ביטקוין
4 שנים ago

הפיצולים ברשת הביטקוין 2018: מה חשוב לדעת

Guest Author ינו 7, 2018 16:06

רשת הביטקוין מתפתחת, משתנה ומתעדכנת כל העת. לאחר דיונים סוערים ומחלוקות חריפות סביב העתיד והפוטנציאל של המטבע הדיגיטלי,  באוגוסט 2017 התרחש הפיצול המשמעותי הראשון ברשת הביטקוין ונוצר מטבע דיגיטלי חדש שהתפצל מהביטקוין המקורי-  הביטקוין קאש . אולם, המגמה הזאת המשיכה ומאז התרחשו שני פיצולים נוספים: בסוף אוקטובר 2017 הופיע הביטקוין גולד, ובנובמבר  הופיע הביטקוין דיאמונד. תופעת הפיצולים רק הולכת וצוברת תאוצה ובשנת 2018 אנחנו צפויים לראות פיצולים רבים נוספים של רשת הביטקוין שיובילו ליצירת מטבעות דיגיטליים חדשים. משתמשים רבים במטבע הדיגיטלי הפופולרי לא מבינים לעומק את המשמעות של המהלכים האלה ואת הסיבות מאחוריהם. למה לפצל את המטבע המבטיח והאטרקטיבי דווקא כשהוא נמצא בשיא הצלחתו והביקוש שלו הולך וצובר תאוצה ומקפיץ את הערך שלו לשיאים חדשים?  אנו ננסה לעשות סדר בדברים ולהסביר את המשמעות של הפיצולים הרבים ואת ההשלכות שלהם. כל השינויים החשובים האלה מלווים בהמון אי וודאות וסימני שאלה ועדיין לא ידוע לגמרי לאן הם יובילו והאם הם יבשילו למשהו משמעותי. בנוסף, נסביר לכם כיצד להתכונן ולהיערך בצורה הנכונה והטובה ביותר לכל ההתפתחויות האלה.

מה זה בכלל פיצול ברשת הביטקוין?

קודם כל ננסה להסביר בשפה פשוטה ומובנת לכל מה זה בעצם פיצול ולמה לכל הרוחות בכלל צריך לבצע אותו?
פיצול, או Fork באנגלית, הוא מצב בו הבלוקצ’יין, המהווה את התשתית הטכנולוגית של רשת הביטקוין, יוצרת שתי גרסאות של אותו המטבע. כלומר, הביטקוין המקורי מתפצל למטבע חדש ונפרד.

למה בכלל יש צורך בפיצולים האלה דווקא כשהביטקוין נמצא בימיו הטובים ביותר והטירוף סביבו שובר שיאים?  טכנולוגיית הבלוקצ’יין שעליה מבוסס הביטקוין היא בעצם פנקס חשבונות” פומבי שמכיל את המידע של כל העסקאות שנעשו אי פעם על רשת הביטקוין. העסקאות מאומתות, מתועדות ומסודרות כרונולוגית על ידי מחשבים שונים ברשת (הנודים). כל העסקאות המתבצעות בביטקוין נאספות על ידי  כורים שמאשרים את תקינותן ומכניסים אותה לבלוק עסקאות ועל כך הם מתוגמלים במטבעות חדשים. כל הבלוקים מחוברים ביניהם באמצעות שרשרת דיגיטלית פומבית ומבוזרת שיוצרת תיעוד מהימן כלל העסקאות שנשלחו ברשת הביטקוין. שיטה זאת מאפשרת להעביר כספים ללא צורך בגוף ריכוזי יחיד שיתווך בין צדדי העסקאות ויוודא את השלמתן.
לאור הצלחתו המסחררת של הביטקוין וההתרחבות המהירה של קהילת המשתמשים שלו, הרשת מתקשה לעמוד בהיקף העסקאות שצריך לבדוק ולאמת. מספר העסקאות הגיע לממדים עצומים מה שיצר “צוואר בקבוק” הגורם לעיכוב משמעותי בזמן ביצוע העסקאות ומקפיץ את העמלות שנגבות על כל עסקה. קהילת הביטקוין הבינה שצריך להכניס שינויים בתוכנה ולייעל אותה על מנת שיהיה אפשר להשתמש במטבע הדיגיטלי גם בהיקפים המוניים במיוחד. בגלל שהמפתחים והמשתמשים ברשת לא הצליחו להגיע למתווה אחד מוסכם שיפתור את הבעיה (מה שיצר מחלוקת), אנו עדים לפיצולים בתוך הרשת. כלומר, מישהו החליט לבצע שינויים בפרוטוקול התוכנה ולקבוע “כללים חדשים” במנגנון שבאמצעותו פועל הביטקוין.

ביטקוין קאש. הפיצול הראשון

כל שינוי מצריך הסכמה גורפת של הרשת כולה (מפתחים, כורים ומשתמשים), אבל בגלל הקושי להגיע לעמדה משותפת שתהיה מקובלת על כל קהילת הביטקוין, נוצרים מטבעות חדשים ונפרדים שמסתמכים על כללים וחוקים חדשים שהוכנסו בתוכנה המקורית.

בואו ננסה להמחיש את המצב הזה. חשבו על מצב שאתם משחקים במשחק עם אלפיי אנשים שונים מרחבי העולם. פתאום מישהו לפתע קם ואומר: “בואו נשנה את החוקים”. על מנת ששינוי החוקים יעבור בצורה חלקה, כל אחד מהמשתתפים במשחק צריך להסכים לכללים החדשים ולקבל אותם. אם זה מתרחש וכל המשתתפים מצליחים להגיע להסכמה מלאה, אזי אפשר להטמיע את החוקים החדשים ולהמשיך לשחק באופן רגיל כאילו ששום דבר לא קרה.

אבל מה קורה כשהמשתתפים לא מצליחים להגיע להסכמה גורפת וכל אחד מתעקש על עמדתו בנוגע לשינויים שיש לבצע? במקרה כזה ייווצרו שתי גרסאות של המשחק. בגרסה הראשונה ימשיכו לשחק על פי הכללים הישנים ובגרסה השנייה יעברו לכללים החדשים. כלומר, המשחק התפצל לשניים.

זה בדיוק מה שהתרחש בקוד התוכנה של רשת הביטקוין.  קבוצה של משתמשים התעקשו שהמציאות מחייבת ביצוע שינויים שונים בתוכנה שישפרו את תפקודה ויאפשרו לה לפעול באופן הרבה יותר חלק, מהיר ויעיל. הם הכניסו שינויים אלה ויצרו גרסה חדשה של הביטקוין המקורי שהתפצל ל”ביטקוין חדש” – מטבע דיגיטלי מבוזר נפרד לחלוטין. לדוגמה, הפיצול ברשת שגרם להיווצרות הביטקוין קאש נגרם מהגדלה של כל בלוק עסקאות עד לגודל של  MB  8, על מנת להפוך את הליך אימות וחתימת העסקאות ברשת להרבה יותר מהיר ויעיל ובכך להקל על העומס הרב שמופעל עליה. קבוצה קטנה של משתמשים תמכה בשינוי הדרסטי בתוכנה המקורית ואימצה את ה”ביטקוין קאש”, בעוד ששאר המשתמשים נשארו להשתמש בביטקוין המקורי והתנגדו לבצע שינויים בתוכנה המקורית של הרשת.

על מנת להגדיל את הקיבולת של רשת הביטקוין ולאפשר לה לטפל במספר הולך וגדל של עסקאות צריך לשדרג את פרוטוקול התוכנה של הרשת ולהכניס בו שינויים. אולם קיימות שתי דרכים עיקריות לשדרג את פרוטוקול רשת הביטקוין: “פיצול רך” (soft fork) – תת רשת בתוך רשת הביטקוין שמאפשרת לבצע שינויים הדרגתיים וליצור חוקי פרוטוקול קשוחים ומחמירים יותר שמתיישבים עם החוקים הקודמים של הרשת המקורית. או “פיצול קשה” (hard fork) – יצירת רשת נפרדת לגמרי שלא מתיישבת עם הרשת המקורית וגורמת להיווצרות מטבע חדש ושונה. קהילת הביטקוין התפצלה לשני מחנות עיקריים התומכים בכל אחד מהפתרונות הללו. כל הפיצולים שאנו מדברים עליהם הם פיצולים קשים, שמובילים ליצירת מטבעות דיגיטליים נפרדים לגמרי, שהתפצלו מהביטקוין המקורי ומתיימרים להציע פיתרון יעיל ומשופר יותר שיתגבר על הבעיות והקשיים של מערכת הביטקוין המקורית.

למה בכלל הפיצולים ברשת הביטקוין צריכים לעניין אתכם?

רבים מכם בוודאי תוהים למה כל הסיפור הזה צריך בכלל להעסיק אתכם וכיצד הוא בכלל משפיע על משתמשי הביטקוין הפשוטים שמחזיקים בכמה מטבעות בארנק הדיגיטלי שלהם. למה שיהיה לכם אכפת משינויים ברשת הביטקוין שאתם אפילו לא מבינים לעומק ושנשמעים כמו סינית לרובכם? ובכן, מדובר בשאלה מצוינת. חשוב מאוד שכל משתמש בביטקוין יבין את תופעת הפיצולים שיכולה להשפיע עליו בצורה ישירה וממשית. לפיצולים הדרמטיים ברשת הביטקוין ולהופעת גרסאות חדשות של המטבע ישנה חשיבות עצומה גם עבורכם משלוש סיבות עיקריות:

  1. ייתכן שתשתכנעו בנחיצות של השינויים בפרוטוקול רשת הביטקוין ותרצו לאמץ את המטבעות הדיגיטליים החדשים בגלל שלדעתכם השימוש בהם הרבה יותר עדיף ויעיל על פני מטבע הביטקוין המקורי.
  2. לפיצול ברשת הביטקוין יכולות להיות משמעויות והשלכות עצומות על כל קהילת המשתמשים, על קצב האימוץ של המטבע הדיגיטלי ונפח השימוש בו, ואפילו על מחירי המטבע שיושפעו מההתפתחויות הדרמטיות האלה ( ניגע בנושא הזה בהרחבה מאוחר יותר).
  3. ייתכן שתרצו להרוויח מהפיצול ולמכור את המטבעות החדשים שקיבלתם.

כן, כן, שמעתם נכון. כתובת הביטקוין שלכם תקבל כל מטבע שמתפצל מהרשת המקורית. מדובר בחלום הרטוב של כל משתמש ביטקוין ובהזדמנות מעולה לקבל כסף ממשי בחינם שתוכלו להשתמש בו . אחרי ההמרה, תהיה לכם כמות זהה של מטבע דיגיטלי אחר שתוכלו למכור ולהמיר לביטקוין. אתם בוודאי מבולבלים ולא מבינים מה הולך פה…

אז בואו נחזור לדוגמה שלנו עם המשחק. תארו לעצמכם שאתם שחקנים ותיקים ששיחקו זמן רב במשחק המקורי וצברו בו נקודות רבות. פתאום, מישהו רוצה לשנות לגמרי את כללי המשחק וליצור גרסה חדשה שלו. אבל הוא לא רוצה שתאבדו את כל הנקודות שצברתם במשחק המקורי. ברגע שהמשחק החדש יעלה לאוויר , תוכלו לשמור על כמות הנקודות שצברתם בגרסה הקודמת עד לאותה נקודת זמן.

למשל, צברתם 150 נקודות במשחק המקורי ששיחקתם בו זמן רב. גם אם תחליטו לעבור למשחק החדש, עדיין תשמרו על אותן 150 נקודות שעבדתם כל כך קשה להשיג. מעבר לכך, תוכלו להמשיך לשחק בשני המשחקים במקביל כשיהיו לכם 150 נקודות בכל משחק.  אותו דבר מתרחש בכל פיצול ברשת הביטקוין.

כשמתרחש פיצול, קבוצת משתמשים מסוימת מחליטה להתפצל מהביטקוין המקורי ולקבל על עצמה כללי משחק חדשים לחלוטין. הם בעצם אומרים שהכללים הישנים והקודמים כבר לא מתאימים להם והם מעוניינים לשנות אותם. הם קובעים בלוק מסוים, נניח בלוק מספר 453,432 שאחרי כרייתו הם יעברו לחוקי הפרוטוקול החדשים וישיקו רשמית גרסה חדשה ונפרדת לגמרי של רשת הביטקוין. באותו רגע, כל אדם שמחזיק במטבעות ביטקוין, יקבל כמות שווה של המטבע החדש.

לדוגמה, אם ברגע הפיצול, אתם מחזיקים במטבע ביטקוין אחד, אתם רשאים לקבל מטבע “ביטקוין חדש” אחד שפועל בגרסה החדשה שהתפצלה מהרשת המקורית ( חשוב להבין שהמטבע החדש לא מתחיל מאפס, הוא חולק היסטוריה משותפת עם מטבע הביטקוין המקורי).

גם אם אתם לא מבינים לעומק את המנגנון הזה שיכול להישמע מוזר ולא שגרתי לרובנו, בשורה התחתונה חשוב שתהיו מודעים לכלל הבא: על כל מטבע ביטקוין שאתם מחזיקים מזכה אותכם בכמות זהה של המטבע החדש שהתפצל מרשת הביטקוין. ההמרה לא מתרחשת באופן אוטומטי, היא תלויה בתנאים שונים ובמספר פעולות שתצטרכו לבצע. לכל מטבע דיגיטלי מבוזר חדש שהתפצל מהביטקוין המקורי יש מנגנון משלו שבו תוכלו לדרוש את כמות המטבעות שמגיעה לכם, אך לא נוכל לסקור באופן פרטני את כל המנגנונים השונים שיש.

ברגע שאתם מקבלים את גרסאות הביטקוין החדשות, אתם יכולים להחזיק אותן בארנק דיגיטלי ייעודי או לסחור בהן בכל זירת מסחר שתומכת בהן.

כלומר, אתם ממש מקבלים כסף במתנה שנופל עליכם מהשמיים. כל מה שאתם צריכים לעשות זה לדרוש את הכמות שמגיעה לכם ולהעביר אותה לארנק דיגיטלי ייעודי. אתם זכאים להקצאה של כמות זהה של כל מטבע ביטקוין חדש שמופק באופן רשמי, כמחזיקי ביטקוין קיימים. אז האם מדובר בכסף הקל ביותר שהרווחתם בחיים ובהזדמנות חד פעמית שאתם חייבים לנצל? או שלא הכל באמת וורוד ומושלם כל כך והמציאות מורכבת ומסובכת בהרבה?

הסכנות של פיצולים ברשת הביטקוין

כשהאפשרות לפיצול ברשת הביטקוין הפכה לעובדה מוגברת עם הופעתו של הביטקוין קאש,  היה נראה שפיצול הוא דרך מחאה לגיטימית שמטרתה להביע חוסר הסכמה עם המדיניות של מפתחי רשת הביטקוין המקורית והכיוון שהם החליטו ללכת בו. קבוצת משתמשים מסוימת החליטה לעשות מעשה וליצור גרסה חדשה של המטבע שלדעתם תבטיח לו עתיד הרבה יותר בהיר וחיובי ,תקל על השימוש ההמוני במטבע הדיגיטלי המבוזר,  ותאפשר לו להפוך ל”מטבע של העתיד” שיהווה תחליף ראוי למערכת הכלכלית המסורתית.

אבל, הפיצולים האחרונים ברשת הביטקוין הפכו לטרנד לוהט שכל אחד מנסה לרכוב עליו ולהרוויח באמצעותו. כל גרסאות הביטקוין החדשות שנוצרו לאחרונה הן בעצם “אותה הגברת בשינוי אדרת” ומה שעומד מאחוריהם הוא גימיק שיווקי ולא אידאולוגיה עמוקה וממשית. אם מישהו באמת מאמין שהוא מסוגל ליצור מטבע דיגיטלי מבוזר הרבה יותר טוב ויעיל מהביטקוין המקורי, הוא יוצר אלט – מטבע דיגיטלי חדש לגמרי שמהווה חלופה מלאה למטבע הוותיק. לא מדובר בשכפול או בגרסה חדשה של הביטקוין שמבוססת על שינויים מסוימים ברשת המקורית.

גרסאות חדשות של הביטקוין צצות בתקופה האחרונה כפטריות לאחר הגשם ומספר הפיצולים המתוכננים רק הולך וגובר בקצב מסחרר. הנה כמה גורמים מרכזיים שמניעים את גל הפיצולים העצום והמוגזם ששוטף לאחרונה את רשת הביטקוין:

  1. גימיק שיווקי: מדובר בדרך הטובה ביותר של חברות שונות למשוך עניין ותשומת לב, לייצר באזז ולהגיע לכותרות. למה לא לנצל את הרצון של כולנו לקבל מטבעות דיגיטליים בחינם ולגרוף רווח מהיר ללא כל מאמץ? כולנו מחפשים כל פיסת מידע בנוגע להזדמנות החלומית הזאת (למה אתם בכלל קוראים את המאמר הזה?) ורוצים לדעת כל מה שאפשר על הפיצולים ברשת הביטקוין והמשמעות שלהם. כל חברת סטארט אפ יכולה להשתמש בפיצול כעל צורה נוחה של “הצעת מטבעות ראשונית”- שיטה לגיוס הון באמצעות הנפקת מטבע דיגיטלי חדש שמשמש כאסימון עבור כל השקעה בחברה.  מהי הדרך הנוחה, המהירה והקלה ביותר של כל מיזם חדשני למשוך משקיעים ולהשיג תשומת לב ציבורית? להכריז על פיצול שהם מתכננים לבצע ברשת הביטקוין. בזמן שהטירוף סביב המטבע הדיגיטלי מגיע לשיאים חדשים והמירוץ להשגתו הולך וצובר תאוצה, יצירת גרסה חדשה של הביטקוין שאפשר לקבל בחינם הוא הגימיק השיווקי וטריק יחסי הציבור המושלם.
  2. רווח מהיר עבור סטארט אפים:  גרסאות מסוימות שהתפצלו בקול תרועה רמה מהביטקוין הם לא יותר מאמצעי להשגת רווח מהיר. הן לא באמת קשורות להיסטוריה של מטבע הביטקוין ולא מתיימרות לשפר את תפקודו ולהוביל אותו בדרך חדשה. השינויים שמוכנסים לפרוטוקול הרשת מאפשרים לחברות כאלה לכרות כמות עצומה של מטבעות כאלה ולהציף את השוק בהם לאחר שהמסחר במטבע מתחיל. כשכל אחד מנסה להשיג כסף בחינם ולהשקיע במטבע דיגיטלי חדשני ומבטיח, למה לא לקפוץ על העגלה ולהשיג רווחים עצומים בעזרת השקת גרסה חדשנית ונוצצת של הביטקוין.
  3. הונאות כלכליות: במסווה של מטבעות עתידניים מפתים שנועדו לשפר את חייכם, מטבעות חדשים מסוימים שהתפצלו מהביטקוין המקורי הם לא יותר מהונאה כלכלית מתוחכמת שנועדה להפיל בפח משקיעים תמימים שחולמים על רווח מהיר. הביטקוין פלטיניום כבר דווח כניסיון הונאה. הפיצול הנ”ל הוא ניסיון מגושם להוריד בצורה חדה את מחירי הביטקוין המקורי . אולם קיימים גם ניסיונות מתוחכמים יותר להונאות ותרמיות כלכליות באמצעות פיצולים. לדוגמה, הקמת ארנק דיגיטלי ייעודי למטבעות ביטקוין גולד שנועד לגנוב את מטבעות הביטקוין המקוריים של משתמשים שניסו לשחרר את סכומי המטבע החדש שמגיעים להם.

כפי שאתם רואים, תחום הפיצולים ברשת הביטקוין הפך לכר פורה לתרמיות, זיופים, הונאות וגימיקים שיווקיים. לכן, כשאתם מחלצים את סכומי המטבע החדש שמגיעים לכם לאחר הפיצול חשוב שתעשו זאת בזהירות רבה והימנעו משלל הסיכונים והסכנות שמצפים לכם בתהליך זה.

כיצד למשוך את המטבעות שמגיעים לכם כתוצאה מפיצול ברשת הביטקוין בצורה בטוחה ונבונה?

על מנת שלא תהפכו לקורבן של הונאה ולא תאבדו את המטבעות הדיגיטליים שלכם, חשוב שתקראו היטב על כל פרוייקט חדש שמנסה לפצל את הביטקוין לגרסה חדשה ומשופרת משלו. תתעמקו ברקע שלו, בסיבות למהלך, במאפיינים של המטבע החדש וביתרונות שהוא מציע. לפני שאתם קופצים למים העמוקים ומחליטים למשוך אליכם את המטבע החדש, תבדקו את מפת הדרכים של החברה שמנפיקה אותו ואת קצב התקדמותה ביעדים שהציבה לעצמה. תבדקו גם את המפתחים של המטבע החדש ותחפשו מאמרים וכתבות בנוגע לפרויקט החדשני שלהם. תבדקו אם יש אנשים ומומחים אחרים שמאמינים במטבע החדש וממליצים ללכת עליו. אם אתם מתרשמים שמדובר במיזם הגיוני , אמין ומהימן שאפשר לבטוח בו, אז אולי מדובר בפיצול לגיטימי ששווה לעקוב אחריו.

גם אם המטבע החדש נשמע לגיטימי, זה לא אומר שאתם חייבים לעבור את התהליך המסובך והמורכב של שחרור הקצאת המטבעות שמגיעה לכם. כאב הראש הזה לא תמיד יצדיק את עצמו וחשוב שתעשו אותו כמו שצריך. אם אתם לא באמת יודעים כיצד לדרוש את כמות המטבע שאתם זכאים לה, אתם עלולים לאבד את המטבעות שלכם. תוודאו שאתם יודעים היטב מה אתם עושים ויודעים את כל השלבים בקבלת המטבע החדש שמגיע לכם לאחר הפיצול. כל שגיאה או חוסר ידע וניסיון עלולים לעלות לכם ביוקר. נניח, שאתם מחזיקים בחצי ביטקוין, ואתם זכאים לקבל כמות שווה של המטבע ביטקוין גולד. כשמדובר בסכומים כה קטנים, אני לא בטוח שהרווח שתוכלו להפיק יצדיק את כל המאמצים והעבודה הקשה המלווה בסיכון, אבל כמובן שמדובר בשיקול אישי שלכם.

חשוב שתדעו כיצד להיערך בצורה נכונה לפיצול ברשת הביטקוין ותכירו היטב את הדרך המומלצת והבטוחה ביותר לקבל את המטבע החדש שנוצר לאחר הפיצול. חשוב שתשימו לב שהמפתחים של המטבע החדש שאתם שוקלים למשוך הוסיפו לתוכנה החדשה שלהם שכבת הגנה מיוחדת שתפריד בין המטבע המקורי למטבע החדש שמבוסס על הפרוטוקול הנוכחי. שכבה זאת נקראת reply protection. מדובר במאפיין חיוני וחשוב במיוחד שימנע את האפשרות שבעת תהליך קבלת המטבעות החדשים שאתם זכאים להם לאחר הפיצול, אתם תשלחו גם את מטבעות הביטקוין המקוריים שלכם לכתובת הדיגיטלית המיועדת לקבלת המטבע החדש.

אם, בסופו של דבר, החלטתם לקבל את המטבע החדש שמגיע לכם לאחר הפיצול, חשוב שתבחרו בארנק דיגיטלי פופולרי, אמין, ובטוח כמו Trezor, Ledger, וכו’. אל תתפתו להשתמש בארנק דיגיטלי קטן ומפוקפק שאף פעם לא שמעתם עליו. תעברו היטב על המדריכים המפורטים של הארנק הדיגיטלי שהחלטתם להשתמש בו, שם תמצאו הסבר מפורט לתהליך שחרור המטבעות שאתם זכאים לקבל לאחר הפיצול. חשוב שתזכרו שמדובר במטבעות דיגיטליים שאתם עלולים לאבד לתמיד. האחריות על שמירתם ואבטחתם מוטלת אך ורק עליכם ולא תוכלו לבוא בטענות לאף אחד אם תבצעו שגיאה או שהסתמכתם על מידע מוטעה ושגוי. אם משהו השתבש בתהליך , הכסף שלכם לא מבוטח ופשוט אכלתם אותה.

חשוב שתבינו שתהליך שחרור המטבע החדש שמגיע לכם כתוצאה מפיצול ברשת הביטקוין כרוך בסכנות רבות שעליכם להיות מודעים להן ולנסות לנטרל. חשוב שתבינו לעומק את התהליך ואת ההשלכות שלו ותעשו בחירה מודעת, הגיונית ושקולה האם כדאי לבצע אותו או לא. על מנת שלא תאבדו את כספכם חשוב שלא תתנהלו בחיפזון ולא תנסו לעגל פינות ולקצר תהליכים.

אם אתם מחליטים לשחרר את המטבע שהתפצל מהביטקוין המקורי, עליכם לוודא שאתם מאחסנים את מטבעות הביטקוין שלכם בארנק שמאפשר גישה מלאה למפתחות הפרטיים שלכם. חשוב שתעבירו את יתרות הביטקוין שלכם מכל חשבון משתמש פנימי בזירת מסחר וחלפנות או אתר אחר לארנק דיגיטלי מקומי עם שליטה במפתחות הפרטיים שלכם. בלעדיהם, תהליך חילוץ המטבעות החדשים שאתם זכאים לקבל לא יתאפשר.

לאחר שהפיצול מתרחש עליכם לבצע את שני השלבים הבאים:

  1. העבירו את מטבעות הביטקוין שלכם לארנק דיגיטלי חדש עם מפתח פרטי שונה.
  2. 2. ייבאו את המפתח הפרטי הישן שלכם לארנק דיגיטלי ייעודי שתומך במטבע הדיגיטלי החדש שנוצר לאחר הפיצול.

כל פיצול הוא סיפור שונה לגמרי, ולכן קשה לחזות מראש אילו ארנקים דיגיטליים יתמכו בכל מטבע חדש שמתפצל מהביטקוין המקורי. בדרך כלל, באתר הרשמי של כל מטבע כזה תוכלו למצוא מידע מפורט בנוגע לארנקים הדיגיטליים ולזירות המסחר והחלפנות שמכירות ותומכות בהם. ברגע שאתם מאחסנים את המטבעות שלכם בפלטפורמה שתומכת בפיצול ומאפשרת את השימוש במטבע החדש, ייתכן שלא תצטרכו לבצע את כל תהליך ההמרה בעצמכם. אבל שוב, אתם לגמרי תלויים במדיניות של כל ארנק דיגיטלי וזירת מסחר וחלפנות שמשאירות לעצמן את הזכות להחליט האם להכיר במטבע החדש שנוצר מהפיצול או לאסור את השימוש בו בפלטפורמה שלהם (או לקחת את המטבע לעצמם, זה גם קורה).

עוד כלל חשוב שעליכם לזכור הוא להעביר את יתרות מטבעות הביטקוין שאתם מחזיקים בהן לארנק דיגיטלי חדש עם מילות גיבוי Seed Phrase חדשות לגמרי עוד לפני שאתם מתחילים בתהליך שחרור סכומי המטבע החדש שאתם זכאים לקבל אותם לאחר הפיצול. העברת הביטקוין שברשותכם לכתובת חדשה ומאובטחת תפחית את הסכנה של איבוד מטבעות הביטקוין המקוריים שלכם לאפס.

לאחר שהבנתם מהו פיצול ברשת הביטקוין, מהם היתרונות והחסרונות שלו, כיצד הוא יכול להשפיע עליכם ומדוע חשוב לעקוב אחריו ולהיערך אליו בצורה נכונה, הגיע הזמן להציג סקירה קצרה של כל הפיצולים הצפויים ברשת הביטקוין בשנת 2018:

הפיצולים המתוכננים ברשת הביטקוין לתקופה הקרובה

על מנת שתדעו למה לצפות ולחכות, לפניכם רשימה של הפיצולים המרכזיים שעומדים להתרחש בשנת 2018:

סופר ביטקוין (SBTC)

תאריך הפיצול הרשמי:12.12.2017 , בלוק מספר 498,888.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: חוזים דיגיטליים חכמים, מעבר לרשת ערוצי תשלום והעברות כספים מהירה בטכנולוגיית Lightning Network, הטמעת מנגנון Zero Knowledge Proof, הגדלת נפח בלוק עסקאות בודד ל- 8 מגהבייט.

שיטת הפצה:  1 SBTC = BTC 1

המפתחים של ה”סופר ביטקוין” מתיימרים ל”החזיר את הביטקוין לגדולתו” ולהכניס שינויים ושיפורים הכרחיים שיפתרו את כל הבעיות והחסרונות של המטבע המקורי. למרות זאת, הם מודים שמדובר בניסוי שלא ידוע לאן הוא יוביל וכיצד הוא יסתיים. גרסת הפרוטוקול החדשה מנסה לשלב את הטכנולוגיות החדישות, המתקדמות והעדכניות ביותר שנועדו לשפר ולייעל את מערכת הביטקוין המקורית.

ביטקוין אקס BCX

תאריך הפיצול הרשמי:12.12.2017 , בלוק מספר 498,888.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: חוזים דיגיטליים חכמים, מעבר לרשת ערוצי תשלום והעברות כספים מהירה בטכנולוגיית Lightning Network, הטמעת מנגנון “הוכחה באפס ידיעה” ( Zero Knowledge Proof), מעבר לאלגוריתם DPOS, תיעוד מידע בטכנולוגיית קרוסצ’יין,הטמעת שדרוג Segwit לייעול הרשת והגדלת הקיבולת שלה.

שיטת הפצה: BCX  10,000 = BTC 1

ביטקוין X נועד לשפר בצורה הדרגתית את רשת הביטקוין המסורתית ,להתאים אותה להיקפי שימוש גבוהים במיוחד ולשדרג את היכולות שלה על מנת להפוך את הביטקוין למטבע של העתיד. הגרסה החדשה משלבת מהירות גבוהה, חוזים דיגיטליים חכמים ורמה גבוהה של פרטיות ואבטחת מידע. צוות הפיתוח של ה- ביטקוין X מנסה ליצור מטבע דיגיטלי אמין ויעיל שיתאים למאה ה-21.

Lightning Bitcoin  (LBTC)

תאריך הפיצול הרשמי:18.12.2017 , בלוק מספר 499,999.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: חוזים דיגיטליים חכמים, מעבר לאלגוריתם DPOS, קיצור זמן שידור בלוק עסקאות לשלוש שניות, הקטנת  גודל בלוק עסקאות אחד ל-2 מגה בייט, ביטול התאמת קושי כרייה.

שיטת הפצה: LBTC  1 = BTC 1

הגרסה החדשנית הזאת של מטבע הביטקוין פורץ הגבולות הזאת מרחיבה את היכולות של הרשת לשיאים חדשים. הפרוטוקול המתקדם מאפשר לחתום בלוק עסקאות תוך כמה שניות בודדות ובכך מאפשר השלמה מיידית של עסקאות שבעבר האימות שלהן לקח כמה דקות. שילוב של אלגוריתם DPOS וחוזים דיגיטליים חכמים יוצר רשת מבוזרת יעילה ומהירה במיוחד שפועלת במהירות הברק.

ביטקוין פלטינום (BTP)

תאריך הפיצול הרשמי:18.12.2017 , בלוק מספר 500,000.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: שימוש במנגנון Segwit2X לפיצול המידע המוכנס לכל בלוק, קיצור זמן שידור בלוק עסקאות ל-2.5  שניות, ביטול קדם כרייה, התאמת קושי כרייה לכל בלוק עסקאות.

שיטת הפצה: BTP  1 = BTC 1

המטבע הזה מציע כמה שדרוגים פשוטים ומוגבלים יחסית לביטקוין המקורי. בדומה למטבע הקודם, זמן האימות והחתימה של כל בלוק מתקצר משמעותית מה שהופך את זמן ביצוע העסקאות ברשת למהיר במיוחד. המפתחים תומכים במתווה Segwit2X לפתרון העומס האדיר המופעל על רשת הביטקוין. מדובר בדרך להגדלה הדרגתית של נפח בלוקי העסקאות המאומתים מבלי לבצע שינויים דרסטיים ומהפכניים מדי בגודל של כל בלוק. פרשיות של תרמיות והונאות שקשורות למטבע הזה והתפוצצו לאחרונה מעיבות על המוניטין והתדמית שלו.

Bitcoin God (GOD)

תאריך הפיצול הרשמי:25.12.2017 , בלוק מספר 501,225.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: אין קדם כרייה, חוזים דיגיטליים חכמים, הרחבת הגודל של כל בלוק עסקאות, מעבר לרשת ערוצי תשלום והעברות כספים מהירה בטכנולוגיית Lightning Network, מעבר לאלגוריתם “הוכחת אחסון” ( Proof of Stake) שבו המטבע מחולק לא על פי קצב המחשוב שהושקע אלא על פי מספר המטבעות הדיגיטליים שמשתמש מחזיק בהם.

שיטת הפצה:GOD  1 = BTC 1

המאפיינים המדויקים של המטבע הזה עדיין לא נחשפו במלואם, אבל כבר מההכרזות הראשונות ברור שיש למה לחכות. השילוב בין מעבר לרשת מהירה במיוחד, שימוש באלגוריתם Proof of Stake והכנסת חוזים דיגיטליים חכמים נשמע מפתה במיוחד וישנה לגמרי את פרוטוקול הביטקוין המסורתי. שווה לעקוב האם המהלך הזה יתרומם ויצליח במציאות.

ביטקוין קאש פלוס (BCP)

תאריך הפיצול הרשמי:02.01.2018 , בלוק מספר 501,407.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: אין קדם כרייה, גודל בלוק עסקאות הורחב לשמונה מגה בייט,מנגנון חתימת עסקה חדשה Sighash, התאמת קושי כרייה בחירום (EDA).

שיטת הפצה:BCP  1 = BTC 1

המטבע הזה עדיין לוט בערפל וממשיך לבלבל את עולם המטבעות הדיגיטליים. עדיין לא ברור ממה הוא שונה מגרסת האב המקורית – הביטקוין קאש. ביטול קדם כרייה שמאפשרת לייצר מטבעות עוד לפני ההנפקה הרשמית שלהם היא התחלה מצוינת, אבל אתר המטבע מכיל פרטים מעורפלים ביותר ולא ברור מה בדיוק הוא מציע.

ביטקוין אורניום (BUM)

תאריך הפיצול הרשמי:31.12.2017 , מספר הבלוק עדיין לא הוכרז.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: אין קדם כרייה, זמן חתימת בלוק עומד על דקה אחת, פורמט כתובת דיגטלית ייחודי, תמיכה במנגנון ה-Segwit.

שיטת הפצה:BUM  1 = BTC 1

המטבע הזה מכה גלים רחבים ומעורר הדים רבים בקהילת הביטקוין. המטרה של המפתחים היא ליצור מטבע מבוזר באמת שימנע ריכוזיות בתהליך הכרייה שרק מספר קטן של כורים יוכלו לבצע. זמני חתימת בלוקים קצרים במיוחד בשילוב עם שימוש במנגנון ה- Equihash המתמקד בפרטיות המשתמשים יפתח את תהליך הכרייה גם בפני משתמשים ביתיים ופרטיים קטנים שלא יצטרכו להשקיע בחומרה מיוחדת ומשודרגת.

ביטקוין אטום ( BCA)

תאריך הפיצול הרשמי: דצמבר 2017, מספר הבלוק עדיין לא הוכרז.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: מעבר לרשת ערוצי תשלום והעברות כספים מהירה בטכנולוגיית Lightning Network, מנגנון גיבוב מידע וחתימת עסקאות ייחודי ליצירת פלט אחיד בזמן קצוב, שילוב בין מנגנוני “הוכחת אחסון” ו- “הוכחת עבודה” בתהליכי הכרייה.

שיטת הפצה:BCA  1 = BTC 1

המאמצים של מפתחי המטבע הזה מתמקדים בשילוב של שתי שיטות הכרייה המסורתיות ובאפשרות לתעד עסקאות מחוץ ל”שרשרת הבלוקים” הרגילה. הפיתרון ההיברידי הייחודי יעלה את רמת הבטיחות והאבטחה ברשת, והמעבר לטכנולוגיית ה- Lightning Network ייצור רשת מהירה ויעלה במיוחד שתאפשר להעביר ולהשתמש ב”ביטקוין אטום” במהירות הבזק.

ביטקוין סילבר (BTCS)

תאריך הפיצול הרשמי: דצמבר 2017, מספר הבלוק עדיין לא הוכרז.

שינויים שהוכנסו לפרוטוקול המקורי: זמן חתימת בלוק עומד על  שלושים שניות, תמיכה במנגנון ה-Segwit, מנגנון התאמת קושי כרייה עבור כל בלוק עסקאות בנפרד.

שיטת הפצה:BTCS  1 = BTC 1

הביטקוין סילבר עדיין נותר מסתורי ומעט מאוד ידוע עליו. אין למטבע שום אתר רשמי. קיצור זמני החתימה של כל בלוק עסקאות בשילוב עם מנגנון ה-Segwit נשמע כמו פיתרון מקורי ומעניין. אבל קשה להתלהב כשהמפרט המדויק של הפרוטוקול עדיין לא נקבע ונחשף סופית.

רוצים לדעת כמה שווים המטבעות המפוצלים שלכם? הכלי הבא יעשה עבורכם סדר ע”י הכנסת כתובת הביטקוין שלכם

המאמר הופיע לראשונה באנגלית באתר 99bitcoins

Share This Article