשויים להשפיע על מחיר המטבע ולגרום לו לנוע בכיוון מסוים, מנתחים סוקרים בצורה אסרטיבית את ההיצע והביקוש למטבע.
4. מגמות היסטוריות נוטות לחזור על עצמן וניתן לחזות את הפסיכולוגיה של השוק. השוק יגיב בצורה דומה לאירועים מאותו הסוג. למשל, תגובות אופטימיות (עלייה בביקוש) לאירועים חשובים כמו הגברת השימוש במטבע, חשיפה חיובית בתקשורת ועוד.

בואו נתחיל – קווי המגמה

זיהוי מגמות, או הכיוון שהמטבע נע בעקבותיו, יכול להיות בעל ערך רב עבור סוחרי קריפטו. הערכים של המטבעות הדיגיטליים עלולים להיות בעלי תנודות חדות ויאשר זאת מבט חטוף על גרף הביטקוין ההיסטורי (הנכס הכי “יציב” בעולם הקריפטו). הגרף מלמד אותנו על תנודתיות רבה ביותר, בטח ביחס למניה טיפוסית בבורסה. בעקבות התנודתיות הרבה, מנתחים מבינים כי הם צריכים להתעלם מהתנודות הקטנות יותר (רחשי הרקע), ולזהות את המגמה ברמת המאקרו ואת קו המגמה השולט.
לשם השוואה, אנו יכולים לזהות מגמת ירידה במאקרו למרות סדרה של עליות קטנות, זאת משום שהעליות הקטנות במאקרו (בגרף ארוך טווח) הם חלק מירידות חדות הרבה יותר.
בנוסף, חשוב להכיר כי מלבד מגמות עליה וירידה, קיימת גם מגמה של דשדוש – תנועה צידית מתמשכת. במקרים אלה המטבע לא נע לאף כיוון באופן משמעותי. סוחרים טכניים מנוסים מכירים ומזהים בקלות את המגמות, ואת טווחי הזמן של המגמות – טווח קצר (בדר”כ שעות או ימים), טווח בינוני (שבועות) וטווח ארוך (חודשים – שנים).

ממוצעים נעים

כלי נוסף בו משתמשים בניתוח טכני במטבעות קריפטו (וניתוח טכני בכלל) כדי לפשט את תהליך זיהוי המגמה הא שימוש בממוצעים נעים. ממוצע נע מסייע לאיזון השינוי במחירי המטבע. ממוצע נע בבסיסו נקבע לפי מחירו הממוצע של המטבע במהלך תקופה מסוימת של זמן. לדוגמא, ממוצע נע 20 של יום מסויים יחושב לפי מחיר המטבע עבור כל אחד מ- 20 ימי המסחר הקודמים לאותו יום. חיבור הממוצעים הנעים יוצר קו.
חשוב להכיר גם את המושג ממוצע נע מעריך, ממוצע נע אשר נותן יותר משקל בחישובו לערכי המחיר מהימים האחרונים יותר (לדוגמא, בממוצע נע מעריך 15 ימים, מקדם החישוב של חמשת ימי המסחר האחרונים יהיה כפול מזה של עשרת המסחר שלפניהם, וכו’).
בגרף הבא ניתן לראות דוגמא מעשית: אם ממוצע נע של עשרה ימים עולה מעל ממוצע נע 30 ימים עשוי לבשר לנו על מגמה חיובית בפתח.

רמות התנגדות ותמיכה

כמו שיש קווי מגמה, ישנם גם קווים אופקיים המבטאים רמות תמיכה והתנגדות. על ידי זיהוי ערכים של רמות אלה, ניתן להסיק לגבי ההיצע והביקוש של המטבע. ברמת התמיכה נראה כמות נכבדת של סוחרים שרוצים לרכוש את המטבע (ביקוש גדול) כלומר, אותם סוחרים מאמינים שהמטבע מתומחר בחסר ברמה זו ולכן יחפשו לקנות אותו שם. ברגע שהמטבע מתקרב לשם, נוצרת מעיין “רצפה” של קונים. הביקוש הרב בולם בדרך כלל את הירידה ולעיתים אף משנה את המגמה מירידה לעלייה.
רמת התנגדות מוגדרת בדיוק הפוך מרמת תמיכה – איזור בו מחכים מוכרים רבים, וקיים היצע רב. בכל פעם שהמטבע מתקרב לאותה “תקרה” הוא נתקל בערימות ההיצע ושב על עקבותיו.
פעמים רבות מתרחש מצב בו ניתן לסחור טריידים מורווחים בין רמות תמיכה והתנגדות: איסוף ברמת התמיכה ומכירה קרוב לרמת ההתנגדות. הזדמנות זו מתחשת בדרך כלל כאשר מזהים תנועה צידית בתעלה.
אז מה קורה בפריצת רמת התנגדות או לחילופין בשבירת רמת תמיכה? בסיכוי גבוה שמדובר באינדיקטור המצביע על חיזוק למגמה הקיימת. חיזוק נוסף למגמה נקבל כאשר רמת התנגדות נפרצת, אם היא תיבדק מחדש מלמעלה, הפעם כרמת תמיכה לכל דבר. אם משם אנחנו עולים כפי שניתן לראות בגרף הבא, סימן שמדובר במגמה חזקה.

הערה: לא כל פריצה של רמת התנגדות בהכרח מבשרת על עלייה. ישנן פריצות שווא. מקובל לשלב גורמים נוספים לחיזוק הקביעה כגון מחזור (נפח מסחר).

נפח המסחר – המחזור

מחזור המסחר משחק תפקיד חשוב בזיהוי מגמות המסחר. מגמות משמעותיות מלוות במחזור מסחר גבוה, בעוד מגמות חלשות מלוות במחזור נמוך. כאשר המטבע שלנו יורד מומלץ לבדוק באיזה מחזור לוותה הירידה. מגמת עלייה ארוכת טווח בריאה מלווה עם מחזור גדול בעליות, ומחזור קטן בירידות. חשוב גם לראות שהמחזורים בעליות הולכים ועולים. אם המחזור הולך וקטן בעליות, סיכוי גבוה שמגמת העלייה מתקרבת לסיומה. כנ”ל הפוך בירידות.
לדוגמא, אם הביטקוין עובר מגמת עלייה ארוכה ואז יורד באופן פתאומי, כדי לבדוק את המחזור כדי לקבוע השינוי הפתאומי כלפי מטה הוא התחלה של מגמה חדשה או רק ירידה לטווח קצר בלבד וזאת לפי נפח המסחר המלווה את המגמות.

לא על הניתוח הטכני לבדו

על יד מינוף הניתוח הטכני, סוחרים יכולים לזהות מגמות, סנטימנט של השוק והיכולת לבצע החלטות השקעה מושכלות יותר. עם זאת, מספר נקודות מפתח שיש לקחת בחשבון:
הניתוח הטכני הוא שיטה מעשית המשקללת מחירי עבר של מטבע ואת מחזורי המסחר. כאשר שוקלים כניסה לטרייד, לא מומלץ להתבסס על ניתוח טכני בלבד. במיוחד בתחום הקריפטו, תחום אשר מייצר חדשות לבקרים, ישנם גורמים פונדומנטאליים אשר משפיעים בחדות על השוק (כגון: רגולציות, תעודות סל, פריצות לזירות מסחר, כח כרייה וכו’). ניתוח טכני בלבד מתעלם מגורמים אלה, לכן ההמלצה היא ליצור שילוב של ניתוח טכני וניתוח פונדומנטאלי על מנת לקבל החלטות השקעה נבונות.
אנליסט אשר מקבל החלטה לרכוש מטבע מסויים בעקבות סיבות פונדומטליות, יכול לקבל חיזוק טכני או למצוא נקודת כניסה טכנית טובה וכך לחזק את הצלחת הטרייד.

מתאוריה לביצוע: איך מתחילים לנתח ולזהות מגמות?

כדי להתחיל, אנו זקוקים לכלי ניתוח שמאפשר בקלות ויעילות ליצור גרפים ולזהות מגמות. ניתן להשתמש בגרפים הקיימים של זירות המסחר, אך לא נוכל לצייר קווי מגמה ונקבל אינדיקטורים (למשל – ממוצע נע) באופן חלקי בלבד.
חברת Coinigy מספקת שירות גרפים מקיף לכלל זירות המסחר בקריפטו. ניתן לפתוח חשבון בלינק הבא, ולקבל 30 ימי נסיון בחינם לשימוש במערכת.  לחצו כאן למעבר להרשמה וקבלת נסיון חינם במערכת.
מדריך זה הציג את מושגי הבסיס בניתוח טכני בקריפטו. מומלץ להעמיק את הידע בתחום למי שרוצה להעמיק: אינדיקטורים (מתנדים), רמות פיבונאצ’י, זיהוי תבניות (משולשים, למשל), ועוד. בישראל ישנם קורסים בניתוח טכני (בתחום שוק ההון, אך הניתוח זהה לקריפטו) ולא מעט ספרים ומאמרים בנושא. במאמר הבא באתר תקראו על 8 טיפים חובה לסוחרים בקריפטו. חלקם נוגעים באספקט הטכני.

עדכון דצמבר 2017: פורסם מדריך ניתוח טכני למתקדמים. מוזמנים לקרוא.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn