5 שנים ago

מייסליום – המדריך המלא לארנק הביטקוין

Yuval Gov ינו 30, 2017 11:04

במדריך זה נעסוק בתפעול אפליקציית הארנק המומלצת Mycelium. האפליקציה קלה מאוד לתפעול, ואינה דורשת ידע טכני מסובך. יש לציין כי האפליקציה מגיעה גם בגרסא בשפה העברית.

נתחיל מהבסיס – מהו ארנק ביטקוין?

ארנק ביטקוין הוא למעשה יישום אשר מאפשר לנו את השימוש ברשת התשלומים של הביטקוין ומסייע לאכסן בבטחה את מטבעות הביטקוין אשר ברשותינו. בדיוק כפי שקיים יישום דואר אלקטרוני (כגון אאוטלוק) כדי לשלוח ולקבל הודעות דוא”ל, כך נדרש גם ארנק ביטקוין לשליחה וקבלה של ביטקוין.

בהרחבה, ארנק הביטקוין מרכז את כתובות הביטקוין שברשותינו ואת המפתחות הפרטיים. כתובת ביטקוין, שאליו קשורה יתרת ביטקוין כלשהי (גם כמה סטושים בודדים), היא למעשה המזהה שלנו על רשת הביטקוין לצורך העברות. המפתח הפרטי מאפשר לנו להעביר ביטקוין מכתובת זו לכתובות אחרות. מפתח פרטי יכול להיות מיוצג הן כמחרוזת של אותיות ומספרים או קוד QR. במילים אחרות, ארנק ביטקוין הוא ממשק שדרכו אנו ניגשים לרשת ביטקוין.

חשוב לזכור: להיות הבעלים של ארנק הביטקוין פירושו להיות האוחז במפתח הפרטי או הסיד הפרטי שלו. סיד פירושו רצף של מילים אקראיות באנגלית (בדרך כלל תריסר). חובה תמיד לבצע גיבוי של הסיד במקרה של איבוד גישה ע”י גניבת הטלפון למשל. ניתן לעשות זאת בצורה פשוטה ע”י רישום על דף נייר ואכסנתו בצורה מאובטחת. לעוד מידע על ארנקי ביטקוין – לחצו כאן.

הורדת האפליקציה ויצירת הארנק

• דרך Google Play לאנדרואיד או iTunes נחפש Mycelium, נוריד ונתקין.
• לאחר ההתקנה, נפתח את האפליקציה
• תוצג לנו שאלה האם ליצור ארנק או לשחזר. יש לבחור באפשרות “יצירת ארנק חדש”
• הארנק יהיה מוכן לשימוש באופן מיידי, ונקבל כתובת ביטקוין חדשה על רשת הביטקוין. בשלב זה נעבור לאבטחת הארנק.

גיבוי ואבטחה

• בתפריט האפליציה (פינה ימנית עליונה) נבחר באפשרות הראשונה – “גיבוי”
• הארנק יציג עבורנו מחרוזת של 12 מילים אקראיות (מפתח ה-סיד), מילה אחת בכל פעם. יש לרשום על דף נייר את המילים ולשמור על הסדר. לאחר הצגת המילים, הארנק יוודא שרשמנו ע”י דרישה להקליד אותן אחת אחת. אל תדאגו, את המחרוזת הזו לא תצטרכו להקליד באופן קבוע אלא רק במקרה אובדן או גניבה.
חשוב מאוד! מחרוזת המילים הללו מעניקה גישה מלאה לארנק. לכן אין לגבות אותה על מחשב, ובטח לא לשלוח את המחרוזת בדוא”ל. כפי שנכתב באתר בעבר, מומלץ לחלק את המחרוזת לשני חלקים. ולאכסנם בשני מקומות שונים (אולי אף דירות שונות).

כעת ניצור הגנה על הארנק מפני גניבה ושימוש לא שלנו באמצעות קוד PIN

• בתפריט הראשי נבחר “הגדרות (settings)”
• לחיצה על הגדר קוד PIN
• נגדיר קוד PIN וחשוב מאוד לוודא שלא נשכח את הקוד. בלעדיו לא יהיה ניתן לשלוח ביטקוין מהארנק. למקרה ונשכח את קוד ה- PIN הדרך היחידה לקבל שוב גישה לארנק היא בעזרת גיבוי הסיד.
כעת בפעם הבאה שניצור שליחת ביטקוין, נצטרך להקיש את קוד ה- PIN לאישור השליחה.

מה עושים במקרה של איבוד הטלפון או איבוד קוד ה- PIN?

במקרה של גניבת המכשיר הביטקוין למעשה מאובטח ע”י קוד ה- PIN. לכן חשוב לבחור קוד קשה לפיצוח. עם זאת, האקרים מנוסים עלולים לפצח את הקוד ללא קושי רב. לכן מומלץ מאוד ליצור שחזור של הארנק בעזרת מחרוזת הסיד (12 המילים). כאשר פותחים את האפליקציה לראשונה יש לבחור באפשרות של שחזור ארנק, לאחר הכנסת מחרוזת הסיד נקבל גישה למטבעות שלנו.
במקרה שאיבדנו או שכחנו את קוד ה- PIN ניתן פשוט למחוק ולהתקין מחדש את האפליקצייה, לבצע שחזור בעזרת מחרוזת הגיבוי של הסיד, ולאחר מכן נקבע קוד PIN חדש. חשוב מאוד לבצע ייבוא של כל המטבעות לארנק חדש, עם סיד חדש.

קבלה ושליחה של ביטקוין

קבלת תשלומים

1. כדי לקבל תשלום במסך הראשי (“יתרה”) יש ללחוץ על “קבל”.
2. ניתן להקליד סכום מבוקש, תחת “סכום אופציונלי” (לא חובה).
3. כעת נלחץ “שתף כתובת ביטקוין” ונבחר דרך לשלוח אליו בהודעה את הכתובת שלנו. ניתן לחילופין לתת להם את הסמארטפון שלנו לסריקת קוד ה- QR, או בצורה ידנית ע”י כפתור “העתק”, שיעתיק את הכתובת ארנק שלנו לזכרון, מוכן להדבקה לשולח.
4. לאחר שליחת המטבעות, כעת ניתן לראות את ההעברה שבוצעה זה עתה תחת לשונית “תנועות”. יש להמתין כעשר דקות עד שיתקבל אישור אחד לפחות להעברה. רק אז יהיה ניתן להשתמש במטבעות.

שליחת תשלומים

1. כדי לשלוח תשלום במסך הראשי (“יתרה”) יש ללחוץ על “שלח”.
2. במסך הבא מוצגות לנו מגוון אפשרויות לשליחת הביטקוין: סריקת קוד QR, בחירה מתוך כתובות שמורות, הזנה ידנית, ושירות Cashila.
3. אחרי שהזנו את הכתובת אליה נרצה לשלוח, נקיש סכום מבוקש בביטקוין.
4. עמלת כרייה: ככל שהעמלה שנזין תהיה גבוהה יותר, כך ההעברה תקרה מהר יותר. מומלץ מאוד להשאיר על Normal, ואם מעוניינים בהעברה מהירה יחסית יש לבחור – Priority.
5. לחיצה על “שלח” וסיימנו.

הערה לגבי יצירת כתובות – מייסליום כברירת מחדל ייצר עבורנו כתובת חדשה עבור כל שליחה וקבלה. לא לדאוג, להיפך, מדובר ביתרון גדול מבחינת פרטיות של השולח והמקבל. ומאפשר לפלח את התשלומים לפי שליחה ספציפית. במקרה ואנחנו ספק אשר עובד מול מספר לקוחות רב, כאשר נוצרת כתובת עבור כל שליחה נוכל לדעת לנטרל כל הזמנה בנפרד.

הארנק של מייסליום הוא קל לתפעול, מהיר ויעיל. הוא מציע מגוון רחב של אפשרויות מתקדמות, ביניהן אישור טרנסאקציות והתממשקות מלאה עם ארנק טרזור (מה זה טרזור? המדריך המלא) וכן ניהול מספר חשבונות מתוך ארנק אחד.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn