חדשות קריפטו
6 שנים ago

האם בקרוב יושק מטבע דיגיטלי ישראלי רשמי?

Guy Armoni ספט 2, 2018 11:55

במסגרת הדיון הרחב על עתיד המטבעות הדיגיטליים, לבנק ישראל ולמשרד האוצר יש את המחשבות שלהם בנוגע לעתיד השוק. מזה זמן רב שהגופים האלו בוחנים את אופן השתלבותם בנוף החדשנות של המגזר הפיננסי ובזמן שהדיון על ביטקוין ושוק המטבעות צובר תאוצה, מדינות רבות מנסות לרתום את רוחות השינוי על מנת ליצור מטבע דיגיטלי משלהן אל הזרם המרכזי.

לפי הנרטיב הזה, מטבע קריפטוגרפי המגובה על ידי מדינה יצמצם את הפעילות הפיננסית במזומן כחלק מהמאבק בפשיעה ובהלבנת הון. ישראל שנחשבת בעולם כמובילה בחדשנות טכנולוגית הרימה את הכפפה גם בעניין הזה וכבר מתחילת השנה מפתחת את המסגרת המשפטית עבור מטבע שכזה. לצידה של הממשלה עומדים גם הבנקים המוסדיים הגדולים ביותר שחפצים לתרום לפיתוחים אלו ולבסס את מעמדם בתודעה הקולקטיבית. בתוך כך יזם בנק פועלים שיתוף פעולה עם מיקרוסופט כדי לייצר פתרונות לדיגיטציה של נכסים. מספר הפטנטים שנרתמו בתחום עולה בהתמדה ובהחלט ניתן לצפות להשקת מטבע דיגיטלי מדינתי המבוסס על טכנולוגיית הבלוקצ’יין.

המציאות החדשה

בכנס שאורגן ע”י זירת המסחר הישראלית Bit2C, אשר נערך לפני מספר שבועות, דיברה המשנה לנגידה, ד”ר נדין בודו-טרכטנברג והציגה את עמדת הבנק על השוק המתפתח. אוזן רגישה ששמעה את דבריה בוודאי הבחינה בהיעדר התייחסותה הישירה לביטקוין וכמו כן גם להחלפת המושג בלוקצ’יין במטבע הלשון החדש – טכנולוגיות DLT (distributed ledger technology). מה שהתחיל בבנק ישראל כעמדה שמזהירה את הציבור מהשקעה במטבעות כמו ביטקוין, נרגע והפך לניסיון להשתלב במה שכבר ברור היום ליודעי דבר – “אי אפשר יותר להתעלם מקיומם של מטבעות דיגיטליים במרחב הפיננסי הבינלאומי”. את הדברים הללו אמרה יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית, כריסטין לגארד, כבר בשנה שעברה. יש הטוענים שכבר אז אותתה בכך לבנקים מרכזיים מסביב לעולם להסב את תשומת ליבם למתרחש בשווקים הקריפטוגרפיים. בהמשך אף קראה לגארד להילחם בביטקוין עצמו על ידי שימוש באותן הטכנולוגיות שעומדות בבסיסו “Fight fire with fire” וזאת בניסיון לשלוט במהפכת הביטקוין, שלדעתה, עלול לשמש ככלי משמעותי להלבנת כספים וטרור.

שקל ישראלי. האם בקרוב הדיגיטלי?

בזמן שקשה להתווכח על אמונות ודעות, צריכות להישאל מספר שאלות: המערכת הבנקאית שבראשה עומדים הבנקים המרכזיים – הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית – הם גופים ריכוזיים השולטים על המערכת הפיננסית העולמית. אם צריך לצמצם את הסיבה שבגינה נולד ביטקוין לעולם – הוא בדיוק בשביל לפרק את אותם גופים מאחריותם על הניהול הבלתי אפשרי של השוק המודרני ולהחזיר את הכוח לידיהם של משתמשי הקצה. אחת מאבני הבניין של ביטקוין היא יומן מבוזר שנוגד במהותו את הרעיון של שליטה מרכזית ולכן השימוש ביומן מבוזר הנתון למרותו של גוף מרכזי הוא חסר כל משמעות. נכון הדבר לחברות פרטיות באותו אופן שהוא נכון למטבעות קריפטוגרפים ממשלתיים. אולם, כאשר חברות פרטיות מחליטות למכור מיזמים לציבור, קיימת בידינו ההחלטה האם להיות שותפים או לאו. אבל, כאשר מדינה מחליטה לעשות צעד שכזה ברור לכולנו מהיכן מגיע המימון לפיתוח וגם ברור לנו שמעמד של הילך חוקי יכפה עלינו, המשתמשים, את השימוש באותו מטבע ובכך יצמצם את חופש הבחירה שהבטיח לנו עולם המטבעות הקריפטוגרפים. בין כך ובין כך – ישראקוין (כנראה) בדרך אלינו, ולא מדובר בישראקוין של שנת 2014.

 

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn