4 חודשים ago

מושגי יסוד בעולם הקריפטו

Yuval Gov יול 18, 2016 14:28

ניווט מהיר

 

מושגי קריפטו שחובה להכיר

מה זה ATH?

המחיר הגבוה ביותר אליו הגיע נכס או נייר ערך איי פעם. ה- ATH בקריפטו מוכוון בעיקר לגבוה כל הזמנים אליו הגיע הביטקוין, שנכון לכתיבת שורות אלה עומד על מעל 28,600 דולר. ה- ATH הושג ב -30 בדצמבר 2020. ההפך מ- ATH הוא ATL, שהוא שפל של כל הזמנים.

מהם מטבעות אלטרנטיביים -אלטקוינס (Altcoins)?

מלבד מטבע הביטקוין, ישנם אלפי מטבעות דיגיטליים אחרים, המבוססים גם על טכנולוגיית בלוקצ’יין.

כל מטבע מתיימר להביא את הייחודיות והחדשנות שלו. הרוב המכריע של האלטקוינים אינם מוכרים, ויש להם נפח מסחר יומי נמוך יחסית ושווי שוק בהתאם. עם זאת, יש כמה דוגמאות למטבעות אלטרנטיביים, כגון אתריום וריפל, בעלי נפח מסחר רב ופופולאריות רבה בקרב הסוחרים. במהלך השנים, מבין אלפי האלטקוינים, רבים התאדו בערכם ופשוט נעלמו עם הזמן.

מיהו מקסימליסט ביטקוין?

בהמשיך למושג שזה עתה הכרנו – המטבעות האלטרנטיביים, המקסימליסט מאמין אך ורק בביטקוין. בדרך כלל, המקסימליסט רואה את שאר האלטקוינים (כולל אתריום) כמיותרים לחלוטין, או כ”שיטקוינים” (הסבר בהמשך).

מהו התגמול מכריית הבלוק?

זהו למעשה התגמול או “השכר”  אותו מקבלים הכורים על אימות בהצלחה של העברות חדשות וצירופן לבלוקצ’יין.

מה זה שרשרת בלוקים – בלוקצ’יין?

ניתן לתאר את Blockchain כמעין יומן ענק המפרט את כל ההעברות שבוצעו אי פעם, ומכאן גם הוא יודע לחשב איזה יתרה מכילה כל כתובת ציבורית. הבלוקצ’יין הוא הלב של רשת הביטקוין. רוב המטבעות הגדולים והמוכרים בעלי בלוקצ’יין ייחודי משלהם – ביטקוין, אתריום, לייטקוין, ריפל, מונרו ועוד.

לעומת ביטקוין, הבלוקצ’יין של אתריום מאפשר חוזים חכמים ועל כן הוא מאפשר יצירת טוקנים (מטבעות אלטרנטייבים) נוספים עליו. התקן הזה נקרא גם ERC-20.

מהי CEX – זירת מסחר ריכוזית?

זירת מסחר, או בורסת קריפטו היא פלטפורמת מסחר מקוונת בה ניתן לסחור במטבעות דיגיטליים. ישנן בורסות קריפטו המאפשרות מסחר גם בכסף אותו אנו מכירים – דולר, יורו ואפילו שקל (בורסת ביטוסי הישראלית). ריכוזית פירושו שהבורסה מופעלת על ידי חברה לה שליטה מלאה על הבורסה ועל המטבעות הנסחרים בה.

בעולם, זירות המסחר הריכוזיות הפופולריות ביותר הן BitFinex, Coinbase, Kraken, Bitstamp וכמובן גם ביינאנס.

 

מה זה DAO?

ארגון DAO, או בתרגום חופשי “ארגון אוטונומי מבוזר,” הוא ארגון העובד ללא ישות מרכזית המנהלת אותו ושולטת בו. הארגון נשלט בדרך כלל על ידי בעלי המניות, שמערכת הכללים השקופה מקודדת בתוך החוזה החכם.

הפריצה ל- DAO של אתריום: בשנת 2016, האקר מצא פרצה בקוד של ה- DAO הראשון שנבנה על אתריום, והשתמש בה לנתב את מטבעות האתריום לארנקו שלו. בתוך שעות ספורות נגנבו למעלה מ -3.6 מיליון ETH, או 70 מיליון דולר באותה תקופה. בתגובה, מטבע האתריום צלל מעל 30% ביום אחד בלבד.

מהן אפלקציות מבוזרות dApps?

dApps, אפליקציות או יישומים מבוזרים, הם יישומים הבנויים על גבי טכנולוגיית הבלוקצ’יין, ללא ישות מרכזית שולטת.

מה זה זירת מסחר מבוזרת DEX?

בורסת DEX, או בורסה מבוזרת, היא בורסה המופעלת ללא ישות ריכוזית. כלומר, אף חברה אינה מפעילה אותה. חלק מהיתרונות ב- DEX לעומת CEX הם ברמת האבטחה – קשה יותר לפרוץ אותה, ויש פחות מוטיבציה להאקרים משום שבמקום ארנק אחד מרכזי של הבורסה, בבורסה מבוזרת ארנקים רבים כמספר המשתמשים שלה.

לאחרונה בורסות מבוזרות הפכו פופולאריות בעקבות התחזקות של הכלכלה המבוזרת (DeFi). הבורסה המבוזרת בעלת נפח המסחר הגדול ביותר כיום היא Uniswap, המאפשרת מסחר במטבעות מסוג ERC20 על רשת האתריום.

מה זה DeFi?

DeFi, בתרגום חופשי – כלכלה מבוזרת, היא מערכת מוניטרית מהפכנית הבנויה על בלוקצ’יין מבוזר ללא מעורבות של מוסד ריכוזי. רבים יגידו ש- DeFi היא הבנקאות של העתיד – DeFi מאפשר שוק מבוזר של לווים ומלווים בריביות אטרקטיביות ללא גורם מתווך. הגורם המתווך הוא החוזה החכם.

מהי כתובת ציבורית?

רצף של 27 עד 34 אותיות ומספרים. כל כתובת היא ייחודית. הנה דוגמה לכתובת דיגיטלית המשוייכת לביטקוין: 135sti2R9ZooiGrFFRJxYGeDvF5Uvjj7JK .

כתובות דיגיטליות מייצגות ארנקים המכילים מטבעות דיגיטליים. על מנת לשלוח מטבעות דיגיטליים כגון ביטקוין או אתריום, נצטרך לייעד אותם לכתובת הדיגיטלית של הנמען.

מהו ארנק דיגיטלי?

ארנק דיגיטלי הוא יישום המותקן על מחשב או אפליקציה, המאפשר אחסון מטבעות דיגיטליים. רוב הארנקים הדיגיטליים נועדו לאחסון ביטקוין, שהוא המטבע הפופולארי ביותר. ארנק דיגיטלי משתמש בכתובות ציבוריות וכן במפתחות פרטיים להחזקת המטבעות בבטחה.

הארנקים הדיגיטליים המאובטחים ביותר הם מסוג “אחסון קר” – ארנק נייר או ארנק החומרה, כמו Trezor ו- Ledger. למידע נוסף על ארנקים דיגיטליים. למידע נוסף – ניתן להמשיך למדריך הארנקים הדיגיטליים.

מה זה פיאט FIAT?

מלבד היותו פירמה איטלקית של רכבים, פיאט הוא כינוי לכל מטבע שמגובה על ידי מדינה. לדוגמא, יורו, דולר ושקל הם מטבעות פיאט.

 

מה זה פומו FOMO?

FOMO הוא קיצור של “Fear Of Missing Out”, או הפחד מהחמצה. במסחר נהוג לומר פומו על חשש מהחמצת רווח. למשל כאשר ביטקוין עולה בחדות, ישנו “פומו” רב לפספס את הרווחים בעקבות העליות.

מה זה FUD?

FUD בתרגום חופשי – פחד, אי ודאות וספקנות. זהו כינוי לחדשות רעות ולא מבוססות שמופצות בעיקר על ידי אמצעי התקשורת המסורתיים בגנות ביטקוין. מטרת הפצת הפאד – ליצור בהלה המונית. FUD יכול להיות חדשות על בעיות רגולטוריות של ביטקוין, שמועות על איסור שימוש במדינות מסויימות, ועוד.

מה זה HODL?

HODL הוא סלנג של המילה הלועזית HOLD משמע “להחזיק”. הודלרים מאמינים בביטקוין ומחזיקים אותו כל הזמן ללא קשר למחירו הדולרי, לטווח הארוך, אפילו לנצח. השימש במושג נעשה לראשונה במהלך פיצוץ בועת הביטקוין של דצמבר 2013.

HODL

מהו אירוע החצייה?

זהו אירוע שנקבע מראש, לפי פרוטוקול הקוד של הביטקוין, ומתרחש בממוצע אחת לארבע שנים. החצייה היא למעשה חציית התגמול אותו מקבלים הכורים עבור כל בלוק. החצייה הראשונה התרחשה בשנת 2012, השנייה – 2016 והשלישית בקיץ 2020. לחצו כאן למידע נוסף על אירוע החצייה או בלועזית Halving.

מה זה ICO?

ICO בתרגום חופשי הנפקה ראשונית לציבור, היא למעשה שיטה לגיוס כספים ליצרת מטבע דיגיטלי חדש. בתמורה לכספים המגוייסים יקבלו המשקיעים מהמטבע החדש, תוך תקווה שערכו יאמיר.

רוב ההנפקות מסוג זה מבוצעות על רשת האתריום משום שהיא מאפשרת יצירת חוזים חכמים. המשקיעים אינם זכאים לשום דבר מהחברה המנפיקה מלבד הטוקנים (האסימונים) המונפקים.

בועת ה- ICO נמשכה מאוקטובר 2017 עד מרץ 2018; בכל אחד מאותם חודשים היו מאות גיוסי ICO מוצלחים, אך כעבור זמן לא רב, הבועה התפוצצה ומשקיעים רבים איבדו כמעט לחלוטין את השקעתם בהנפקות הללו.

השקעה ב- ICO נחשבת למסוכנת מאוד. הנפקות רבות התבררו כהונאות, ומחקו לחלוטין את כספי המשקיעים. מספר ה- ICO ירד בצורה חדה במהלך שנת 2018, ובינואר 2019, בינאנס הייתה הבורסה הראשונה שערכה הנפקה מסוג IEO, שהיא למעשה הגרסא של זירות המסחר ל- ICO.

מה זה IEO?

IEO בתרגום חופשי הנפקה ראשונית על זירת מסחר. זהו למעשה שלב יותר מתקדם של ICO. מדובר באותו רעיון לגיוס כספים וקבלת טוקן חדש. ההבדל המרכזי הוא שההנפקה עצמה נערכת דרך ובאמצעות זירת המסחר עצמה ולכן ניתן להניח שזירת המסחר ערכה בדיקות נדרשות לוודא שלא מדובר בהונאה.

יתרון נוסף הוא שלאחר הנפקת המטבע, ובגלל שלזירת המסחר אינטרס רב במטבע, הזירה תאפשר את המסחר בו. בשיא בועת ה- ICO, משקיעים רבים חששו שזירות המסחר לא יאפשרות מסחר בהנפקות בהם השקיעו.

ביינאנס ידועה בעריכת הנפקות כאלה. בממוצע הנפקות אלו נערכות אחת לחודש. ה- IEO הראשון היה GIFTO שגייס 30 מיליון דולר דרך ביינאנס במהלך 2018. IEOs הפכו פופולריים במחצית הראשונה של 2019, זמן קצר לאחר שמספר ה- ICO ירד באופן דרסטי. בדיוק כמו  אחיו הבכור, השקעה ב- IEO נחשבת מסוכנת ביותר.

מה זה KYC?

KYC הוא תהליך אימות הנקרא “הכר את הלקוח.” המשתמשים מתבקשים למסור פרטי זיהוי כגון צילום דרכון או תעודת זהות. בדרך כלל התהליך נעשה ע”י זירות המסחר והנפקות הקריפטו למניעת אפשרות של הלבנת הון.

מהו שווי שוק?

שווי שוק, או מארקט קאפ, מייצג את שווי כל המטבעות הקיימים ברגע נתון. כלומר, זהו המכפלה המתקבלת מהמחיר הנוכחי כפול מספר המטבעות במחזור. כמובן – ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי בעל שווי השוק הגבוה ביותר. נכון לכתיבת שורות אלה, שווי השוק של ביטקוין חצה את רף 500 מיליארד דולר.

מהו תהליך הכרייה? מיהם הכורים?

כרייה הוא כינוי לתהליך בו ביטקוין חדש מגיע לעולם. הכרייה נעשית על ידי כורים, הפותרים משוואות מסובכות ביותר. הכורה הפותר בזמן המהיר ביותר יקבל את התגמול (העמלה) עבור ההעברה, ובמקביל יוסיף אותו לשרשרת הבלוקים (הבלוקצ’יין).

בממוצע, כל עשר דקות, מתווסף בלוק חדש ליומן המבוזר הציבורי, שהוא הבלוקצ’יין של הביטקוין. כריית ביטקוין יכולה היתה להיעשות באמצעות מחשב אישי (PC) בשנים הראשונות של המטבע הקריפטוגרפי, משום שלא היתה תחרות רבה ומוטיבציה לכרות ביטקוין. בימינו, אין יותר כורים ביתיים ומאמצי הכרייה מתחלקים בין חברות ענק כמו Bitmain הסינית.

הכרייה אינה מוגבלת לביטקוין בלבד, אלא לכל הטבעות הקריפטוגרפיים מסוג הוכחת עבודהPoW (Proof-Of-Work).

מהי הוכחת הסטייק (PoS – Proof Of Stake)?

כמו שלמדנו על שיטת הכרייה של הביטקוין, PoS הוא אלגוריתם קונצנזוס שמאפשר לכוריו להחליט מי יאמת את הבלוק הבא ויזכה בתגמול, וזאת בהתאם למספר המטבעות בו הם מחזיקים (ומעמידים לרשות מאמצי הכרייה).

מטבעות שנכרים דרך PoS מעודדים ומתגמלים את בעליהם על מנת שלא ימכרו ובכך מקווים שערכם יעלה בזכות הדיפלציה שנוצרת. אתריום הוא המטבע המוכר ביותר שישתמש בעתיד באלגוריתם זה לכרייה.

מהי הוכחת העבודה (PoW – Proof Of Work)?

בהמשך לנאמר על הכורים ותהליך הכרייה ברשת הביטקוין, הוכחת העבודה זהו אלגוריתם הקונצנזוס המקורי של רשת הבלוקצ’יין. האלגוריתם משמש לאישור העברות ולהוספת בלוקים חדשים לשרשרת. כורים מתחרים ביניהם על מנת לפתור משוואות מסובכות ובתמורה לקבל תגמולים בעת אישור ההעברות.

מהו מפתח פרטי? מה זה SEED?

לכל כתובת ציבורית או דיגיטלית יש מפתח פרטי ייחודי, שהוא רצף של תווים ואותיות, הנדרש על מנת לגשת לכספים המאוכסנים בו. הנה דוגמה למפתח פרטי: 6AkL0TJAuKcucHGqWVfUIa4g1haE0ilcm7eWUDo..fd + PpzdCJf1s4WdsK.

מפתח פרטי מיוצג בדרך כלל בצורה מסודרת יותר, על ידי שילוב של 12 או 24 מילים לועזיות, הנקרא גם סיד – SEED.

 

מה זה Pump & Dump?

במסחר במטבעות אלטרנטיביים, וגם במניות בעלי נפח מסחר נמוך, לעיתים המחזיקים במטבע מעוניינים לבצע הרצה מלאכותית של המטבע על מנת להכניס קונים וכסף חיצוני. ההרצה, או “הפאמפ” אמור לעורר את תשומת הלב של סוחרים שיקנו את המטבע בעלייה.

אבל למעשה, להרצה הזו אין כל בסיס פונדומנטלי, וברגע שזה יתגלה יתחיל משחק של “האחרון שיוצא מכבה את האור” ומכירה אגרסיבית שתגרום למחיר לצנוח מטה (“דאמפ”) ואולי אף לרמות יותר נמוכות של לפני ה”פאמפ”.

ככל שנפח המסחר והנזילות נמוכים יותר, כך קל יותר לבצע מניפולציות על ערך המטבע. לכן יש לשים לב אם המטבע אותו אתם קונים בעל נפח מסחר נמוך.

pump and dump.

מה זה סאטושי?

סאטושי הוא מטבע האגורה של הביטקוין. סאטושי אחד שווה 0.00000001 של ביטקוין. השם כמובן נקרא על שם סאטושי נקאמוטו, היוצר האלמוני של הביטקוין.

הסיבה לשמונה ספרות אחרי הנקודה העשרונית היא מכיוון שסטושי נקאמוטו תכנן שבעתיד הרחוק השימוש בביטקוין יהיה שגרתי, ויתאפשר גם בערכים גבוהים של הביטקוין כמו מעל מיליון דולר למטבע.

מהו שיטקוין?

Shitcoin הוא כינוי ל- altcoin ללא מוצר עובד וללא ערך ממשי. Shitcoins משמשים בעיקר את Bitcoin Maximalists לתיאור רוב, אם לא את כל, altcoins מלבד Bitcoin.

מהו שווי השוק הכולל?

שווי שוק הכולל הוא שווי השוק המצרפי של כל מטבעות הקריפטו. ניתן לראות את הערך באינדקסים המובילים כגון Coinmarketcap וגם CoinGecko.

מה זה לוויתן ביטקוין?

לוויתן, או Whale, הוא אדם או ישות שבבעלותם כמות כה גדולה של ביטקוין – אלפיי מטבעות ביטקוין ומעלה – שהם יכולים להשפיע לבד על מחיר הביטקוין על ידי קנייה או מכירה המונית.

מה זה Whitepaper?

Whitepaper (או WP), בתרגום חופשי – “ספר לבן” הוא דו”ח מפורט המכיל מידע אודות הנפקת מטבע חדשה. אפשר לראות בזה מעין תוכנית עסקית בתחום הפיננסי המסורתי. ה- WP נכתב על ידי צוות הפרויקט ובדרך כלל יש בו התייחסות למהות הפרוייקט, תפקיד הטוקן, הצוות של הפרוייקט והיבטים טכניים.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn