מאמרים
6 שנים ago

האם הביטקוין הוא הזהב החדש?

Guy Armoni דצמ 31, 2017 10:33

עולם האינטרנט והפיכתו של העולם ל”כפר גלובלי” הביאו לשינויים רבים בדרך שבה מתנהל כל היבט בחיים שלנו, אך כנראה שתחום הכלכלה עובר את השינוי המהותי ביותר בשנים האחרונות. סביב מטבע הביטקוין התעוררה בשנים האחרונות התלהבות גדולה ורבים רואים בו כמקור השקעת הכסף האולטימטיבי. הסיבה לכך שהוא מעורר הדים רבים כל כך היא שמדובר באחד ממקורות ההשקעה הבלתי תלויים והרווחיים כיום. יחד עם זאת, הדעות ברחבי העולם עדיין חלוקות.

מהו ביטקוין?

ביטקוין זהו מטבע מקוון שפותח על ידי אדם או קבוצת אנשים הידועים תחת השם סאטושי נקמוטו לפני כמעט עשור, בשנת 2008. לא ברור אם מדובר בממציא אחד או בקבוצה של כמה מפתחים. הרעיון הוא שלמטבע הזה אין גורם מנהל מרכזי, וכל ההתנהלות היא על בסיס משתמש למשתמש. מה שזה עושה בעצם, זה שהערך של הביטקוין נקבע על פי ביקושו. כלומר, אם ברגע מסוים כולם החלו לנהור בהמוניהם לרכוש אותו – הביקוש עלה ויחד איתו גם הערך, כך שכל מי שקנה אותו במדד נמוך יותר כבר הרוויח ובגדול במידה שהוא רוצה למכור אותו. זה בדיוק מה שהפך את המטבע הווירטואלי הזה לאחד מאפיקי ההשקעות החדשים והמעניינים ביותר.

כיצד ביטקוין יכול לסייע לשמר את ערך הכסף?

בין מתנגדיו של ביטקוין ניתן לשמוע את הטענה שהרעיון שבסיסו אינו שונה מפירמידות והונאות פיננסיות אחרות, היות שבסופו של דבר הביטקוין הוא לא יותר מתווים על גבי מחשב. אך הפילוסופים שבנינו יסכימו שפעמים רבות גם הכסף הוא לא יותר ממספר שהנתונים שלו מקודדים על גבי כרטיסי האשראי שלנו. ביטקוין הופיע – אך הוא גם יכול להיעלם יום אחד, כך שרבים משתמשים בו בתור דרך להשתעשע בדומה למשחקי הימורים, ואולי גם להרוויח קצת. בגלל שהוא לא קשור לשום מטבע ממשי, כמו דולר ויורו, התנודות שלו תלויות אך ורק בביקוש שיש לו בשוק, וזה מוסיף רובד מעניין מאוד לעולם הכלכלה העכשווי שלימים ייכנס לספרי ההיסטוריה. נושא נוסף שמעורר דיונים הוא היעדר הרגולטור בדומה לאפיקי השקעה אחרים.

הסיכונים של ביטקוין וכיצד ניתן להימנע מהם?

כל היתרונות של ביטקוין הם למעשה גם הסיכונים שלו. בעבר, כאשר הכלכלה הייתה מתערערת וערך הכסף היה יורד, אנשים היו מנסים להשקיע את כספם במשאב שהערך שלו אוניברסלי ובלתי משתנה – מתכות בעלות ערך, אבני חן ועוד. משאבים אלו שימשו כמעין תעודת ביטוח, חפצים בעלי ערך שניתן היה לצבור אותם ולשמור עליהם עד שיגיעו ימים טובים יותר. במידה רבה הביטקוין הוא טוב יותר, היות וכיום ניתן לשלם על הרבה דברים בעזרתו, יחד עם זאת עדיין קיים הרבה מן המשותף עם פרקטיקת קניית הזהב בזמני שפל. על מנת שלא להסתכן, יש להשקיע אך ורק את סכומי הכסף שמוכנים לאבד ולא להשקיע את כל הכסף בביטקוין.

איזה תפקיד מיוחד ממלא הזהב בעולם החדש שבו אנו חיים?

כל אחד מעוניין להגן על הרכוש שלו ולשמור על מספר נכסים רב ככל האפשר כהכנה לתקופת פרישה, על מנת שתהיה אפשרות להתקיים ללא תלות במשכורת שוטפת. קניית זהב עדיין מהווה דרך טובה להשיג מטרה זו, משום שערך הזהב נשמר לאורך זמן, ולמרות שמדובר באפיק השקעה ישן, עד היום ניתן לראות מגמה של עלייה בערכו. ורק הזמן יראה האם הביטקוין הוא אפיק השקעות מהימן או גימיק שזמנו יעבור לעומת הזהב שמהווה מפלט כלכלי מזה אלפי שנים.

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn