3 שנים ago

מצא ארנק ביטקוין בשווי של 50 אלף דולר מ- 2012: כעת נותרה השאלה למי לתרום את הכסף?

Guy Armoni יונ 16, 2019 12:11

כמו מטילי זהב שטבעו במצולות הים, ארנקי ביטקוין גם הם יכולים להיעלם במעמקי הים הדיגיטלי. מתוך 21 מיליון מטבעות המוגבלים על ידי פרוטוקול הביטקוין, קרוב ל-18 מיליון כבר הונפקו בתהליך הכרייה. עם זאת, לא כולם נגישים למעשה ולפי הערכות כמה מיליונים מהם כבר אבודים לנצח.

ישנם מקרים בהם ההון הדיגיטלי האבוד נמצא על ידי בעליו. מקרה שכזה תואר לאחרונה על ידי רון גרוס, מוותיקי קהילת הביטקוין בישראל. גרוס הוא מהמאמצים המוקדמים של הביטקוין, ממייסדי איגוד הביטקוין הישראלי ופעיל בולט בקהילה הבינלאומית כבר מתחילת דרכה. במסגרת הפעילות שלו לקח חלק במספר פרויקטים, ביניהם מאסטר-קוין המוכר לוותיקים בתחום הקריפטו.

באותם ימים של שנת 2012 השיח על ביטקוין לא היה נפוץ בחוגים כה נרחבים כפי שהוא קיים היום ועיקרו התנהל על גבי מערכת הפורומים של Bitcointalk.

“השיח באותם ימים עסק בעיקר בדרכים לשפר את הביצועים של ביטקוין. בשלב מסוים מישהו הציע מענק שישולם בביטקוין למי שיממש פרויקט לשיפור הסקילביליות של המטבע,” לדבריו של גרוס, אשר אהב את הרעיון ופתח ארנק לטובת העניין כדי לממש פרויקט בשם  Blockchain Pruning .

היו אלו ימי בראשית הביטקוין, טרום ארנק האלקטרום המוכר וארנקי החומרה כך שלטובת גיוס התרומות נפתח ארנק ביטקוין Blockchain.info (הידוע לשמצה). כתובתו פורסמה לצורך איסוף תרומות ונאספו אליה בסך הכל כ- 5.725 ביטקוין ששווים הנוכחי מתקרב ל- 50  אלף דולר. התרומות נאספו בשנת 2012 כשערך הביטקוין היה נמוך בהרבה משוויו הנוכחי ומאחר שהפרויקט לא הגיע לכדי מימוש, הביטקוין נשכח בארנק במרוצת השנים.

מי מעוניין בתרומה של 50,000 דולר?

אולם, ימי המס העליזים הקיצו את הארנק משנתו. בימים המוקדמים של המטבע הדיגיטלי, רגולציה ומיסוי עוד לא היוו שיח שגור ואופי הפעילות התנהל בצורה חופשית שכן לא היו תקנות המבהירות כיצד יש להתנהל עם המטבעות: אם לצורכי מס, ביקורת או דרישות רגולטוריות אחרות. אכן, הצורך להסדיר ולדווח על הפעילות בדיעבד הכריחו את רון לנבור במעמקי ההיסטוריה בניסיון להתחקות אחרי היסטורית הפעילות המלאה, כך גילה, רק לאחרונה (בשנת 2019) את פרטי הארנק הנשכח.

הארנק Blockchain.info משויך לקטגוריית הארנקים ההיברידים, בהם הגישה לארנק מתבצעת דרך רשת האינטרנט. המפתחות הפרטיים מוצפנים ונשמרים בשרת מרכזי, והגישה לארנק מתאפשרת דרך סיסמא בלבד. למרות שרון החזיק את הסיסמא הוא לא הצליח לקבל גישה לארנק בשל שינויים שנעשו מאז פתח אותו ולכן היה צריך לפנות לשירות הלקוחות של Blockchain.info כדי לאחזר את הגישה.

The original Bitcointalk message by Gross

 

אחרי שקיבל גישה לארנק נותר רון עם 5.725 ביטקוין שאליהם התווספו פיצולי הביטקוין, כאשר המוביל בהם הוא כמובן הביטקוין קאש.

משום שהפרויקט אליו גויס הסכום אינו קיים יותר, תוהה גרוס מה עליו לעשות עם הכספים שגויסו. “מאחר ועבר זמן רב, אתן לאנשים להשמיע את קולם בעניין. ואם לא יעלה עניין מהותי, הכסף ייתרם לפרויקט רלוונטי, בתחום שיפור הביצועים של הביטקוין בתוך כשבועיים,” כך לפי גרוס.

הארנקים האבודים:  כ- 20% מהביטקוין אבוד

אבל, לא כל הארנקים האבודים סופם להימצא. מחקר שנערך לאחרונה, המנתחת את הפעילות על גבי הבלוקצ’יין מצא כי סך כל הביטקוינים האבודים נע בין 2.78 ל- 3.79 מיליון, המהווים 15-20% מסך מטבעות הביטקוין שנמצאים במחזור. ביניהם כמובן נמצאים גם הארנקים של סאטושי נאקמוטו, ארנקים המכילים כמיליון ביטקוין לפי הערכות שונות.

לסיכום, ביטקוין הוא מטבע אשר נמצא בשליטתו של המחזיק במפתח הפרטי לארנק וככזה הוא דורש אחריות בניהול ובאחזקת המטבעות על מנת להימנע מקרים כמו זה של ג’יימס הוואלס, שלרוע מזלו איבד את המפתח הפרטי לארנקים המכילים לא פחות מ- 7,500 ביטקוין ששווים כיום כ- 60 מיליון דולר.

 

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn