ביטקוין
12 חודשים ago

האם כדאי לקנות ביטקוין עכשיו? הכירו את DCA

Yuval Gov פבר 14, 2017 17:18

האם כדאי לקנות ביטקוין עכשיו? האם זהו זמן טוב לקנות ביטקוין? האם הביטקוין במחיר טוב לקנייה?  במאמר זה ננסה לענות את התשובות הכי נכונות לשאלות לעיל.

מדוע כדאי או לא כדאי לקנות ביטקוין

השאלות הנ”ל נוגעות להשקעה בביטקוין, אך יש לייחס אותן גם לגבי כל סוגי ההשקעות שהן לא ביטקוין או מטבעות דיגיטליים. אם החלטתם לקנות ביטקוין, עליכם לדעת מדוע אתם עושים זאת ויותר חשוב מכך – מתי לקנות, כלומר, באיזה מחיר.

עלינו להבין בכל השקעה שאנחנו עושים, במיוחד כזו ספקולטיבית כמו ביטקוין. בימינו, מרבית המשקיעים מחזיקים בביטקוין ולא משתמשים בו כאמצעי תשלום, לכן כל עוד לא מתקיים שימוש בפועל, מדובר למעשה בהשקעה ספקולטיבית. שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

מה מיוחד במטבע הביטקוין? מי שולט בביטקוין וכיצד נקבע מחירו? כמה מטבעות ביטקוין קיימים כיום וכמה יהיו קיימים אי פעם? בעקבות איזה אירוע מכונן הומצא ביטקוין? כיצד והיכן ניתן לאחסן ביטקוין?

אם אינכם יודעים לענות על אחת או יותר מהשאלות הנ”ל, מומלץ להתחיל בעריכת מחקר קטן על ביטקוין. אפשר להתחיל מכאן, עם המדריך שלנו למתחילים.

ביטקוין כהשקעה: מה שחייבים לדעת לפני שקונים בפעם הראשונה

הדבר הראשון שיש לדעת על ביטקוין ועל המטבעות הדיגיטליים כגון אתריום, ריפל, וכו’, הוא שמדובר בהשקעה ספקולטיבית ותנודתית ביותר. אם מניות, ובעיקר מניות חברות טכנולוגיה, נחשבות למסוכנות ביותר מבין כל ההשקעות המסורתיות, אז לביטקוין קטגוריית סיכון משלו.

נכס שמחירו עולה בקצב של 2,000% בשנה אחת (2017) וצולל 70% בשנה שלאחר מכן (2018) הוא מאוד ספקולטיבי…

ההחזר על ההשקעה (ROI) בביטקוין ממחיש עד כמה המטבע תנודתי. ישנם לא מעט שנהרו לרכוש ביטקוין קרוב למחיר שיא כל הזמנים, כמעט 20 אלף דולרים בשלהי שנת 2017, ובשנה שלאחר מכן נותר להם ביד קצת יותר מ- $3000, מעל 80% הפסד על הנייר.

לכן, כשמשקיעים בכל נכס ובמיוחד בביטקוין, עלינו לזכור תמיד שיש שני צדדים למטבע, ובעיקר לקחת בחשבון את התרחיש הגרוע ביותר. כשמדובר ביטקוין, התרחיש הזה הוא שהוא הולך לאפס. וכן, תרחיש כזה אכן קיים בסבירות נמוכה כלשהי.

לפני שמחליטים אם לקנות או לא, חשוב לוודא שמסוגלים להתמודד עם תרחיש אימים כזה. ומכאן, שאסור להשקיע סכום כסף שלא נוכל לאבד לחלוטין.

ביטקוין: אפס או מיליון דולר

שלא כמו במניות ואגרות חוב, שם פשוט מתקשרים לברוקר כדי לקנות או למכור, בביטקוין אתה הבנק של עצמך.

חשוב לדעת כיצד לאחסן את הביטקוין ואיך לקבל ולשלוח ביטקוין מהארנק הייעודי. בקניית ביטקוין מכל זירת מסחר או צ’יינג, תתבקשו לספק את כתובת ארנק הביטקוין שלכם. מכיוון שלרוב האנשים אין זמן ויכולת לקנות ולמכור באופן תדיר, ולעקוב אחרי המחיר, ההשקעה בביטקוין המומלצת היא החזקה לאורך זמן, או בשם היותר מוכר – HODL.

החשיבה על ביטקוין צריכה להיות לשנים קדימה. על פי דעת מומחים, יש שני תרחישים הגיוניים ארוכי טווח: הראשון, האופטימי, ביטקוין “יתפוס” וערכו יאמיר למספרים בלתי נתפסים, או השני, הפאסימי, שהרעיון יתאדה עם הזמן וערכו ימחק כליל.

כעת, שאלו את עצמכם: האם אתם רוצים להיות חלק מהמהפכה? האם אתה רוצה שהילדים שלך ישאלו בעתיד – “אבא, ביטקוין שווה מיליון דולר! למה לא קנית ביטקוין כשהוא היה זול?”

לאחר מכן, שאלו את ההיפך – איך הייתם מרגישים אם התרחיש השלילי יקרה – שמחיר הביטקוין נופל לאפס וההשקעה נמחקת כליל, או שהביטקוין כן שווה משהו, אבל לא עבורכם עקב סיבות טכניות כמו איבוד המפתח הפרטי לארנק.

DCA: הדרך הטובה ביותר לקנות ביטקוין?

לאף אחד אין כדור בדולח שיגיד מתי לקנות ומתי למכור. במילים אחרות, איננו יכולים לתזמן את השוק. מסיבה זו, הומצאה שיטת הצבירה לאורך זמן, או בשמה הלועזי DCA.

DCA או Dollar Cost Averaging, היא אסטרטגיית צבירה בה מחלקים את סכום הרכישה הרצוי למספר חלקים שווים בפרקי זמן קבועים. זה יכול להיות פעם בשבוע, פעם בחודש, פעם ברבעון, או לפי מה שנח וזמין כספית. דוגמא:  רכישה של ביטקוין בסכום קבוע של 500 ש”ח בכל ראשון לחודש.

היתרון העיקרי בשימוש בשיטה הוא שאין דאגה ממחיר הקנייה הנוכחי. כמו שנאמר, קשה לדעת אם מחיר הביטקוין כעת הוא אטרקטיבי או לא. השיטה מתאימה להשקעות לטווח ארוך, ומומלצת מאוד לנכסים תנודתיים כמו ביטקוין, מכיוון שמחיר הרכישה עובר מיצוע (ממוצע) וכך ממתן את אלמנט התנודתיות.

יתרון נוסף בשיטה זו הוא שהיא מתאימה מאוד להשקעה מתמשכת, כמו השקעה של חלק קטן מהמשכורת החודשית. מה שיפה בביטקוין הוא שבניגוד למניות, אשר ברובן מתירות רכישה עבור מינימום של אלפיי שקלים, בביטקוין אין מינימום נדרש לקנייה וכמובן שאפשר גם לקנות חלקיקי ביטקוין. יש מספיק סאטושי לכולם, שהוא למעשה 0.00000001 ביטקוין – “האגורה” של הביטקוין.

החיסרון בשיטת DCA הוא שהיא פחות מתאימה לשוק שוורי (שוק עולה). עם זאת, בבדיקה מדגמית על שוק ההון האמריקאי, לאורך ההיסטוריה היו תקופות רבות בהן השיטה הניבה רווח גבוה יותר מהשקעה חד-פעמית בנקודת זמן אקראית.

חסרון נוסף של השיטה הוא ההתמדה הנדרשת על מנת לרכוש כמות קבועה של ביטקוין לאורך זמן, וגם ההצמדות לתוכנית העבודה – הכוללת את זמן ההתעסקות, וגם את האפקט הפסיכולוגי שעלול להיגרם במידה ומדובר בהגדלת קנייה בהפסד, אחרי הכל, אנחנו יצורים רציונאליים ולא רובוטים חסרי רגשות.

ההצלחה של DCA: פי 10 על ההשקעה בחמש שנים

מי שקנה ביטקוין בשווי של דולר אחד כל יום בתשע השנים האחרונות, היום היו לו 18 מיליון דולר. טוב, זה קל, מפני שביטקוין נסחר במחיר של מספר דולרים בודדים במהלך 2011 ו -2012 שהיו שנותיו הראשונות. כעת נסתכל על דוגמאות ריאליות יותר:

הכירו את אדם. לאדם משכורת חודשית נטו של 15,000 ש”ח. לצורך הדוגמא, 5% מהמשכורת שלו שימשה לקניית ביטקוין פעם בחודש מאז ששמע על המטבע הדיגיטלי לראשונה בסוף 2016. השקעה של 750 שח בביטקוין, בהתמדה כל חודש, במשך שלוש השנים האחרונות, הייתה יכולה להביא לרווח של 54,900 ש”ח שהם תשואה על ההשקעה של 203%.

אם אדם היה בר מזל והיה עושה זאת בחמש השנים האחרונות, הוא היה מרוויח 514,950 ש”ח – תשואה על ההשקעה בגובה 1,077%.

ניקח בחשבון גם את השנתיים האחרונות, הכוללים בתוכן את השנה הגרועה ביותר מבחינת תשואה – שנת 2018. גם אז, אדם עדיין היה מרוויח 3,500 ש”ח, או תשואה של 29.5%.

הערה: אם אדם חסר המזל עשה השקעה חד פעמית בדצמבר 2017 רגע לפני השיא של כל הזמנים של ביטקוין, הוא היה מאבד כמעט מחצית מההשקעה שלו נכון לשער היום. אגב, זה היה בדיוק הסיפור של משקיעים רבים בביטקוין שעלו על הרכבת בשיא בועת הביטקוין של 2017.

אם אדם היה מתחיל לקנות ביטקוין בשווי 750 ש”ח בחודש לפני שנה, הוא היה מרוויח 5,100 ש”ח שמגלמים תשואה של 57%. 2019 הייתה שנה מצוינת לביטקוין, אחרי 2018 המקוללת.

המסקנה העולה היא ככל שתאמצו את האסטרטגיה מוקדם יותר, כך התשואה תהיה גבוהה יותר בטווח הארוך, שכן הסיכון לקנייה במחיר גבוה יחסית (כמו בסוף 2017) ממוזער לאורך זמן. כמובן, עלינו לזכור כי בתרחיש אימים בו המחיר של ביטקוין מתרסק לאפס – גם השיטה הזו לא תוכל לעזור.

אגב, השיטה אינה מוגבלת רק לביטקוין. אם היית קונה תעודת סל העוקבת אחרי מדד הנאסד”ק בכל חודש בסכום של 50 דולר, אפילו אם תזמנת את השוק בצורה הגרועה ביותר והתחלת לרכוש בדיוק כשהנאסד”ק הגיע לשיא בועת הדוט-קום בשנת 2001, עדיין היית נהנה מתשואה של 114% לאחר 15 שנים (5.2% בשנה).

Bitcoin $1/Day DCA Investing. Source: dcabtc.com

מודל לחישוב תשואה לפי DCA בביטקוין

CryptoPotato היה האתר הראשון בעולם שיצר מודל DCA להשקעה בביטקוין. בימינו קיימים כלים מתקדמים יותר כמו dcabtc.com לחישוב תשואה מהשקעה בשיטת DCA.

הסבר לגבי המודל שנבנה בשנת 2016: ניתוח נתוני מחיר ביטקוין היסטוריים שבוצעו בשיתוף עם מייסד חברת Bitrated, נדב איבגי, העלה כמה מסקנות מעניינות. המודל בוצע על מחירי הביטקוין משנת 2010, אז היה ביטקוין שווה פחות מדולר, עד סוף 2016 (כשהמחיר ירד ביותר מ -70% מהשיא של 2013 שהיה סביב 1,180 דולר). המודל התעלם בכוונה מנתוני מחיר משנת 2009 כאשר ביטקוין היה שווה כמה סנטים בלבד.

המודל מצא שההשקעה לפי DCA הניבה החזר על השקעה חיובי ברוב המוחלט של תקופות הזמן. השקעה על פי השיטה במשך 2.5 שנים לפחות בתקופת הזמן הנ”ל הבטיחה תשואה חיובית, אפילו למי שקנה ביטקוין בסוף 2013, בסמוך לשיאו דאז של 1,180 דולר.

בשורה התחתונה: למי שהתמיד בשיטה לאורך כל זמן הבחינה של המודל, בין אוגוסט 2010 לדצמבר 2016, השיג תשואה מדהימה של 58,685% על ההשקעה.

הסבר לגרף

בגרף הנ”ל כל ריבוע מייצג תקופת השקעה בין אוגוסט 2010 לסוף 2016, כאשר התקופה המינימלית היא חצי שנה. צבע הריבוע מייצג תשואה: כאשר בירוק – תשואה חיובית, אדום מייצג תשואה שלילית. הריבוע הכי שמאלי בשורה העליונה מייצג את התקופה הראשונה הנמדדת (אוגוסט 2010 עד פברואר 2011, כל יום השקעה בסכום קבוע לפי השיטה) כאשר כל שורה מתחילה בחודש חדש, ובכל ריבוע נוסף מייצג חודש נוסף – לדוגמא, הריבוע השני הכי שמאלי בשורה העליונה מייצג את התשואה של אוגוסט 2010 עד מרץ 2011, הריבוע הכי שמאלי בשורה השנייה מייצג את התשואה בין ספטמבר 2010 למרץ 2011. כפי שניתן לראות בגרף, רובם המכריע של הריבועים ירוק, לכן גם בתקופות השקעה של חצי שנה סביר כי התשואה היתה חיובית, וכאמור המינימום להבטחת תשואה חיובית הוא פרק השקעה של שנתיים וחצי. הריכוז של הריבועים באדום התרחש בשלהי 2013 ותחילת 2014 בהן הביטקוין הגיע לראשונה לשיא כל הזמנים, לפני שביקר ברמה זו שוב לפני כחודש בתחילת 2017.

אחרית דבר

לסיכום, השיטה מאוד מתאימה להשקעה בביטקוין שכן בטווח הארוך הביטקוין יעלה (או לפחות כך לפי הדיעה הרווחת של המשקיעים, הרי ההיצע של הביטקוין הוא מוגבל). הנבואה ניתנה לשוטים, ומכאן לא ניתן לדעת האם עכשיו “המחיר גבוה” או “המחיר ברצפה”, ובהשקעה לפי DCA אנו מנטרלים עצמנו מהתעסקות בכך.

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn