6 שנים ago

חסרונות המפתח הפרטי? מעשה בסופר הביטקוין והזכייה בביטקוין שנגנבה בכנס הבלוקצ’יין

Guy Armoni אוק 23, 2018 09:51

בעודנו מנסים להסביר מהו ביטקוין וכיצד הוא עתיד לשנות את פני הכלכלה, הבאזז סביב טכנולוגיית הבלוקצ’יין ממשיך לצבור תאוצה וכנסים רבים נערכים מסביב לעולם. המקרה שאותו נפרוס לפניכם התרחש בכנס שנערך בישראל בשבוע שעבר ובחובו טמון לקח חשוב למחזיקי ביטקוין ומטבעות אחרים. סיפורנו התחיל ביום תל אביבי שמשי כשרבים מתעשיית הבלוקצ’יין המקומית עשו את דרכם אל כנס בלוקצ’יין שיגרתי. בעודו נושא דברי, פתיחה הודיע מנחה הכנס שמתחת לכל אחד מכיסאות המשתתפים הודבקה מעטפה שבתוכה מצוי ארנק נייר דיגיטלי. שלושה מהארנקים הללו הוטענו ב- 0.1 ביטקוין, כ- 650 דולר לזוכים המאושרים.

מבין מאות משתתפי הכנס היה גם דעאל שלו, מחבר הספר “ביטקוין והעתיד הכלכלי שלך”. להפתעתו ולשמחתו הרבה של דעאל, הוא גילה שהכתובת הציבורית שהופיע על ארנק הנייר מהודר שלו אכן הכילה 0.1 ביטקוין – הוא זכה בהגרלה. ארנקי נייר קרים נחשבים לבטוחים מאוד, לכן גיבור הסיפור שלנו שמח והמשיך את יומו מתוך מחשבה שאת זכייתו יעביר לארנקו הקר מיד לכשיגיע הביתה.  אלא שמכאן ואילך הסיפור קיבל תפנית פחות משמחת שעה שהכסף נעלם מהארנק. בדיעבד הסתבר שמספר דקות אחרי הכנס מישהו (או מישהי) הוציא את הביטקוין שהיה על ארנק הנייר ושמחת הזכייה התחלפה לה בצער. נראה שדעאל לא היה היחיד שהחזיק בעותק המפתח הפרטי שהודפס על גבי ארנק הנייר שקיבל. וכידוע, מי שמחזיק במפתח הפרטי מחזיק בביטקוין. דעאל שלנו הספיד את החופשה ברומא.

אולם, דעאל לא היה לבדו. כאמור, היו שלושה ארנקים שהוטענו בביטקוין ושלושה זוכים מאושרים. בבדיקה שנעשתה על ידי מארגני האירוע התגלה שארנק נוסף רוקן מתכולתו כחצי שעה לאחר מכן, מה שמרמז שלמישהו בשרשרת אספקת הארנקים הייתה גישה לכתובות הפרטיות והוא סרק אותם עד שמצא את ארנקים אליהם הועבר הביטקוין, שכן כל מה שנדרש לשם כך זה עותק של הארנקים, וטלפון אחד. עוברים כתובת כתובת ובודקים.  על אף שמהארנק השלישי לא נגנב הביטקוין, מבוכתם של המארגנים נשארה גדולה, שכן כוונתם הייתה טובה. אבל.. היי.. זה קורה אפילו לטובים ביותר.

אבטחת הביטקוין תחילה

עם זאת, מעז יצא מתוק והמקרה המצער הביא אתו מסקנות שעל כולנו ללמוד, אותן פרסם דעאל שלו בפוסט נרגש. אם קיבלתם ארנק נייר כמתנה לחתונה, תשלום על עבודה, זכיתם בהגרלה בכנס, קיבלתם החזר חוב של חבר או כל דבר אחר, הנחת העבודה חייבת להיות שהארנק הזה פרוץ. גם אם המקור הוא בנאדם סופר ישר ומקצוען. הוא רק בנאדם (או חברה) ויכול להיות שמישהו עקץ אותו ללא ידיעתו וצילם או השיג עותק. מאותו הרגע, הביטקוין שעל הנייר חיים על זמן שאול.

אל תתעצלו: אם קיבלתם ארנק נייר, בצעו מיד העברה לארנק מקומי על הטלפון שלכם. אל תמתינו רגע. אם זה עובר, אתם מוגנים והמפתחות החדשים של הארנק שלכם אינם בהישג ידו של שום תוקף. יש לכם ארנק נייר שאתם עשיתם בעצמכם ובטוחים בעמידותו? זיכרו: ארנק נייר טוב רק ככל שהוא נותר חסוי לחלוטין. אם יש לכם עוזרת, או חברים של הילדים, או מבקרים או כל אדם שאיננו אתם, ושהוא עלול לראות איכשהו את ארנק הנייר, ולו לרגע, והכסף יהיה אבוד. הערה: קשה מאוד לייצר ארנק נייר שבטוחים בהגנתו. עלולות להיות רוגלות במחשב, במדפסת, או אפילו על הצ’יפ של לוח האם… (תשאלו את אמזון).

לסיכום, בעולם המטבעות החירות מגיע עם אחריות. למדו כיצד לאבטח את הביטקוין שלכם באופן מיטבי. וזכרו – Not your key, Not your bitcoin.

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn