5 שנים ago

הכירו את Zen Protocol – הבלוקצ’יין של הנכסים הפיננסיים

Yuval Jacobson נוב 27, 2017 16:34

עוד לפני שהיא מסתיימת, כבר ברור לכולם ששנת 2017 תהפוך לשנה המוצלחת ביותר מבחינת צמיחה בשווי שוק, בכל ההסטוריה הקצרה של עולם המטבעות הדיגיטליים. אף אחד לא יכול להתעלם מכך שמדובר, כנראה, בתחום של העתיד ובאחת מההמצאות המהפכניות והחשובות ביותר של המאה ה-21. הצמיחה הרחבה והתנופה העצומה של התחום הביאה ללידתם של פרוייקטים חדשים רבים בשוק מטבעות הקריפטו. Zen Protocol הוא אחד מהפרוייקטים המסקרנים שיצא לנו לבחון. הפרויקט מביא איתו בשורה ותחרות רצינית בתחום רשתות הבלוקצ’יין החכמות, החוזים הדיגיטליים החכמים ונותן דגש פיננסי לטכנולוגיה הזאת.

זן פרוטוקול למעשה בונה בלוקצ’יין יעודי ליישומים וחוזים חכמים בתחום הפיננסיים. תהליך הפיתוח של הפלטפורמה שם דגש מיוחד על ההיבט הפיננסי של הבלוקצ’יין על ידי מסחר באסימונים חדשים כמטבעות מהרמה הראשונה, סינכרון מלא עם רשת הביטקוין, שימוש בכלי תצפית וחיזוי עבור מסחר בזמן אמת, ומתן קשת רחבה של כלים פיננסיים שונים ללא כל צורך בגורם מתווך. בנוסף לכך, בעיות קלאסיות רבות של אפליקציות המתבססות על טכנולוגיית בלוקצ’יין זכו למענה.

בשונה מפרויקטים רבים, Zen Protocol מספקת לנו גרסת אלפא שעובדת בהצלחה ועברה פיתוח קפדני שנמשך למעלה משנה. זהו יתרון מכריע על פני שאר המוצרים בשוק, שכן כבר ניתן להתנסות עם הגרסא במערכת ה-testnet.

היה לנו העונג להפיק ריאיון וידאו עם המנהל הטכנולוגי הראשי של הצוות, נתן קוק (Nathan Cook), ואחד ממפתחי התוכנה הראשיים של הפרויקט, אשר מנינג (Asher Manning). הריאיון נערך על ידי מקס רוכמן מטעם CryptoPotato. הראיון באנגלית מלווה בכתוביות. הצפייה מומלצת על-מנת לקבל הבנה עומקה יותר אודות הפרויקט והתמודדות הצוות עם השאלות שלנו.

 

מפת הדרכים

מפת הדרכים הקודמת של החברה הייתה מלאה ביעדים שכבר הושגו, כמו למשל התנעת הפרויקט ברבעון השלישי של שנת 2016, שיפור והרחבת יכולות הליבה של המיזם, ולבסוף ההטמעה שלהן למערכת Testnet. למטה מופיעה מפת הדרכים העדכנית והנוכחית של המיזם, שכוללת הוצאת גרסת אלפא להפצה ברבעון הראשון של שנת 2018, יצירת הבלוק הראשון בשרשרת הבלוקים של המערכת ברבעון השני של שנת 2018, ויצירת סביבה עסקית שלמה Ecosystem ברבעון השלישי של שנת 2018. כל היעדים הללו מתוארים בהרחבה ובפירוט רב: 

זן – מאפייני המערכת

יצירת נכסים דיגיטליים כגון מניות, אג”חים ושימוש בכלים פיננסיים נוספים.

סינכרון עם הביטקוין אשר למעשה מאפשר להשתמש בערך שלו בפעולות שונות במערכת של זן, כגון מתן ערבונות.

סקלביליות – הכנה של המערכת לשימוש מאסיבי של משתמשים אשר כולל בתוכו מספר רב של טרנזאקציות וריצה מהירה של חוזים חכמים.

פתרון בעיות שונות בהרצת חוזים חכמים אשר קשורות בתשלומים ובמצבים פנימיים של חוזים.

יצירת מערכת מאובטחת ככל שניתן באמצעות שימוש בשפות תכנות מיוחדות אשר מתאימות מאוד לצרכי המוצר.

כריית מטבעות באמצעות שימוש במספר אלגוריתמים שונים עבור כרייה. יכולת זו תאפשר לכורה לבחור את האלגוריתם בו הוא כורה מטבעות מהרשת. מחזיקים של מטבעות ZEN רבים יוכלו לבחור באמצעות הצבעה איזה אלגוריתמים הם רוצים לראות יותר ואילו פחות.

תחרות

Zen Protocol מתחרה בקטגוריה הרווחית ביותר בתחום – קטגוריית בלוקצ’יין 2.0. מדובר בדור הבא ובגלגול החדש של טכנולגית הבלוקצ’יין שהופכת אותה מכלי שנועד רק לאחסן ולהעביר מטבעות דגיטליים, לפלטפורמה מתקדמת אשר מריצה קטעי קוד על צמתי המחשבים (nodes) העיקריים ברחבי הרשת, מה שמעניק את היכולת ליצור יישומים וחוזים חכמים מבוזרים.

מרבית ההבדלים בין הרשתות הגדולות הם בעיקר טכניים, ולכן נספק סקירה קצרה ותמציתית של המתחרים העיקריים, המוכרים והחזקים בתחום.

אתריום

רובכם בוודאי שמעתם על הכוכב העולה של תחום המטבעות הדיגיטליים. אתריום הוא המטבע השני בשווי השוק הכולל שלו, נכון לכתיבת שורות אלה, שווי השוק של אתריום למעלה מ- 40 מיליארד דולר. איתריום היא פלטפורמת חוזים דיגטליים חכמים שהפכה את שיטת הנפקת האסימונים (ICO) לפופולרית ונפוצה במיוחד והעלתה באופן ניכר את שיעור וקצב מכירתם. הרשת המבוזרת משתמשת בשפת סולידיטי (Solidity) אשר מאפשרת למתכנתים לכתוב חוזים חכמים בשפה נוחה וקריאה לאדם. היא מקלה על פיתוח יעיל של ארנקים, מטבעות וכלים דיגיטליים. בנוסף על כך, פלטפורמת איתריום משתמשת בתקן ERC-20 המסדיר את הכללים ליצירת אסימונים (טוקנים) חדשים. בשונה מפרוייקט  Zen Protocol, האסימונים  אינם חלק אינטגרלי ומובנה בתוך פלטפורמת איתריום, אלא היא מכילה טלאי תוכנה מיוחד המאפשר את השימוש בהם. איתריום משתמשת כרגע במנגנון האימות  Proof-of-Work עבור תהליך הכרייה שלה, אבל היא מתכננת להחליף אותו בעתיד באלגוריתם החדש יותר Proof-of-Stake.

Tezos

טזוס היא רשת בלוקצ’יין שנמצאת תחת פיתוח וגייסה בהצלחה מהציבור הרחב מימון להנפקת המטבע הדיגטלי שלה. הנפקת המטבעות הראשונית של מפתחי הרשת הזאת הפכה לגבוה מכולן (נכון לעכשיו) והאפילה בהרבה על כל המתחרות כשהצליחה לגייס סכום בלתי נתפס של 232 מיליון דולרים ביולי השנה. מדובר בשיא עבור מודל מימון בשיטת ה-ICO, שבה פרוייקטים מגייסים מימון הנדרש לפיתוח שלהם בתמורה לאסימונים שהם מעניקים למשקיעים.

המטרה העיקרית של מיזם טזוס היא ליצור קהילה דיגיטלית חדשה שתהיה בנויה על מנגנון של קונצנזוס והסכמה גורפת. המנגנון החדשני הזה מאפשר לבצע שינויים בפרוטוקול מבלי לגרום לפיצולים קשים (Hard fork), מונח המתאר היווצרות צוואר בקבוק במערכת הבלוקצ’יין שגורמת לעומס רב, עיכובים ואיבוד מידע בעסקאות לגיטימיות. בנוסף, הרשת משתמשת בכלי שנקרא אימות רשמי, טכניקה שבודקת לעומק כל עסקה דיגיטלית שמתבצעת ומאשרת את התקינות של החוזים הדיגיטליים החכמים וגם מבצעת אימות קוד שלהם. שיטת הכרייה ( תמיכה של משתמשים שונים באלגוריתמים לאישור ואימות של עסקאות שמאפשרת להם להשיג בצורה קלה מטבע דיגיטלי בתור תגמול) שמתכננת להשתמש בה רשת טזוס היא  האלגוריתם Proof-of-Stake.

Cardano

מדובר במחקר, תפיסה ופילוסופיה המתמקדים בחוזים דיגיטליים חכמים מבוזרים וביצירת פלטפורמת אפליקציות מבוזרות. מדובר במערכת המבוססת על קוד פתוח ומאפשרת פעילות עסקית וביצוע חוזים ועסקאות מבלי שתהיה מערכת מרכזית אחת שמנהלת אותה. על פי התיאור המופיע באתר הפרוייקט, החזון של הרשת היא ליצור את הפרוטוקול המתקדם ביותר שיציע את מגוון האפשרויות הרחב ביותר שאין למטבעות דיגטליים אחרים. הרשת  הזאת גם שתמשת במנגנון  האימות המתקדם  Proof-of-Stake.

NEO

בעבר ידוע בשם AntShares. מדובר בפרוייקט סיני המבוסס על טכנולוגיית בלוקצ’יין המאפשרת יצירה ועריכה של חוזים דיגיטליים חכמים, ניהול נכסים  דיגיטליים, ואפילו זהויות דיגיטליות, על מנת ליצור כלכלה חכמה שתהיה הרבה יותר חופשית, ישירה ומהירה ותתבסס על מטבעות דיגיטליים שאין להם כל קיום פיזי מחוץ לרשת. הערך של  מטבע ה- NEO נסק בצורה מרשימה בזמן האחרון, והוא נחשב ל”אתריום הסיני”. מדובר באחד מהמטבעות הוירטואליים המבטיחים והמוכרים ביותר שהושפע באופן ניכר מהרגולציה הסינית  הממשלתית. המטבע העיקרי של רשת NEO, מייצג זכות הצבעה לעריכת כל שינוי בפרוטוקול בכלל, ולקביעת הערך בפרט.  GAS הוא המטבע שמניע את הכלכלה הזו. החזקה של NEO  תאפשר הפקה אוטומטית של אמצעי התשלום GAS למחזיקים בו.  בשונה ממטבעות אחרים, אי אפשר לכרות NEO, שכן הוא משתמש בצמתי מחשבים (nodes) על מנת לאשר ולאמת סיסמאות, ולאחסן NEO על מנת לייצר GAS.

רשתות המטבעות הדיגיטליים המבוזרים המפורטות למעלה הן המתחרות העיקריות והבולטות ביותר של פרוייקט Zen Protocol. באופן טבעי, קיימות המון רשתות  להפצה ומסחר של מטבעות וירטואליים מבוזרים שמשמשים תחליף למערכת הבנקאות המסורתית הרגילה. השימוש בטכנולוגיית הבלוקצ’יין מאפשר לעקוב אחר העסקאות המתבצעות באמצעות המטבעות בקריפטו, לשמור על אבטחת מידע ולמנוע הונאות. בשנים האחרונות, קמו מאות רשתות של מטבעות כאלה המתבססים על טכנולוגייה זו, שמאפשרת גם מימון פרוייקטים של מטבעות דיגיטליים בצורה אמינה וללא תיווך. אנו בחרנו בשורות לעיל להציג את הרשתות המובילות והגדולות ביותר שחובה להכיר אותן ולעקוב אחריהן.

יתרונות וחסרונות

 יתרונות

בניית בלוקצ’יין נפרד, אשר מראש מתמקד בכלכלה, ישומים וחוזים כלכליים, ומראש בונה את המערכת לתמיכה באסימונים.

פיתרון בעיות טכניות קלאסיות אשר קיימות כעת בבלוקצ’יניים בעלי חוזים חכמים.

צוות פיתוח אשר עובד על המוצר במשך זמן של יותר משנה.

חסרונות

שוק תחרותי המורכב משחקנים ותיקים ומנוסים אשר מספקים פתרונות דומים למוצעים ע”י זן.

התמקדות בנושא הכלכלי, בזמן שהעולם מבין שהבלוקצ’יין יכול לשמש כתשתית עבור פתרונות אחרים אשר אינם קשורים לכלכלה.

שימוש במנגנונים חדשים אשר טרם נבדקו באופן מאסיבי על שווקים גדולים.

סיכום ומסקנות

Zen Protocol הוא פרוייקט מעניין, מבטיח וייחודי. המטרה שלו היא לבנות בלוקצ’יין (רכיב עיבוד, תיעוד וסדר להפקה וביצוע של מסחר ועסקאות במטבעות דיגיטליים) חכם ומתקדם יותר שיתמקד בפיננסים. הפלטפורמה הזו נבנתה ועוצבה במיוחד להנפקת אסימונים (ICO) שניתנים בתמורה להשקעה בפרויקטים בתחום מטבעות הקריפטו. הדבר מבטיח שהאסימונים יהיו הרבה יותר עוצמתיים, מתקדמים ויעניקו אפשרויות רבות יותר, כמו למשל היכולת לשלם עמלות רשת בעזרתם, במקום להשתמש במטבע המקורי של אותה רשת. הצוות שמאחורי הפרויקט בעל גישה חכמה, מבריקה ואלגנטית לשאלות של צמיחה והתרחבות לפעילות בקנה מידה גדול יותר, סוגיות של זמן ביצוע של חוזים דיגיטליים, ואפשרויות  בקרת וניהול משאבים, כך שנוצרה פלטפורמה ייחודית בעלת יתרונות רבים על פני המקבילות האחרות הזמינות בשוק. העובדה שכבר בוצעה הרצה מוצלחת לגרסת אלפא של הפרוייקט ושצוות המפתחים שעומד מאחוריו עובד עליו כבר יותר משנה מעניקה אור ירוק לעתיד ההשקעה בפלטפורמה הייחודית שמתחרה בהצלחה באחד מהמגזרים הקשוחים, המבטיחים והתחרותיים ביותר בתעשיית הבלוקצ’יין.

פרטי הנפקת מטבעות ראשונית  (ICO)  

תאריך תחילת הגיוס: ה-30 בנובמבר 2017

תאריך סיום הגיוס: ה-30 בדצמבר, 2017

תקרת הגיוס $30,000,000

מחיר נקוב ליחידה:  $2.75 

 סה”כ היצע המטבעות 100,000,000

סה”כ היצע שנמכר בגיוס 20,000,000   

למידע נוסף:

הדף של זן אצלנו ב- ICO-LIST

אתר הבית של ZEN

Zen’s whitepaper

 

Share This Article
Yuval Jacobson

Yuval has been on several customer facing and management positions in software companies and projects. An industrial engineer with passion for business, technology, and innovation. Loves to create while having fun! Contact Yuval: LinkedIn