5 שנים ago

הכירו את הבלוקצ’יין של EOS

Guy Armoni יונ 27, 2018 11:50

עולם המטבעות הקריפטוגרפיים החל את דרכו בשלהי 2008 ומאז גדל בהתמדה. בינואר השנה נגע שווי השוק הכולל ב -880 מיליארד דולר, הישג מרשים לשוק החדש, מאז הוא הספיק לאבד יותר משני שליש מערכו המכובד. עם זאת, לצד העליות השוק מתמודד עם קשיים רבים. הרשתות הבולטות, ביטקוין ואיתריום אינן מסוגלות להתמודד עם מספר רב של עסקאות בשלב זה. כתוצאה מכך, המשתמשים נדרשים לשלם עמלות גבוהות ולחכות זמן לא מבוטל עבור אישור העסקאות. עבור שוק ההולך ומתרחב, מחסום כזה עלול להיות נזק למוניטין ולגרום להרחקה של משקיעים פוטנציאליים.

אישור עסקה איטי ועמלות גבוהות לא רק שפוגע במשקיעים, אלא גם הופך את השימוש במערכת כולה לפחות מעשי. רק לחשוב על כך שתשלום ביטקוין עבור קפה יכול גם לקחת 20 דקות כדי לקבלת אישור העברה. כמובן שזה לא מעשי לחכות זמן כה ממושך לאישור על קפה.

כדי לפתור בעיות אלה מפתחת EOS, בסיוע Block.one, פלטפורמה שתהיה מסוגלת לספק את הדרישה היומית של המשתמשים וכן את הדרישות של מוסדות ותאגידים בקנה מידה עולמי ובכך להנגיש את הטכנולוגיה להמונים.

כבר בשלבי הפיתוח המוקדמים הוכיחה סביבת המבחן (Testnet) את הפוטנציאל הגלום בבלוקצ’יין. הבדיקה הפנימית של EOS.IO חשפה כי הבלוקצ’יין יכול לתמוך באלפי עסקאות לשנייה. יעיל משמעותית מביטקוין ואיתריום שמסוגלות לתמוך ב-9 ו-30 עסקאות לשנייה, בהתאמה.

הפלטפורמה של EOS

אז איך הפלטפורמה מתכננת להשיג את המטרות השאפתניות הללו? התוכנה של EOS.IO כוונה על מנת לאפשר סקיילינג אנכי ואופקי של היישומים המבוזרים –  מערכת הפעלה שעליה בנויים היישומים.

צריך להבהיר שהתוכנה אינה משחררת בלוקצ’יין. במקום זאת, EOS מפתחת מערכת המבטיחה סקיילביליות של רשתות בלוקצ’יין המשתמשות במערכת. לפי המפתחים, זה ביד הקהילה לבנות בלוקצ’יינים בעזרת תוכנת EOS.IO ובנוסף, החברה מתמקדת רק בפיתוח מערכת זו.

EOS.IO מספקת חשבונות, מסדי נתונים, אימות, תקשורת א-סינכרונית ותזמון יישומים בין ליבות מעבדים שונים הקשורים למערכת. בדרך זו, המערכת פועלת כמו מערכת בלוקצ’יין, אך ללא מגבלות של מאמצים קודמים. למערכת תהיה היכולת לעבד מיליוני עסקאות לשנייה, לחסל את עמלות השימוש ולסלול את הדרך לפריסה קלה יותר של יישומים מבוזרים.

על ידי תמיכה במספר רב של עסקאות, EOS מתכוונת להסיר את הדרישה של עמלות עבור אינטראקציה עם המערכת. אם פרויקט בלוקצ’יין רוצה באמת להגיע להמונים, וע”י כך להשיג בסיס משתמשים גבוה, אזי המערכת צריכה להיות חופשיה לקיים אינטראקציה עם הבלוקצ’יין שלה.

יתר על כן, כדי להבטיח ביזור מלא התוכנה תשתמש באלגוריתם המוסכם של הוכחת הייעוץ (DPOS). אלגוריתם זה מכתיב כי בעלי אסימונים על בלוקצ’יין המשתמש בתוכנת EOS.IO יוכלו לבחור לחסום מפיקים באמצעות מערכת ההצבעות. כל אחד יכול להשתתף בייצור של בלוקים, בתנאי שהם יכולים לשכנע את בעלי האסימון להצביע עבורם.

עסקה המבוססת על תוכנת EOS.IO מאושרת לאחר ממוצע של 2.5 שניות מזמן השידור. הפרויקט תומך באלגוריתם א-סינכרוני (aBFT) עבור אישור מהיר ובלתי הפיך; אלגוריתם שסיפק אישור של 100% על אי-הפיכה תוך שנייה אחת.

בשונה מאלגוריתם הקונצנזוס של ביטקוין שבו הכורים אחראים על ייצור הבלוקים, יצרני הבלוקים של EOS הם מעין ישויות מבוזרות הפועלות בשם המשקיעים. יצרניות בלוקים עשויות להיות חברות המספקות תשתית אשר תומכת בצרכי הסקיילביליות של EOS. יצרני הבלוקים נבחרים ע”י המשקיעים עצמם ומצופה מהם למשוך קולות של מצביעים בקהילת המטבע. ובנוגע לתמריץ שלהם – הם מקבלים מחלקם היחסי בטוקנים מהתגמול עבור  הבלוק. סה”כ יהיו ברשת 21 יצרני בלוקים בלתי תלויים המפוזרים מסביב העולם ויצרנים נוספים בהמתנה.

ישנם היבטים טכניים רבים אחרים שניתן לקרוא עליהם ב- whitepaper של הפרוייקט.

EOS Platform (source: EOS sub-reddit)

הטוקן של EOS

לפלטפורמה שני סוגים של טוקנים. אחד הוא מסוג ERC-20 שנמכר במכירה המוקדמת במהלך השנה האחרונה. השני יהיה טוקן המשמש את הבלוקצ’יין המבוסס על פלטפורמת EOS.IO. לאלו האחרונים יהיו תצורות שונות, ומגבלות שהוצעו על ידי הפלטפורמה כדי להבטיח שהבלוקצ’יינים לא ינוצלו לרעה.

הטוקנים הראשונים הם אסימונים תואמי תקן ERC-20 המופצים על הבלוקצ’יין של איתריום בהתאם לחוזה חכם הקשור ל- ERC-20. לאסימונים אלו אין כל זכויות, שימוש, מטרות, יישומים או מאפיינים מיוחדים על פלטפורמת EOS.

הפצת אסימוני EOS מתקיימת מעל 341 ימים מה- 26 ליוני 2017 וסך של מיליארד אסימוני EOS יחולקו סה”כ. חלוקת האסימונים תתבצע באופן הבא:

EOS Token distribution

האסימונים יחולקו כל 5 ימים ובתום 23 שעות. הפלטפורמה משתמשת בסכמה זו של הפצה מתוך האמונה שהזמן יגרום למשקיעים להכיר את הפרויקט, ולהשקיע אם הם מעוניינים.

היקף הגיוס של הפרויקט היה יוצא דופן וכבר אחרי חמישה ימים מתחילתו גויס סכום של 180 מיליון דולר. עד סוף אוקטובר אשתקד גוייסו כ-700 מיליון דולר לפרויקט ועד סוף ההנפקה – סכום דמיוני של 4 מיליארד דולר.

צוות המפתחים

הצוות מאחורי הפרויקט הוא צוות מנוסה בתחום הבלוקצ’יין וישנם שני פרויקטים מפורסמים הנושאים את חותמם: אנו מדברים על הפרויקטים Steemit ו- Bitshares אשר פותחו על ידי כמה מחברי הצוות של EOS. ביטשרס הוא זירת מסחר מבוזרת המעבדת 800,000 עסקאות ביום, יותר מאשר ביטקוין ואיתריום יחד.

EOS.IO פותחה מתוך נסיון העבר של שני הפרויקטים הללו. מבין חברי הצוות המובילים ניתן למנות את ברנדון בלומר – המנכ”ל, דן לרימר, איאן גרג וברוק פירס.

תהיות לגבי העתיד

עם זאת, לצד הביצועים המרהיבים של הפרויקט, קיימים גם לא מעט ספקות: בקהילת איתריום ישנם מי שטוענים כי EOS בבעיה מאחר והיא מתבססת על בלוקצ’יין.

תיאורטית, EOS אמורה להיות מבוזרת לחלוטין, אבל הפלטפורמה משתמשת באלגוריתם קונצנזוס (dPOS) שהופך את המערכת לריכוזית. בביטקוין ואיתריום מתחרים אלפי צמתים ומבצעים את החישובים הנדרשים כדי לייצר ערך, בעוד שב- EOS התהליך מתבצע על ידי 21 צמתים בלבד. לפיכך, ניתן להבין מדוע גאים באיתריום לומר ש- EOS אינו מבוזר. הבעיה עשויה להפתר לבד במסגרת התרחבות הרשת.

מידע נוסף

אתר האינטרנט של הפרוייקט  | Whitepaper | Telegram

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn