5 שנים ago

האם זיקאש היא התגשמות החזון של של סאטושי? ריאיון מיוחד עם זוקו

Arnon Benshahar אוק 14, 2017 21:57

להלן ראיון עם זוקו וילקוקס ל- CryptoPotato בו נדון בפרויקט זיקאש ועולם קריפטו בכלל, שיחה מעניינת מאוד עם אחד המובילים העולמיים של הקריפטו.

Zooko Wilcox, Co-founder of Zcash

eCash (1983) – כסף אנונימי קריפטוגרפי אלקטרוני

“רציתי שמשהו כמו ביטקוין יתקיים במשך שנים רבות, לפני ששמעתי על כך. למעשה, אני עכשיו בן 43, לפני יותר ממחצית חיי, גיליתי את הניירות המדעיים האלה באמצעות מדען בשם דוד צ’אום שהמציא את הרעיון של מטבע מוצפן, קרי כסף באינטרנט שמוגן על ידי קריפטוגרפיה”. לדברי זוקו, “לא היה לזה בסיס כספי מבוזר. היה צד שלישי מרכזי אבל הוא לא יכול לדלות מידע על העסקאות של המשתמשים בגלל קריפטוגרפיה. זה לא היה פתרון שלם”.

דוד צ’אום המציא את eCash, כסף אנונימי קריפטוגרפי אלקטרוני בשנת 1983. בשנת 1990, הוא ייסד את חברת דיגיקאש לצורך יישום של איקאש על ידי תאגידים של צד שלישי (בעיקר בנקים). איקאש מבטיחה את פרטיות המשתמשים, איקאש יושמה על ידי בנק אחד בארה”ב ומספר בנקים באירופה.

 

על שלושה דברים: חומת ברלין, אינטרנט וקריפטו

“כמה שנים לפני שהגעתי להמצאתו של דייוויד צ’ואם, גיליתי את האינטרנט. האינטרנט היה די חדש אז. חשבתי שזה באמת מרגש שהמרחק והגבולות הלאומיים אינם עוד מחסומים מלאים לצורך תקשורת. לפני האינטרנט, אנשים לא ממש הכירו את המחשבות והרצונות של אנשים ממדינות אחרות. הדרך היחידה לעשות את זה היתה ע”י קריאת ספר או יכולת לקחת את מה שהעיתונים או תחנות הטלוויזיה בחרו לספר לך על המחשבות של אותם אנשים.

אירוע מעצב נוסף בחיי היה נפילת חומת ברלין. משמעות הדבר היא כי גבולות לאומיים יפסיקו להיות תאי כלא לאנשים. בשנת 1993 גיליתי את מטבע הקריפטו באמצעות דיגיקאש וחשבתי שזה היה החלק השלישי של המהפכה; ולכן המרחק והגבולות לא יהיו עוד מחסומים לשיתוף משאבים ולהיכנס לעסקים ביחד – דבר שלצערנו לא הצליח”.

בחזונו של זוקו יש את שלושת חלקי המהפכה – נפילת חומת ברלין, המצאת האינטרנט והמצאתם של מטבעות הקריפטו שמייצגים עולם עם גבולות פתוחים, תקשורת פתוחה גלובלית וכלכלה פתוחה ללא מרחק או מוצא כמַחסוֹם.

האינטרנט – האם אנחנו נעים בכיוון הלא נכון?

“כעבור שנים, מהפכת האינטרנט החלה להתגלגל לאחור, זה הפך להיות יותר כי גבולות לאומיים הם מחסומים לתקשורת בין אישית – זה המקרה בסין. במערב אנחנו רגילים להשתמש באינטרנט, וזה כמו הרחבה של המוח שלנו. כשהלכתי לסין הרגשתי שיש לי לובוטומיה, אני לא יכול להשתמש בגוגל לשום דבר. אין פייסבוק, לא ניו יורק טיימס, לא ויקיפדיה… המהפכה נעה לכיוון הלא נכון”.

Internet Censorship map (Source: www.isoc.org)

ביטקוין נגד זיקאש

“ביטקוין וזיקאש מייצגים עבורי את החלק השלישי שיסייע בשמירה על שני השטחים האחרים – גבולות פתוחים ותקשורת פתוחה גלובלית – וישמור על האינטרנט פתוח וגלובלי”.

הנתונים שלנו הם בבעלות חברות פרטיות

“הפוטנציאל להגנה על החופש האנושי ולהרחבתו הוא מלהיב. אנחנו כרגע על דפוס מסוכן מאוד. רמת המעקב הזמינה עבור הממשלה היא חסרת תקדים בהיסטוריה האנושית. מאז בני האדם נולדו עד לפני 15 שנה, מעולם לא היה תקדים כזה. היו מקרים לאורך ההיסטוריה, כאשר ממשלות היו יוזמות איסוף נתונים.

אף על פי כן, לחברות הגדולות המודרניות ולממשלות יש נתונים רבים יותר עלינו מאשר למשטרה החשאית הגרמנית. במשטרה החשאית של מזרח גרמניה כמחצית מהתושבים היו מלשינים בחשאי על החצי השני, ויצרו בניינים מלאים בתיקיות עם נתונים של כלל האזרחים במדינה. אבל זה שום דבר לעומת הנתונים עלינו שגוגל מחזיקה היום. יש הבדל גדול אם יש לך נקודת נתונים אחת מכל יום בהשוואה לנקודת נתונים של כל מיקרו-שנייה”.

אז איך כל הרקע הנ”ל קשור זיקאש

“ובכן, זאת באמת הסיבה מדוע התחלתי את פרוייקט זיקאש לפני שלוש שנים. הייתי מודאג מהנושאים הללו וחשבתי שזיקאש עשויה לעשות הבדל גדול כאן”

הסבר את זיקאש בשפה פשוטה

“מדובר בסוג של כסף, זה לא בא ממשלה כלשהי או חברה והוא מגן על המידע של העסקה (טרנסאקציה) שלך, כך שהמידע אינו נחשף להאקרים או כל אחד. זהו בעצם זיקאש”.

Tahoe LAFS

“החברה שלי יצרה מערכת אחסון מוגנת קריפטוגרפית בשם Tahoe LAFS. זוהי מערכת אחסון מוצפנת מבוזרת כמו IPFS. טאהו לאפס, אשר עדיין קיים, הוא פרויקט מעניין מאוד. הבדל אחד בינו לבין  IPFS הוא שהקבצים מוצפנים אז יש לך שליטה על מי יכול לראות את התוכן שלהם.

עוד דבר שהחברה עושה הוא ביקורת אבטחה עבור תוכנות הצפנה. לדוגמה, אנחנו נשכרנו על ידי צוות הפיתוח של איטריום לפני השקת המטבע שלהם, וזאת על מנת לעשות ביקורת אבטחה על האיטריום. לאחר מכן נשכרנו על ידי פרויקטים רבים נוספים”.

 

רציתי לעבוד בזיקאש יום ולילה – עד סוף ימי

“יום אחד ניגש אלי צוות של מדענים מארה”ב ומישראל, המפתחתים של הרעיון מאחורי זיקאש, וביקשו ממני למסחר את הפרויקט החדש. הם ידעו על עבודתי הקודמת בטאהו לאפס. בהתחלה אמרתי מיד לא. למרות שחשבתי שהפרטיות חשובה לי מאוד וחשובה לחברה, לביטקוין היה יתרון כאן, ולכן הפרוייקט החדש הזה (זיקאש) יהיה פשוט מוצר נישה למטרות מיוחדות ולא יהיה מוצר המרכזי.

עם זאת, לאחר מחשבה עמוקה יותר, הבנתי כי הפרטיות הכרחית גם עבור משתמשי המיינסטרים, ובסופו של דבר אמרתי כן. מאותו רגע רציתי לעבוד על זיקאש יום ולילה עד סוף ימי. בנוסף לחשיבות הפרטיות של האנושות, זכויות האזרח ובטיחות החברה שנחוצה גם עבור העסק. כל עסקי המיינסטרים שרוצים להשתמש במטבע קריפטו צריכים את זיקאש.

“אם אתה רוצה להשתמש במטבע קריפטוגרפי כדי לקנות ולמכור מוצרים ושירותים עבור העסק שלך, אתה צריך פרטיות, כך שאתה לא מדליף את המידע על העסקאות שלך למתחרים, פושעים וצדדים בלתי מורשים. בארה”ב לא חוקי לחלוטיןלעסק שמנהל את הכסף של הלקוח, להדליף מידע לקבוצה לא מורשית. ”

גמישות

“כדי שמשהו ישמש ככסף, צריך להיות ניתן להעבירו, קל לספור אותו, ויותר מהכל – מנגנון פשוט. אם אתה מוכר את האופניים המשומשים עבור 100 דולר, ומישהו מציע לך שני שטרות שונים של 100 דולר, כנראה שלא יהיה לך אכפת לך איזה מהם תיקח. שני שטרות של 100 דולר אומרים אותו הדבר עבורך. עם זאת, אם אתה מוכר האופניים המשומשים שלך ומישהו מציע לך אחד משני מחשבים ניידים משומשים, אז יהיה אכפת לך איזה מחשב נייד משומש תיקח. אין מחשב נייד משומש זהה בדיוק למחשב אחר. זו הסיבה שלדולרים יש גמישות ולמחשבים ניידים משומשים אין.”

“רוב אנשים לא סומכים על JP Morgan”

איזה ערך מביאה ביטקון לעולם? השאלה נשאלה מספר ימים אחרי שג’יימי דימון, מנכ”ל הבנק האמריקאי JP מורגן, כינה את הביטקוין זיוף.

“אני חושב שהצעת הערך הבסיסית היא שישנם הרבה אנשים שלא סומכים על ג’יי.פי מורגן. אין ממשלה או אדם שכולם בוטחים בו. אפשר לומר, בואו נעשה בנק עולמי שכן כולם בוטחים בו. העובדה היא, שזה לא העולם שבו אנו חיים. זוהי הצעת הערך הייחודית של ביטקוין וזיקאש, לא הטכנולוגיה. אלא דבר שאתה ומישהו אחר יכול לסמוך עליו, למרות שאתה והאחר לא סומכים על אותו בנק או אותה ממשלה. אני אוהב את ביטקוין, זוהי מהפכה. אני המחבר של הפוסט בלוג הראשון איי פעם שנכתב על ביטקוין (בתאריך 26 לינואר 2009). למעשה, דף הבית של סאטושי נקמוטו (ממציא הביטקוין) היה מקושר לדף הבית שלי מתישהו”

הפוסט של סאטושי נאקאמוטו על ביטקוין אלפא, שפורסם בבלוג (3 במרץ 2009) מקושר לכתבה מהבלוג שנכתב על ידי זוקו – כסף מבוזר, 26 ינואר 2009:

“אני מבלה מעט זמן לחשוב על איך שירותי המשחקים כמו World of Warcraft ו- לא באמת תקראו לזה שירותי משחק: Second Life, שהצליחו במקום בו אנחנו נכשלנו בדיגיקאש – נוח, בשימוש נרחב וכסף דיגיטלי שניתן לתכנות. הבעייה היא שכל אחד מהמטבעות החדשים הללו נשלט באופן מרכזי על ידי ישות אחת. זה מגביל את כמות המשתמשים שיסתמכו על המטבע וכמה ערך הם עלולים לסכן של המטבע. יש רעיונות סביב איך להקל על עסקאות בין מטבעות, אבל הדבר לא יפתור את הבעיה. שפע של שירותים מרכזיים מתחרים אינו זהה לשירות מבוזר אחד. גם אם זה היה זול ונוח לסחור כמה LindenBucks עבור כמה מטבעות זהב, זה היה יכול רק ​​להוביל אותנו בחזרה אל המקבילה של מטבעות המדינה המודרנית: מרוכז בעיקר (בגלל רשת החיצוניות), עם מסים כבדים / רגולציות / מניפולציות ולכן נוטה לכישלון. מה שאני רוצה ליצור מטבע שכל אחד יכול להשתמש בו בזול ובנוחות, אבל לאף אחד אין את הכוח לתמרן אותו. לאף אחד אין את הכוח להעלות או להוריד את אספקת המטבע, לאף אחד אין את הכוח לפקח, להטיל מס או למנוע עסקאות. ליצור באמת את המקבילה הדיגיטלית של זהב, כאשר זהב היה המטבע האוניברסלי. תסתכלו על הרעיון של BitGold על ידי ניק זאבו ורעיון B-Money על ידי Wei Dai, ואת המאמץ האחרון למעשה ליישם משהו בהמשך – ביטקוין של סאטושי נקמוטו. ”

איזה ערך מביא זיקאש לעולם, ערך שביטקוין לא מביא?

“יש פגם ענק בביטקוין. סאטושי ידע זאת משום שגם הוא העריך פרטיות. הוא דיבר על איך הוא מקווה שפרטיותו של ביטקוין תספיק, ועל הדרכים האפשריות לשפר את רמת הפרטיות באמצעות הצפנה. למעשה, הפרטיות של ביטקויין הוא כישלון מוחלט. הסיבה היחידה שסאטושי לא יצר פרטיות טובה יותר בביטקוין במקור היא כי לא היה לנו קריפטוגרפיה חכמה מספיק בזמנו. זה קרה רק אחרי שסאטושי סיים את עבודתו. גילינו את המתמטיקה החדשה של הוכחות אפס ידע (Zero Knowledge Proof) , המאפשר לנו לעשות את זה טוב יותר בזיקאש. ”

Zero Knowledge Proofs

“זה לא מה שנותן לך פרטיות, זה רק הדבק הדרוש כדי לאפשר את השימוש בהצפנה. הדרך שבה הפרטיות מסופקת בזיקאש היא אותה דרך שבה הפרטיות מסופקת על כל מחשב ורשת אבטחה גבוהה (מאגרי מידע מאובטחים של בנקים בעולם למשל). הסיבה שעסקאות הן ציבוריות בביטקוין היא כדי שהכורים יכולו לזהות עסקאות לא חוקיות ולא לכלול אותם בבלוקצ’יין. לכן סאטושי לא הצליח להצפין את העסקאות, אחרת היה עושה זאת. החידוש של Zero Knowledge Proof מאפשר לנו להוכיח כי עסקה תקפה למרות שהעסקה מוצפנת.

זוהי תגלית מעניינת שנעשתה לפני כ- 30 שנים. שאפי גולדווסר היא אחת המדעניות מאחורי ההוכחה הזאת. מאוחר יותר היא זכתה בפרס טיורינג על גילוי זה, שהוא אחד הפרסים היוקרתיים ביותר עבור מדעני המחשב. היא וצוותה זיהו את הרעיון של הוכחת הפתרון בלי לחשוף את הפתרון, והוכיחו שאפשר לעשות זאת. אבל, הדרך שבה הם הראו כי ניתן היה לעשות את זה היתה לגמרי לא מעשית, זו הסיבה שסאטושי לא יכל היה להשתמש בה בשנת 2008.”

הנה דוגמה מצוינת, שהגיעה לידינו עבור ההוכחה הנ”ל:

תארו לעצמכם שחבר שלכם הוא עיוור צבעים. ברשותכם שני כדורים ביליארד; אחד הוא אדום, אחד הוא ירוק, אבל חוץ מהבדל הצבע הם זהים לגמרי. לחבר שלך הם נראים זהים לחלוטין, והוא ספקן כי הם למעשה לא יכול להבדיל. אתה רוצה להוכיח לו כי הם למעשה בצבע שונה. מצד שני, אתה לא רוצה שהוא ילמד איזה מהם אדום ואיזה ירוק.

הנה מערכת ההוכחה: אתה נותן את שני הכדורים לחבר שלך, כך שהוא מחזיק אחד בכל יד. אתה יכול לראות את הכדורים בשלב זה, אבל אתה לא אומר לו מה הוא מה. אז חברך מניח את שתי ידיו מאחורי גבו. לאחר מכן, הוא גם מעביר את הכדורים בין הידיים, או משאיר אותם כפי שהם, עם הסתברות 1/2 לכל אחד. לבסוף, הוא מוציא אותם מאחורי גבו. עכשיו אתה צריך “לנחש” אם הוא החליף או לא הוא החליף את הכדורים. על ידי הסתכלות הצבעים שלהם אתה יכול, כמובן, לומר בוודאות אם החליף אותם או לא. מצד שני, אם הם היו באותו הצבע לא היה ניתן להבדיל בינהם, ולא הייתה שום דרך שיכלת לנחש נכונה עם הסתברות גבוהה מ- 1/2.

אם אתה והחבר תחזרו על “הוכחה” זו פעמים רבות (עבור t גדול), החבר שלך חייב להיות משוכנע כי הכדורים הם אכן בצבע שונה; אחרת, ההסתברות כי היית מצליח לזהות את כל החילופים / ללא חילופים הוא לכל היותר 2 בחזקת (t-). יתר על כן, ההוכחה היא “אפס ידע” (Zero Knowledge) כי חבר שלך אף פעם לא לומד איזה כדור ירוק ואיזה אדום. אכן, הוא אינו יודע כיצד להבדיל בין הכדורים.

אותו רעיון עובד בזיקאש. הכורה יכול לאמת עסקה מוצפנת מבלי לראות את העסקה עצמה. הוא חוזר על איזו הוכחה מתמטית, שבה בכל פעם הוא מרוויח קצת יותר ביטחון שהעסקה אכן תקפה. לאחר מספר רב של הוכחות ההסתברות כי הכורה יאשר עסקה לא תקפה – הופכת לזניח.

הכרה ממשלתית בזיקאש

יפן כדוגמה: “אם אתה רשות השירותים הפיננסיים של יפן, אתה לא רוצה שיפנים ישתמשו במערכת תשלום אשר חושפת את כל פרטי העסקאות שלהם לצפון קוריאה (כמו ביטקוין). ביטקוין מסוכן יותר עבור יפנים בדרך זו מאשר זיקאש”.

פשוט מאוד להיכנס לאתר Blockchain.info ולראות את העסקאות האחרונה של ביטקוין, כפי שניתן לראות כאן למשל: כולם יכולים לראות את כתובת השולח, כתובת המקבל, כמות הכסף שמועבר ומתי הועבר הכסף.

” אם היפנים משתמשים בזיקאש, אתה מפסיד עקיבות, אבל זה בסדר, כי גם כך אין לך עקיבות במזומן או אפילו עבור כרטיסי אשראי ” (צד שלישי חושף את פרטי העסקה במידת הצורך, אבל המידע אודות העסקה לא פתוח לאף אחד – שקיפות סלקטיבית). אותו דבר אתה יכול לעשות עם זיקאש, גם לה יש שקיפות סלקטיבית: “שקיפות סלקטיבית היא תכונה בפרוטוקול של זיקאש שנותן למשתמש את היכולת לחשוף את היסטוריית העסקאות שלו לגורם מסוים. עבור גורמים אחרים, כל היסטוריית העסקאות של המשתמש מוצפנת.”

“רוב העסקאות של תשלום ביטקוין מסתמך על מתווך צד שלישי (כמו זירות מסחר וכו’). כל עוד אנשים מסתמכים על תווך של צד שלישי, זיקאש למעשה דומה יותר למערכת הבנקאות המקובלת מנקודת המבט של הרגולציה. במודל זה ההצפנה בזיקאש אינה מסתירה את המידע מהספק ואינה מסתירה את המידע מממשלת יפן. היא מסתירה את המידע מממשלת צפון קוריאה. אנשים שאינם משתמשים בצד שלישי לא יכולים להשתמש במערכת הבנקאית, אבל הם כן יכולים להשתמש בביטקוין או זיקאש. אם אתה משתמש ביטקוין, המידע שלך נחשף לכל אחד באינטרנט. בזיקאש אותו מידע מוגן”.

הוספת מידע פרטי לעסקה על בלוקצ’יין זיקאש

“מעלה נוספת של זיקאש, נובעת מהעובדה שהפרוטוקול מאפשר לצרף מידע נוסף לתוך העסקה.

מאחר שהעסקה גלויה רק לגורמים מורשים, לא יהיה לך אכפת להוסיף מידע לעסקה. לדוגמה – ‘הקנייה עבור מברשת הגילוח’, ואילו בביטקוין לעומת זאת יתכן שלא תרצה להוסיף מידע נוסף משום שהוא שקוף לעולם. מידע זה יהיה גלוי לממשלה, אם תשתמש במתווך צד שלישי או שתבחר לחשוף מידע זה לממשלה.

לסיכום, זיקאש עשוי להיות טוב יותר עבור הממשלה במקרים מסוימים, כי ברגע שהמשתמש מתואם או משתמש צד שלישי עבור התשלומים שלו, המידע עשיר יותר. יש חוקים אותם חברות המשתמשות ביטקוין לא יכולות להכיל, לעומת זיקאש שכן יכול. KYC (תהליך זיהוי משתמש) של הלקוח צריך לעבור עם התשלום, אם אתה מעביר כסף מטעם הלקוח ממוסד פיננסי אחד למוסד אחר. ”

כיום ביטקוין וזיקאש משמשים בעיקר כאחסון של ערך. האם הם איי פעם ישמשו כמטבע?

“זאת בדיוק המטרה שלי. אסטרטגיה טובה לכך, היא לחפש הזדמנויות בהן התחרות חלשה. בכל מקום שבו התחרות היא הגרועה ביותר, זה המקום שבו זיקאש וביטקוין יכולות לזרוח. אני באמת רוצה שזיקאש יחליף את הדולר, אבל זה הולך לקחת הרבה זמן. כרגע, אני מאוד נרגש מזיקאש כתחליף של הבוליבר בוונצואלה, זיקאש מטבע הרבה יותר יעיל ושומר על ערך מאשר הבוליבר. ”

כוס קפה במזרח קראקס, ונצואלה, עולה כיום 460% יותר ממה שהיא עלתה לפני שנה (450 ל -2,800 בוליבר). כפי שפורסם על ידי מדד אינדקס וונצואלה.

“יש סביב 250 מטבעות פיאט בעולם, אך החיים של המטבע הממוצע נמשכים רק כ- 100 שנים. אפשר בעצם לצפות שמטבע פיאט אחד יכשל לחלוטין כל כמה שנים. כיום זהו תור הבוליבר בוונצואלה.

המתחרה הגדול עבור מטבע נכשל הוא הדולר, דרך אחת שזיקאש וביטקוין יכולות להפיק תועלת מכך, היא לשמש דרך מעבר לדולר עבור מדינות אלה. בוונצואלה, אסור שיהיה לך בחשבון הבנק דולר. אני אשמח אם זיקאש וביטקוין יוכלו לשמש דרך מעבר ממטבע לא יציב (בוליבאר ונצואלה) למטבע יציב (יורו / דולר) “

Share This Article
Arnon Benshahar

Arnon Benshahar is an enthusiast data scientist. Passionate about blockchain technology and algorithms. Contact Arnon: LinkedIn