5 שנים ago

גרף הביטקוין בשנה האחרונה: השיעור הכי טוב שתקבלו בפסיכולוגיית המסחר

Yuval Gov נוב 27, 2018 10:54

המטבע הקריפטוגרפי הראשון, הביטקוין, חגג לא מזמן עשור להיווסדו. השנה האחרונה היתה אולי המשמעותית ביותר עבורו, ויש שיגידו – השנה בה הפך ממטבע של גיקים בלבד לנחלת הכלל.

השנה לוותה בטלטלות רבות בערכו, רכבת הרים של ממש: בתחילת השנה הביטקוין היה לנכס המבוקש ביותר בעולם – בינואר כמות החיפושים שלו הרקיע שחקים עד כדי שהוא הוביל את טבלת החיפושים בגוגל העולמית (והמקומית). אחרי דשדוש ממושך של מספר חודשים, השנה תסתיים (כפי הנראה) בדיוק הפוך לאופן בו התחילה: מהילד הכי מקובל בכיתה, נשאר הביטקוין כמעט ללא חברים… האם מה שרואים מבחוץ (או דרך התקשורת) הוא באמת מה שקורה? האם היתה זו בועה כלכלית וזה סופו של הביטקוין? ומה אפשר ללמוד מכל זה?

נובמבר 2017: הביטקוין חצה לראשונה את רף עשרת האלפים. התקשורת מהללת

ותיקי שגרירות הביטקוין, שרק חלמו ופיללו שביום מן הימים ביטקוין יגע שוב ברף אלף הדולר בו ביקר בשלהי 2013, לא האמינו שתוך פחות משנה מאותו היום בו חצה שוב את אלף הדולרים, ביטקוין אחד עבר את רף עשרת אלפים הדולרים. זה קרה ביום שמש חורפי ב- 29 לנובמבר.

כאן התחיל ההייפ האמיתי. כותרות העיתונים זעקו “ביטקוין חצה את רף 10,000$ “, והשגרירות בתל אביב, ששממה עד לאותו חודש מלבד החברים הקבועים בקהילת הביטקוין הישראלית, החלה להיות אתר עלייה לרגל עבור אזרחי ישראל.

כאחד שכותב על ביטקוין וקריפטו, התחלתי לקבל טלפונים לא מזוהים מחברי ילדות, חברים מפייסבוק שהכרתי רק כפרופיל, ועוד. על הפרק – איך קונים ביטקוין? בין אותם האנשים שגילו את הביטקוין היה גם א’ שהכרתי מהצבא שעוד נחזור אליו בהמשך. כמה טוב שיש מדריך כיצד קונים ביטקוין בישראל ואפשרות מהירה של העתק – הדבק לשלוח לכולם.

דצמבר 2017: בועת הביטקוין בשיאה – ביטקוין נוגע ב- 20 אלף

ביטקוין בעשרת אלפים? כבר לא. ביטקוין עולה ל- 11 אלף. 12 אלף… נו, אתם יודעים את ההמשך. התקשורת חוגגת. כולם שואלים “איפה קונים את המטבע הזה שרק עולה”.

בשלב זה חשוב להזכיר את מונח הפומו (במקור מאנגלית Fear of missing out או בתרגום חופשי הפחד מהחמצה): קשה לראות מהצד את כולם חוגגים בזמן העליות. מי שהיה לו שבריר ביטקוין הפך להיות שגריר המטבע. ואתם? מה, אתם היחידים שאין ביטקוין… כולם נהיים עשירים בין רגע. אז זהו – שלא. ההתנהגות הכי טובה היא לא להיכנע לפומו: לבלוע רוק, ולהשקיע מהסיבות הנכונות (פומו היא ממש לא אחת מהסיבות).

בדצמבר כבר הותקפתי בהודעות וטלפונים של המעגל היותר רחב. היו שם מכרים מכל השלבים בחיי הקצרים: חברים מהיסודי, מהתיכון, חברים של ההורים, המ”פ מהצבא, חברים מהפייסבוק שלא החלפתי איתם מילה מעל לעשור. כולם רצו דבר אחד – לא להישאר מאחור. לנשום את אוויר הפסגות ביחד עם הביטקוין, האתריום וגם “המטבע ההוא של הבנקים” (ריפל).

התור בשגרירות חוצה יבשות. כמה סימבולי שסופו מגיע ממש למרגלות הבניין ממול – הבורסה הישראלית לניירות ערך באחד העם. השגרירות, שאינה רגילה למראות האלה, מתמודדת עם המצב החדש: מאבטחים ותור לפי מספרים, ממש כמו בקופות החולים.

השיא היה כאשר חרדי ישיש על כסא גלגלים הגיע בגפו לשגרירות במטרה לרכוש אתריום. כאשר הוא הסתבך, שגריר הביטקוין שניגש אליו ביקש ממנו את מכשיר הסמארטפון שלו, על מנת שיוכל להתקין עבורו אפליקציית ארנק דיגיטלי לאכסון האתריום. הישיש שלף מכיסו מכשיר נוקיה 3010 מהימים בהם “סנייק” היה פלאי הטכנולוגיה. מיותר לציין שהחרדי הנכבד בקושי הצליח להגות נכון את המילה אתריום. אז מה בכל זאת הביא אותו לשגרירות ביום סגריר? מסתבר שהרב שלו יעץ לו לקנות את פרי יצרו של ויטליק.

חיזוק נוסף למגמה התקבל כאשר עוזרת הבית של ההורים שאלה אותי האם כדאי לקנות Onecoin. לא ארחיב, אך רק אזכיר שוואן קוין הוא פרויקט הונאה. זו לא הפעם הראשונה שאני נשאל עליו: במילואים האחרונים פגשתי בשטח חיילים מהמסלול הסדיר שמסתבר שתרמית וואן קוין תוקפת גם את טובי בנינו: אותם חיילים מחכים בציפייה לרווחים מההשקעה בפרוייקט. בצער רב, בישרתי להם שסיכוי נמוך עד קלוש שאי פעם ייראו בחזרה את 8,000 השקלים שהשקיעו.

מבלי להעליב, בעגה הכלכלית כל המשקיעים המתוארים נקראים “כסף טיפש”. למחזיקי הביטקוין (במקרה הזה) הכסף הטיפש עזר ובעצם נתן את הפוש האחרון בדרך לשיא כל השיאים. אני לא בטוח אם העלייה מעשרת אלפים לעשרים אלף דולר היתה שייכת רק להם, אבל הם בוודאות הדלק האחרון שנתן את סוף העליות.

למה “כסף טיפש”? כל אותם האנשים ששמעו מהתקשורת על הביטקוין לא ביצעו שום בדל של מחקר על המטבע: סביר שלרובם אין ניסיון בהשקעות, ובטח לא בהשקעות תנודתיות כמו הביטקוין. הם בטוח לא קראו מהי האידיאולוגיה העומדת מאחורי הביטקוין וסביר שלא הכירו את טכנולוגיית הבלוקצ’יין המהפכנית. הם השקיעו רק כי לא רצו לפספס את הרכבת. האם יש לאותם משקיעים תוכנית פעולה?

נכנסתם להשקעה. מה עכשיו? המחיר קפץ פי שתיים תוך חודש. מה עושים? מחזירים השקעה או משאירים לטווח ארוך? המחיר נפל בשליש תוך שבוע. האם מחזקים וממצעים את ההשקעה או בורחים? ובכלל, כמה כסף להשקיע?

ומה עם א’ מנובמבר, שכבר הכפיל את ההשקעה שלו תוך פחות מחודש? הוא בעננים. מכר משותף אמר שהוא קונה עוד ביטקוין וגם מתחיל לקנות מטבעות קריפטו אחרים (אלטים, אשר נחשבים לתנודתיים אפילו יותר מהביטקוין).

פברואר 2018: סימנים ראשונים של פיצוץ הבועה – ‘המומחים’ מסבירים למה הביטקוין יורד

כל אותם אנשי “אמרתי לכם” צצים בפורומים, בקבוצות הפייסבוק ובכלל. מומחי פורום שוק-ההון הישראלי מחלקים סוכריות ברחובות מרוב אושר. מעניין שהם לא היו כאן להגיד את אותו הדבר כשביטקוין חצה את רף אלף הדולר בתחילת 2017. או אפילו בשלהי 2015 כהמחיר היה מאות בודדות.

ההודלרים מפצירים ש”ביטקוין ב- 9,000 דולר זה מחיר מבצע.”. עידו (שם בדוי), מאלה שנמחצו בתורים לקנות ביטקוין בדצמבר, שואל בקבוצת פייסבוק: “מתי הירידה תפסיק?”. עידו זוכה בעיקר להטרלות הקבועות (שיעלמו בהמשך השנה). האמת? היה אפשר לצפות שתתרחש “אלימות גוררת אלימות” – מה שעלה מהר סביר שגם יירד מהר.

מיותר לציין שהקיץ של אביה שורר בשגרירות הביטקוין. יש ביקוש עולמי אינסופי לביטקוין ב- 20 אלף דולר, אבל ב- 9,000 אין דורש. אתם מוזמנים להחליף את המילה ביטקוין בכל חפץ בו חשקה נפשכם או אייפון X ולהבין את גודל האבסורד. ארחיב על כך בסוף המאמר.  

“רק שיחזור ל- 12 אלף, אוציא מה שיש בלי הפסד ותעזוב אותי מכל הביטקוין הזה”. כך נשמע חבר מאושר ב- 17 לדצמבר 2017, היום בו ביטקוין נגע בשיא, עם רווחים מכובדים (על הנייר), אבל חודשיים אח”כ חיפש רק שיתנו לו לסיים עם הסיפור הזה בכבוד.

נובמבר 2018: קריסה טוטאלית. הפאניקה בשיאה. וד”ש מ- א’

עד נובמבר היה מעין סטטוס קוו והשלמה שהביטקוין נסחר ביציבות סביב רמת 6,000 הדולרים. מדשדש עד שיחזור למסלול העליות. ואז הגיע נובמבר 2018: תוך עשרה ימים קריסה של כמעט 50 אחוז כאשר התחתית נכון לכתיבת שורה אלה עומדת על 3400$.

“הביטקוין קורס” זעקו כותרות העיתונים: אפילו אצל ההודלרים הייאוש מתחיל להיות מורגש, החסינות נגמרה: הביטקוין אמנם כבר שרד נפילות של 90% מהשיא שלו, אבל כשקריסה בעיצומה, מאוד קשה להאמין בהתאוששות אחרי יותר מ- 80 אחוז נפילה מהשיא.

זה הזמן של המומחים לצאת מהחורים: “מה דעתכם, הוא יעלה שוב? אני קצת חוששת” שואלת פרופיל פייסבוק עם שם בעברית. משתמש אחר שואל בחפזון: “השאלה אם הוא ימשיך להתרסק, או יעלה בהדרגה”.  

“איפה נעלמו כול (הטעות במקור) אלה שהביט היה 12 או יותר? … לאן נמשיך?” שואל בחור צעיר בייאוש.

בדצמבר-ינואר כל מי שקנה ביטקוין לפני מאי אשתקד הלך כטווס ונהנה מלהטריל בתשובות לשאלות הרות גורל כמו “איפה קונים ריפל?”, “ארנק מומלץ לאיוטה?”. כאמור, הייאוש ניכר גם אצלם וגם אצל הוותיקים. כולם עטו ארשת פנים רצינית ונאלמו, אין יותר הטרלות.

גל השאלות מאנשים מממעגל החמישי שלי. אולם בניגוד לדצמבר 2017, השאלה הרווחת הפעם היא איך מוכרים ביטקוין. למרבה הצער או שלא במקרה, אין מאמר באתר על איך למכור ביטקוין (יש רק מדריך “איך קונים ביטקוין”). ונחשו מי הראשון לשאול איך מוכרים? צדקתם. א’.

הלך הרוח בקבוצות הפייסבוק. ותשובה אחת אמיתית

למה העשירים תמיד יהיו עשירים יותר, ומה כדאי לקחת מכל זה?

כל המתואר למעלה אינו מנוכס רק לביטקוין. הדיון על האם מדובר בהתנהגות בועתית או שלאו, החל עוד כשהביטקוין חצה את רף עשרת האלפים. אם אז התנהלו מחלוקות ודיונים סוערים בפייסבוק, הודלרים מול מטרילים תורנים, היום אין שום ספק שבשנה האחרונה זכינו לצפות באחת מבועות ההיסטוריה.

בדומה לביטקוין, היתה גם בועת הנדלן – המוכרת בתור משבר הסאב-פריים של 2008, בועת מניות האינטרנט או הדוט-קום משנת 2000, ואם נלך אחורה היתה גם בועת הצבעונים בהולנד של המאה ה- 17. חלק מהבועות לעיל במותן המיתו גם את הנכס יחד איתן. אזהר בדבריי ואומר שביטקוין כבר שרד נפילות בשיעורים יותר גבוהים עם ידו על העליונה. האם ההיסטוריה תחזור על עצמה? הנבואה ניתנה לשוטים.

הטבלה הבאה מציגה את “בועות הביטקוין” הגדולות בהסטוריה הקצרה של המטבע:

Bitcoin Declines

לסיום, ריכזתי מספר טיפים ומסקנות שאפשר לקחת מכאן:

לקנות בזול, ולמכור ביוקר: כל כך פשוט אבל כל כך קשה ליישום. למה הביקוש לביטקוין היה בשיא כשהביטקוין היה הכי יקר? ובמחיר מבצע של 80 אחוז אין אפילו כלב שמגיע לקנות? הסתכלות חפוזה בגרף ארוך הטווח של הנכס, ביטקוין במקרה שלנו, תתן פרספקטיבה לגבי המחיר הנוכחי.

– ביטקוין הוא נכס תנודתי בעל סיכון רב: מומלץ להשקיע רק סכום שאיתו (כלומר בלעדיו) אפשר לישון בלילה, גם אם יתאדה כמעט לחלוטין. זו לא סיסמא. מי שקנה ביטקוין בשיא בדצמבר אשתקד מופסד על הנייר מעל 80 אחוז.

האם זה מחיר טוב? שאלת השאלות. בנכסים תנודתיים, כגון ביטקוין, מומלץ לקנות במספר מועדים על מנת למצע את מחיר הכניסה וע”י כך למזער את התנודתיות כמה שאפשר. יש לזה שם, ואפילו מדריך כאן באתר: DCA.  

תוכנית פעולה מסודרת מה-קורה-אם: הכינו תוכנית כתובה המכילה תכנון קדימה לגבי כל השקעה שלכם: נקודות מזעור הפסד (סטופ-לוס, אם קיימות) וגם נקודות מימוש רווח. שיחק לכם קלף והכפלתם את הסכום תוך זמן קצר? תגידו תודה, לא בושה לממש רווחים ולהחזיר השקעה. ככה בטוח תשפרו את השינה בלילה. לעומת זאת, מה התוכנית אם המחיר נחתך בחצי, האם תקנו עוד כי עכשיו הנכס יותר זול וע”י כך מחיר הקנייה הממוצע ירד? או לחילופין למכור ולמזער את הנזק?

– לא לערב רגש: האופי נמדד בהתמדה בהתאם לתוכנית הפעולה. אזכיר שוב, אם אתם לא ישנים טוב בלילה בגלל מחשבות על ההשקעות, שום סכום בעולם לא שווה את זה.

לא לערב רעשי רקע (תקשורת ופומו): רעשי רקע עלולים להגיע מהתקשורת. בדרך כלל התקשורת תיזכר לדווח על שיאים חדשים בבורסה כעבור זמן רב שהמגמה היא חיובית. כנ”ל לגבי הביטקוין. התקשורת החלה לדווח בהרחבה רק כאשר המחיר חצה את מחסום עשרת האלפים, המגמה השורית החלה עוד לפני, ביולי המחיר היה מתחת ל- 2000… כלומר, הביטקוין היה צריך לקפוץ 500% ורק אז התקשורת דיווחה בהרחבה. הדיווחים יצרו את אפקט הפומו שנזכר לעיל.

הודל, הודל, אבל עד גבול מסוים: מי שמחליט לקנות ביטקוין קונה את מה שרעיון הביטקוין מייצג. הרעיון ינצח ככל שיהיו יותר הודלרים. אולם, קשה ולא נכון יהיה לנתק את עניין הערך. לכן, אם אתם מאמינים בביטקוין חפשו נקודת כניסה טובה.

לטיפים נוספים מומלץ לקרוא את 8 טיפים איך להשקיע ולא לשקוע במסחר בביטקוין ואלטים וגם את 7 טיפים וטעויות נפוצות למתחילים במסחר ביטקוין ואלטים.

 

Share This Article
Yuval Gov

איש שיווק דיגיטלי, בוגר אוניברסיטת תל אביב בכלכלה וניהול, מביא איתו 15 שנים של נסיון בשוק ההון להשקעה נכונה ונבונה Contact Yuval: LinkedIn