שנה 1 ago

העתיד בג’אווה סקריפט – ראיון בלעדי עם ליסק

Yuval Gov אפר 8, 2018 14:36

ליסק היא פלטפורמת יישומי בלוקצ’יין המאפשרת למפתחים לבנות אפליקציות מבוזרות (Dapps) בשפת  JavaScript, בשונה מאתריום. החזון של הפרויקט הוא להפוך  את הבלוקצ’יין להרבה יותר זמין ונגיש לכולם.

ליסק הוקמה בשנת 2016 על ידי  מקס קורדק ואוליבר בדוז. השניים גייסו כספים והיו למעשה אחת מהנפקות המטבע (ICO) הראשונות. ההנפקה התרחשה בין פברואר למרץ 2016 וגייסה כ- 14,000 ביטקוין.  באותה תקופה, הכמות הנ”ל הייתה שוות ערך לסכום של שישה מיליון דולר, מה שהפך את הגיוס לאחד המוצלחים ביותר עד אותו הזמן.

הצוות מאחורי ליסק גדל במהירות וכיום ליסק מעסיקה יותר מארבעים עובדים, כאשר הבתכנון הוא להכפיל את המספר הזה במהלך שנת 2018. מרבית העובדים של החברה הם מפתחים. לאחרונה, במהלך כנס טוקן 2049 האחרון בהונג-קונג נפגשנו לשוחח עם לינדזי בושר, מנהלת השיווק של ליסק, בנוגע לפרויקט המעניין.

הפוסט נכתב לראשונה בתאריך אפריל 8, 2018.

היי לינדזי, קודם כל – מדוע דווקא  Javascript?

Javascript “היא שפת תכנות יחסית פשוטה והיא הנפוצה ביותר בעולם כיום. בסופו של דבר, ליסק רוצה לספק למפתחים גישה קלה לבלוקצ’יין, כי אנחנו יודעים את הפוטנציאל. לאפשר נקודת כניסה קלה למפתחים הוא הצעד הראשון בהרחבת האימוץ של טכנולוגיית הבלוקצ’יין ברחבי העולם.”

במה ליסק שונה מפלטפורמות אחרות של אפליקציות בלוקצ’יין מבוזרות, כמו את’ריום?

“ישנם שלושה הבדלים עיקריים: הראשון זאת כמובן שפת התכנות – JavaScript. כמו שנאמר כבר, זאת שפת התכנות  הנפוצה ביותר וזה חיוני לאימוץ רחב. שנית כל, המאפיין הייחודי ביותר של ליסק שמבדיל אותה מכל השאר,  אלה שרשראות ה- sidechains. יש להן יתרונות רבים כי אפשר להריץ אותן במקביל לשרשרת הבלוקצ’יין הראשית, או למה שאנו מכנים mainchain. שרשראות המשנה (sidechains) מאפשרות ניסוי ובדיקה כי הן אוטונומיות משרשרת הבלוקים הראשית  (mainchain). בפלטפורמות בלוקצ’יין שאינן מאפשרות להשתמש ב- sidechain, אין את היכולת לנסות ולבחון את המערכת מבלי להשפיע על שרשרת הבלוקים הראשית ובכך לסכן את רמת האבטחה והיציבות שלה.

מדובר בהיבט חשוב במיוחד כי טכנולוגיית הבלוקצ’יין חדשה יחסית ונמצאת כרגע במצב של ניסוי ופיתוח מתמיד. ולבסוף, באמצעות השימוש בשרשרת ה- sidechainהמשנית אפשר יהיה לפתח פרויקטים שונים שילמדו אחד מהשני ויקדמו את רשת הבלוקצ’יין כולה – ועך כך ארחיב בהמשך.”

אם  כבר עסקנו ב- ,sidechains מהו היתרון הגדול שלהן?

“ליסק מציעה למפתחים ערכת פיתוח (SDK) Sidechain הכוללת כלים עוצמתיים כמו Commander Lisk, Lisk Lisk Elements ,Core, ו- Lisk Hub.  לכל כלי יש חשיבות ייחודית בפיתוח אפליקציות מבוזרות (DApps). שרשראות  Sidechains מאפשרות  גמישות רבה.  ערכת ה- SDK של ליסק  תהיה מודולרית כך שהמפתחים יוכלו להתאים אותה בצורה אישית לצרכים הספציפיים של כל פרויקט. לדוגמה, ישנה אפשרות להגדיר שה- sidechain תהיה מבוססת על אלגוריתם של קונצנזוס ומערכת עמלות על פי בחירה. בגלל שה- sidechainנפרדת משרשרת הבלוקים הראשית, יש חופש פעולה מוחלט בפיתוח והרחבת יישום ה- DApp מבלי להשפיע כלל על שרשרת הבלוקים הראשית . ”

הזכרת את עניין הלימוד. תוכלי לספר קצת על אקדמיית ליסק?

“אקדמיית ליסק היא משאב אינטרנטי חינמי המאפשר ללמוד על טכנולוגיית הבלוקצ’יין. כיום הוא מכיל יותר משישים אלף מילים, 50 אינפו גרפיקות וסרטוני וידאו המציעים חוויית למידה פעילה היוצרת מעורבות. כרגע, האקדמיה מחולקת לשני מדורים: יסודות הבלוקצ’יין ועסקי בלוקצ’יין.

הדרך היעילה ביותר להבין את הפוטנציאל של רשת הבלוקצ’יין היא ללמוד על היישומים השונים שלה, ולכן יש לנו כמה פרקים באקדמיה שעוסקים בשימושים פוטנציאליים של טכנולוגיית הבלוקצ’יין. באקדמיה אנחנו מלמדים לעומק את ההיבטים הטכניים מאחורי טכנולוגיית הבלוקצ’יין כמו Byzantine Fault Tolerance, הערכים והחזון מאחורי רשת הבלוקצ’יין, והסיבות ליצירתה. בקרוב יעלה מדור חדש שנקרא Blockchain Builders’’ ומיועד למפתחי בלוקצ’יין. זה הולך להיות הדבר הגדול הבא בתחום לימודי הבלוקצ’יין. עם זאת, כבר עכשיו, אקדמיית ליסק יכולה להיראות די טכנית עבור אנשים שתחום הבלוקצ’יין חדש עבורם.

מבחינה שיווקית, אחת המטרות העיקריות היא לגרום ליותר אנשים לגלות את ליסק . כשהיעד הזה מהדהד בראשנו, אקדמיית ליסק היא כלי נפלא לרתום אנשים לעולם הבלוקצ’יין. כשמישהו חדש לגמרי בתחום רוצה ללמוד על הבלוקצ’יין ומחפש מידע נוסף בגוגל, אנו רוצים שהוא יכיר לעומק את התחום בעזרת אקדמיית ליסק. בטווח הארוך, זה יסייע לנו מאוד להגדיל את קצב האימוץ של הפלטפורמה.

הצלחנו להסביר בדרך פשוטה ומובנת כיצד עובדת טכנולוגיית הבלוקצ’יין כך שלא משנה מי נכנס לאקדמיית ליסק, הוא תמיד ימצא מידע מועיל ושימושי. בין אם מדובר ביזם שרוצה לדעת כיצד להשיק ICO או מפתח שרוצה ללמוד באופן מעמיק יותר על צמתים ברשת (nodes).”

מהו החזון מאחורי ה- ? Lisk Hub

“ה-  Lisk Hubמרכז במקום אחד את כל הפעולות והכלים החיוניים שכל משתמש בבלוקצ’יין של ליסק זקוק. לדוגמה, כבר עכשיו  הוא מאפשר לנהל את חשבון המשתמש האישי בליסק, לשלוח עסקאות, להצביע, ועוד. בעתיד,  ה- Lisk Hub יכיל זירת מסחר מבוזרת ומשתמשים יוכלו להירשם ולנהל את יישומי ה- DApps  שלהם ישירות ממנו. תחשבו על זה – כעל חנות האפליקציות של אפל, האפ-סטור, שבה תוכלו לרשום ולערוך את התיאור של האפליקציה המבוזרת שלכם. אחד המאפיינים המעניינים ביותר שיופיעו בקרוב זאת האפשרות לרשום את השם הייחודי של האפליקציה המבוזרת שאתם רוצים לפני כל משתמש אחר. אני ממש נלהבת מהאפשרות הזו ומצפה בקוצר רוח לראות אילו שמות יהיו הראשנים להתפס.”

 

Lisk HUB

האם ליסק תפתח לאקדמיה סניף פיזי?

“אנו בהחלט דנים ברעיון הזה, אבל כרגע אנו מתמקדים בלהפוך את האקדמיה שלנו לכמה שיותר חווייתית און ליין. אנחנו לא רוצים שיבואו ללמוד על הבלוקצ’יין באקדמיה של ליסק באופן חד פעמי ואז יעזבו. אנו רוצים לגרום לאנשים לחזור לאקדמיה שוב ושוב באמצעות הפיכת הלימוד למשחק, הענקת תעודת גמר רשמית או הוספת היבט של הסמכה. בנוסף על כך, אנו רוצים לשתף פעולה עם דמויות משפיעות ומוכרות בתחום הבלוקצ’יין שיוסיפו עוד יותר אמינות. יש לנו תוכניות גדולות, אבל כרגע הוספת תוכן אינטראקטיבי נמצאת בראש סדר העדיפויות שלנו.”

מהם היעדים של ליסק לטווח הארוך?

“הצטרפתי לליסק משום שרציתי לסייע ליצור עולם שבו לכל אחד תהיה יכולת לפתח אפליקציות מבוזרות בעלות השפעה. יש עוד זמן עד אז, אך אני כבר מחכה לרגע שבאמת נוכל להתחיל לבנות אותן. כרגע, אני חושבת שתעשיית הבלוקצ’יין בכללותה נמצאת בעיקר בתהליך של פיתוח. ישנם המון פרויקטים שעדיין נמצאים בבניה ויש המון למה לצפות.

בימים אלה אנו נרגשים בעקבות היציאה של Lisk Core 1.0, הגרסא שנמצאת כבר כמה חודשים בפיתוח ונחשבת לגרסה המתקדמת ביותר. יש כבר יותר מחמש מאות בקשות ממתינות להתמזג עם הרשת, ומדובר בתשתית שתתמוך בהמון אפליקציות מבוזרות בעתיד. ברגע שהפרוטוקול  החדש ישוחרר בעוד מספר שבועות, קצב הפיתוח יואץ באופן  ניכר.

לאחר היציאה של Lisk Core 1.0, אנו יכולים לצפות להטמעת מערכת העמלות הדינמית, מערכת הכתובות החדשה ולבסוף המעבר לאלגוריתם DPoS. המפתחים שלנו עבדו מסביב לשעון בחודשים האחרונים על Lisk Core 1.0 כשגרסת אלפא כבר יצאה וגרסת בטא תצא בקרוב מאוד. כל הצוות שלנו מצפה בקוצר רוח לרגע הזה.”

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn