חדשות קריפטו
5 שנים ago

האקתון החירות בשיתוף ליברלנד: וויסט במקום הראשון עם מערכת לזהות דיגיטלית

Guy Armoni נוב 18, 2018 13:18

עקרון יסוד חירות האדם הוא מהעקרונות המרכזיים שמאפיינים חברה מודרנית ותחתיו אפשר לכלול את חופש הביטוי, חופש המידע, חופש התנועה, הזכות לפרטיות וכ”ב. עם זאת, משטרים רבים נוטים שלא להעניק את אותן “זכויות טבעיות” כפי שעוצבו על ידי התרבות המודרנית. לכן, אזרחי העולם החופשי מחפשים שיטות ממשל חדשניות  שיהיו בידי האזרחים, למען האזרחים.

ב-13 לאפריל 2015 הכריז ויט ידליצ’קה על עצמאותה של ליברלנד השוכנת במזרח אירופה ודוגלת בחופש אישי וכלכלי אמיתי לתושביה. ליברלנד שמה לעצמה מטרה “לאפשר שגשוג אישי ללא מגבלות רגולטוריות וללא נטל המיסים.”, עם הבטחות שכאלה אין פלא שמאות אלפים, ביניהם גם ישראלים, כבר נרשמו בתור לקבלת אזרחות. אולם, החלוצים של ליברלנד אינם מתהדרים בקלשונים ומעדרים, אלא מחפשים אמצעים טכנולוגים כמו פלטפורמות להצבעות אלקטרוניות ומטבעות מבוזרים.

לשם כך חברה ליברלנד ל- Spacemesh הישראלית לטובת האקתון שנערך לאחרונה. Spacemesh מפתחת תשתית מבוססת בלוקצ’יין שעליה ניתן יהיה להכיל את עקרונותיה של המדינה המתגבשת. המשתתפים הגיעו להאקתון ממדינות שונות, ביניהם  נשיא ליברלנד לצד מפתח בצוות הטכני של ליברלנד (Jakob Anne Beens) שעזר לצוותים כמנטור. כמו כן, הגיעו מפתחים מסינגפור וצרפת ואף שופט מברלין. המיזמים עסקו בנושאים מגוונים ביניהם זהויות דיגיטליות, הצבעות, פרטיות, ופתרונות פיננסים שיקדמו את השימוש במטבעות קריפטוגרפים מבוזרים.

הצוותים התמודדו עם הקושי שביצירת פתרון מבוזר שמצליח להתגבר על כל נקודות הכשל שלו. תומר וייס, ממארגני ההאקתון, סיפר על כ- 60 משתתפים ב- 13 קבוצות שהציגו פיתוחים עובדים הכוללים שימוש בטכנולוגיות P2P, ברוח המדינות של המחר ובניחוח העצמת זכויות הפרט. וייס סיכם לקריפטו-פוטטו: “ההאקתון היה חוויה מעצימה וזו רק ההתחלה. אנחנו מתכננים האקתונים נוספים ביחד עם ליברלנד,  Spacemesh ושותפים נוספים שירצו לקחת חלק”

תומר וייס מספייסמאש ביחד עם ויט ידליצ’קה מייסד ליברלנד. צילום: מקסים דינשטיין

שופטי ההאקתון היו ויט ידליצ’קה בעצמו, פרופ’ טל מורן מ- IDC, אביב אייל שותף מייסד ב- Spacemesh ולאסה קלוזן ממייסדי 1KX. ההאקתון ארך כ- 27 שעות רצופות ובסיומו הוכרזו שלושת הזוכים המאושרים.

מערכת זהות דיגיטלית מבוססת בלוקצ’יין

בפרס הראשון זכו Wist, קיריל גנדיל ועמי וקנין, אשר בנו מערכת מבוססת בלוקצ’יין לזהות דיגיטלית באינטרנט. “פתרנו את הבעיה של גילוי מידע בתהליך הרישום לשירותים מקוונים. אנו משתמשים בבלוקצ’יין לאחסון מינימום של מידע פרטי בגלוי (מספר תעודת זהות, שם פרטי, שם משפחה). מספר תעודות הזהות מתורגם לנקודה על עקומה אליפטית באמצעות מספר אקראי, פעולה הנעשית על ידי הרשות המוסמכת. מעכשיו הבעלים של תעודת הזהות יוכל להוכיח שהוא מחזיק בתעודה שהונפקה כחוק ולהשתמש בה ללא צורך במסירת עודף פרטי מידע. במהלך ההאקתון פיתחנו אפליקציה להצבעה אנונימית וחשאית באופן מוחלט על ידי אנשים מורשים בלבד”. הפיתוח של השניים זיכה אותם בפרס של 10.000 ש”ח ו- 15.000 מריט (המטבע הרשמי במדינת ליברלנד).

קיריל גנדיל מציג את הפרויקט המנצח לשופטי ההאקתון. צילום: מקסים דינשטיין

 

בפרס השני זכו Nessi, יהונתן סבצ’ינסקי, נטלי שוורצמן ואבי קוזוקין, אשר בנו רשת P2P של זהות ריבונית מבוססת מוניטין. המערכת מדמה התנהלות חברתית רגילה ומאפשרת לאנשים ליצור לעצמם זהות ומוניטין על בסיס מעגל ההיכרויות שלהם.  היא מתבססת על מבנים קריפטוגרפים מוכחים ותקשורת P2P על מנת להימנע מריכוזיות ודליפות מידע ועל ניתוח טקסט על מנת לספק חוויה נוחה למשתמש. Nessi הוא תוסף כרום המאפשר לכל אחד להנפיק ולוודא זהות של אנשים ברשת על פני תשתית של יישומים קיימים כמו וואטסאפ וטלגרם. הוא זיכה את המשתתפים  בפרס של 5.000 ש”ח ו- 10.000 מריט.

את הפרס השלישי קטפה Libescrow, ניקולס וגנר, אשר הגיע במיוחד מצרפת במטרה לשבש את המערכת המסורתית של חשבונות נאמנות (Escrow). באמצעות הבלוקצ’יין מאפשרת Libescrow לשלם עלויות בוררות רק אם קיימת מחלוקת בין הצדדים, לאכוף את פסק הדין של הבורר בחוזה חכם ומספקת את האפשרות להחליף בורר במידת הצורך. על הפיתוח שלו קיבל וגנר פרס של כ- 3000 ש”ח ו- 5000 מריט.

בסיומו של ההאקתון המפרך ציין נשיא ליברלנד שהוא מעוניין להמשיך את התקשורת עם המנצחים  ועם שלושה צוותים נוספים (GoodDollar, 2Key, The hackers) כדי לבחון שיתופי פעולה אפשריים לפיתוח התשתיות של מדינת ליברלנד. בנוסף, כמחווה של רצון טוב העניק הנשיא לכל אחד מהצוותים מענק של 5000 מריט.

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn