חדשות קריפטו
6 שנים ago

דעה: ביטקוין – סנונית המהפכה הפיננסית

Guy Armoni דצמ 31, 2017 14:06

כשביטקוין הגיע ל”ארץ נהדרת”, כניסתו למיינסטרים הפכה לעובדה מוגמרת. אולם, רק מיעוט יחסי באמת מבין את פרוטוקול הביטקוין ואת ההשלכות האפשריות שלו על הכלכלה ועל החברה. רבים רואים בביטקוין ונגזריו הזדמנות להשקעה וכסף קל, אבל מפספסים על הדרך את העיקר. הרבה נכתב על ביטקוין בזירה הטכנולוגית – כלכלית, אבל המהפכה האמיתית של ביטקוין היא מהפכה תודעתית שמבעבעת כמו לבה רותחת מתחת לפני השטח עוד הרבה לפני שביטקוין עלה לאוויר. הנסיון המוסדי לסתום את הגולל מעל לוע הר הגעש יעלה בתוהו מכיוון שלבה אי אפשר לכבות. כשיגיע הזמן היא תתפרץ ביתר שאת ובאופן בלתי נמנע. ביטקוין היא עובדה שאין ממנה דרך חזרה.

ההיסטוריה האנושית מספרת סיפור של התפתחות אקספוננציאלית שהיא מעבר לתפיסתנו האינטואיטיבית. תחילתו של התהליך האקספוננציאלי הוא בלתי מורגש באופן יחסי, אבל ככל שעקומת האקספוננציאליות מתקדמת כך היא מהממת את התודעה שלנו ביתר שאת. התפשטות טכנולוגיה בעולם הישן הייתה איטית והעניקה ייתרון מקומי. הגלובליזציה של העולם המודרני וזרימת המידע ברשת מפיצה טכנולוגיות בצורה מהירה מסביב לעולם לכמות אוכלוסייה שכמוה לא ידעה האנושות ומאפשרת בניית תשתיות מהירה, החלפת רעיונות ואימוץ מהיר של טכנולוגיות חדשות מרוטשילד עד מומבאי וחזרה.

עומר אדם שר ביטקוין – באדיבות YNET

כאשר אנחנו עומדים מהצד וצופים בנסיקתו של שוק המטבעות הדיגיטליים, נסיקה שלא היה לה תקדים היסטורי, אנחנו מתקשים לעכל את מהירות העלייה. אבל, כאשר אנחנו מסתכלים על זה בסקלה אקספוננציאלית העלייה דווקא נראית טבעית והגיונית. בגלל תכונותיו של הגידול האקספוננציאלי, סך הגידול בתקופת ההכפלה האחרונה שווה לסך כל הגידול לפניו. המשמעות היא שלאורך זמן הגידול יכול לצאת מכלל שליטה ומבלי משים לב. אנחנו רואים גידולים כאלו בתאים חיים, מושבות חיידקים,יכולות עיבוד שבבי, מכוניות, משתמשי אינטרנט, רשתות חברתיות וגם בכסף (פיאט) ובביטקוין. האקספוננציאליות הגלובאלית לא במגמת האטה.

הביורוקרטיה הממסדית שעוצבה בשלהי המאה ה- 19 יעילה מאוד בקידום אינטרסים מערכתיים ומאפשרת בקרה ושליטה יעילה בשורות הארגון. אולם, זהו מודל איטי ומסורבל בטבעו הלוקה בחוסר יצירתיות וממאן להתאים את עצמו לשינויים תכופים. בעידן של התפשטות אקספוננציאלית של ידע וחדשנות, מבנים ביורוקרטיים אינם מסוגלים לעמוד בקצב השינוי ולתת מענה רגולטורי-אינטגרטיבי מהיר והולם. לכן, הם בוחרים בניסיון למחוץ חידושים המאיימים על מקומם על פני הנסיון לקדם פתרון. אבל, כמו בסיפור על דוד וגוליית- הגודל לא קובע, אלא כלי המלחמה. נסיונות קודמים להטמעת מטבע דיגיטלי נעשו ע”י גופים מרכזיים שנתקלו בחומות הבירוקרטיה המבוצרות. ביטקוין, לעומת זאת, עוקף את המבצר הביזנטי כאשר הוא מציע חלופה שאין לה נקודת כשל בודדת שעליה יכול הממסד לדרוך. ומכאן נובעת חשיבות הביזור בשוק המטבעות והצורך להבחין בין מטבעות שעונים על קריטריון הביזור לבין כאלו שלא.

אומרים שאחרי ארוחתו של האריה מגיעות שאר החיות לנגוס בשאריות. כאלו הם רוב האלטים (מטבעות אלטרנטיביים), רוכבים על גב הצלחתו של הביטקוין ובאים לנגוס בכל נתח שוק שבו יצליחו לנעוץ את שיניהם. אולם, בלוקצ’יין הוא לא אברקדברא ובלי הוכחת עבודה בסדר גודל של ביטקוין אפשר לשכוח מחלומות הבלופצ’יין הבא. הבהלה לביטקוין הובילה רבים לריצה אל הבנק ולניפוח חסר תקדים של שוק המטבעות הכללי. אבל, גאות של כסף טיפש הנמצא בידיים חלשות מעמידה את שווי השוק על כרעי תרנגולת (שמנה) ועלולה בהחלט להגיע לשפל.

התחזית לעתידו של שוק המטבעות כמובן אינה ודאית והבועה, כידוע, ניתנה לשוטים (או לג’ון מקאפי). אבל המהפכה התודעתית על אופן התנהלות הכלכלה המודרנית לא קשורה רק בביטקוין וזה רק עניין של עוד משבר או שניים נוספים כדי שהמערכת הכלכלית תגיע למיצוי יכולת שרידותה במתכונתה הנוכחית. לצד תהליך שקיעת המערכת הפיננסית כמו שאנחנו מכירים אותה, ביטקוין מציע אלטרנטיבה שכבר עובדת קרוב לעשור. התשתית שהניחה רשת הביטקוין מספיק אמינה כדי ליישם עליה כלכלה מתפקדת וכרגע אין סיבה אמיתית לחשוב שמטבע אחר יגיח וישתלט על מגרש הכלכלה עליו ביטקוין חולש.

מי לא רוצה חשבון בנק שוויצרי על אפליקציה בסמארטפון? עד לא מזמן אוטונומיה כלכלית הייתה שמורה לבעלי הון ושירותי בנקאות אדיבים נקשרו במתאם חיובי לנפח הכיסים בהם מוחזק הכסף. המהפכה הפיננסית העומדת בפתחנו יכולה לשנות את המצב. ביטקוין אומנם פרץ לתודעה, אבל עדיין לא מצא את דרכו לכיסם של רוב יושבי כדור הארץ. רק אחוז קטן מאוד מחזיק ארנקים דיגיטליים ואחוז עוד יותר קטן גם מחזיק בהם כסף. לא מן הנמנע שהמגפה עתידה להתפשט ולהגיע לכל סמארטפון ביקום. ציירו בלבלכם ילד פרואני קטן עם סמארטפון מזמין צעצועים מסין. עכשיו תפנימו שזו תיהיה המציאות. הבנקאות הפכה לאפליקציה, והיא תנגיש את שירותיה בקלות לכל פינה בעולם. אולי זה יהיה בארנק ביטקוין ואולי בארנק אחר. אולי שוק המטבעות כולו יקרוס ומההריסות תקום האפליקציה הרוצחת ואולי הבועה תתפוצץ וביטקוין ישאב את כל האוויר החם שכרגע מתחפש לערך. מה שלא יהיה- אנחנו חיים בתקופה מעניינת ואם עוד לא הספקתם לעלות על הסוס תדעו שמכונית אוטונומית בדרך.

תחום המטבעות הדיגיטליים לא רק שואב אליו כסף, אלא שואב אליו גם הון אנושי משמעותי שעומד בקדמת הטכנולוגיה וחש את רוח השינוי ואת פוטנציאל החדשנות הגלום בתחום (מי אמר משכורת של ביטקוין לחודש?). כמו הביטקוין, גם תעשיית הקריפטו גדלה באופן אקספוננציאלי ומציעה פתרונות לבעיות שעולות תוך כדי תנועה החל משיפור חווית המשתמש ועד לפיתוח תשתית שתאפשר שימוש נרחב כלל עולמי. על עבודת הפיתוח ועל המשאבים ועל הכסף הרב המושקע בביטקוין ניתן לומר: “יגעת ומצאת – תאמין”. כל אלו מחזקים את האמונה שביטקוין ילווה אותנו עוד הרבה זמן.

לסיכום, כמו בכל מהפכה יהיו מפסידים ויהיו מרווחים. אלו ששיחק להם המזל יקראו חכמים ואלו שלקחו את ההימור הלא נכון ירגישו טיפשים. אבל, כמו בכל תחום ההשקעה הטובה ביותר היא ידע. אמנם אי אפשר לדעת הכל, אבל לפחות ההימור יהיה מושכל. אז לפני שרצים לממן את מאות המיזמים החדשים תשאלו את עצמכם מי מרוויח ממה, על מי ועל מה. ותזכרו שביטקוין לא גייס אפילו סטושי אחד.

מה אתם חושבים? נשמח לשמוע בתגובות

Share This Article
Guy Armoni

קריפטו-אנליסט נלהב. בוגר תואר ראשון במדעי החברה ותואר שני במדעי המוח. עזב את כל עיסוקיו מאז שקרא את ה- white paper של סטושי צור קשר עם גיא: LinkedIn