5 שנים ago

ג’ימי סונג מדבר על הכל

Jonathan Berger פבר 4, 2018 14:26

כשאנו מוקפים במספר עצום של אלטים שונים ושומעים כל יום על עוד ועוד הנפקות ICO, רובנו כבר שכחנו איך ומאיפה הכל התחיל. כשהשימוש בביטקוין הופך לתופעה מקובלת, נפוצה ושגרתית ועולם המטבעות הקריפטוגרפיים מתפתח וצומח בקצב מסחרר, קשה לחשוב עד כמה ההתחלה הייתה קטנה ובעיקר קשה. אחד מהאנשים שהאמינו במהפכת המטבעות הדיגיטליים כבר מההתחלה, והבינו את הפוטנציאל האדיר הוא ג’ימי סונג, סונג היה אחד ממפתחי ביטקוין Core. כמי שנחשב בצדק לאחת מהדמויות הבולטות, המשפיעות והחשובות ביותר בקהילת הביטקוין, אין ספק שהוא תרם רבות להצלחתו של המטבע. תמיד מעניין לשמוע מה יש לו להגיד בעקבות כל ההתחרחשויות האחרונות.

לאחרונה ערכנו ראיון בלעדי איתו והיזם האגדי, כרגיל, לא אכזב. כשהוא חובש את כובע הקאובוי המפורסם שהפך לסימן ההיכר שלו (לטענתו, “אנו נמצאים במערב הפרוע!”),  הוא דיבר איתנו בכנות על התפקיד החדש שלו בקרן ההון סיכון Blockchain Capital, על תרומתו האדירה לפרוטוקול הביטקוין – Bitcoin Core, על האלטים החדשים שמנסים להתחרות בביטקוין, על הפורקים לביטקוין שהתפצלו מהמטבע המקורי כמו הביטקוין קאש, על טכנולוגיית ה- Network  Lightningהמהפכנית ועוד נושאים מרתקים אחרים. שוחחנו איתו גם על הקשיים והבעיות שעומדים בפני הביטקוין ועל הפתרונות השונים שיקלו על השימוש שלו ויהפכו אותו להרבה יותר נוח ויעיל. בסוף הראיון, סונג עונה על השאלה המסקרנת ביותר – כיצד לדעתו רשת הביטקוין צפויה להיראות בעוד 15 שנים מהיום. הראיון נערך באנגלית ומתורגם לעברית במלואו.

קודם כל, אנו רוצים לברך אותך על ההצטרפות לקרן הקריפטו Blockchain Capital. תוכל לספר להרחיב קצת על כך?

לאחרונה הצטרפתי להיות שותף בקרן ההון סיכון Blockchain Capital, מטרתה העיקרית היא להשקיע בחברות ומיזמים בתחום הבלוקצ’יין ולספק להם את החמצן הדרוש לקיומם הראשוני. אני נמצא שם על מנת להוות גשר לקהילת מפתחי רשת הביטקוין המקורית ולסייע בפיתוח, שדרוג ושיפור הרשת. עדיין איני יודע כיצד זה בדיוק הולך להיראות, אבל כולנו הולכים לעבוד קשה ביחד על מנת להבין לאן וכיצד אפשר להתקדם. אנחנו הולכים להקשיב לאנשים שמעורבים בתחום, נמצאים ועובדים לפתחו מסביב לשעון, ונעזור להם  לתכנן ולהוציא לפועל את הרעיונות המוצלחים והמבטיחים ביותר שיהפכו את הביטקוין  לאפילו טוב ויעיל יותר ממה שהוא כיום.

היכן נחשפת בפעם הראשונה לרעיון הביטקוין?

הייתי קורא קבוע של אתר, שהיה מעוז הגיקים, Slashdot.org, הסלוגן שלו היה “חדשות באמת חשובות לגיקים”. מתישהו בינואר 2011 נתקלתי בכתבה על השווי של הביטקוין, שעבר רף של דולר אחד, נדהמתי מהידיעה המרעישה וחשבתי לעצמי: “אבל מה זה לעזאזל הביטקוין הזה בכלל?”. כאחד שחווה על בשרו את המשבר הכלכלי הגדול של 2008, התחלתי לפקפק במגזר הבנקאות המוסדי והאמונה שלי בו התערערה לחלוטין. כשנתקלתי לראשונה בביטקוין והתחלתי להבין במה מדובר וכיצד זה עובד- אני זוכר שהייתי פשוט המום מהרעיון המטורף. ניסתי להשקיע כסף במטבע הייחודי, אבל זה היה די מסובך באותו הזמן… אי אפשר היה לרכוש ביטקוין באמצעות פייפאל, אלא להעביר את הכסף לשירות התשלומים Dwolla, ואז לבורסת הביטקוין הידועה לשמצה MT Gox, ובסוף למשוך אותם לארנק. כל התהליך המסובך הזה הרתיע אותי ופשוט העדפתי לא לשבור את הראש בנושא. מדובר באחת מהשגיאות הגדולות ביותר בחיי .אבל, כך נראתה ההיכרות הראשונה שלי עם הביטקוין.

אילו היבטים בעולם המטבעות הקריפטוגרפיים גרמו לך להתלהב ממנו ומשכו אותך לתוכו?

ההיבט המרגש  ביותר בביטקוין הוא ההגבלה שלו לכמות סופית של 21 מיליון מטבעות. כששמעתי על המאפיין הזה בפעם הראשונה, בדומה להרבה אנשים  אחרים שרצו לקבל נתח מהעוגה, חשבתי לעצמי: אלוהים, יש רק 21 מיליון מטבעות, אני חייב להשיג כמה מהם לפני שיהיה מאוחר מדי. זה בהחלט היתרון של הביטקוין ששכנע אותי סופית להצטרף למהפכה. לא הבנתי לעומק את היתרונות העצומים וההיבטים המהפכניים האחרים של הביטקוין עד שלא התחלתי לעבוד על פיתוח תוכנת רשת הביטקוין, רק כעבור כמה שנים, והתוודעתי למהפכת האבטחה ושמירת המידע האישי שהמטבע מחולל.

עד לאותה נקודת זמן, החזקתי את המטבעות שלי בארנק דיגיטלי בבורסת המטבעות MT Gox. למרבה המזל, ואני עדיין אסיר תודה על כך, חבר שלי  הזהיר אותי שמשהו מריח לא טוב, הוא אמר, ” תפתח ארנק דיגיטלי משלך ואל תמשיך לסמוך על זירת המסחר הזו”, שמעתי לעצתו ומשכתי את כל המטבעות שהיו לי על גוקס. כמובן, שבראייה לאחור, מדובר בצעד חכם. אבל כל הרעיון של כסף דיגיטלי שכל אחד יכול להחזיק באופן אישי, ללא כל תלות במתווך או גוף מרכזי, ההגבלה של מספר המטבעות שאפשר להנפיק על כמות של 21 מיליון, הטכנולוגיה פורצת הדרך מאחורי הקריפטו, העובדה שהוא מבוזר – שאין נקודת חולשה מרכזית אחת שאפשר לנצל על מנת להפיל אותו, שאין ממשלה מרכזית שמפקחת עליו ומשחקת בערך שלו. כל אלה יתרונות ברורים שאי אפשר להתעלם מהם.

אני חושב שבמשך השנתיים האלה קראתי הרבה על האסכולה האוסטרית אשר דוגלת בכלכלה חופשית ושיתופית וגם קראתי על הגישה הליברלית, והתחלתי להתחבר אליהן ולהבין את החשיבות הגדולה והיתרונות הרבים שהן טומנות בחובן. לאט לאט הן חלחלו לתוכי והפכו לחלק עיקרי ומכריע במערכת האמונות ועיצוב הדעות שלי כיום. הן עיצבו מחדש את תפיסת עולמי וסוף סוף הבנתי שהתנהלות כלכלית עצמית וחופשית בה כל אחד הוא אדון לעצמו ומעצב את גורלו היא האפשרות הטובה ביותר לשפר את הציביליזציה האנושית ולגרום לה לתפקד באופן יותר מוצלח ויעיל.

מה הייתה המעורבות שלך בפיתוח תוכנת הליבה של הביטקוין Bitcoin Core?

התרומה שלי לפרוטוקול ה- Bitcoin Core החלה למעשה רק בשנה שעברה. התחלתי להתנסות ולהתאמן בפיתוח ובשיפור של התוכנה, ביצעתי כמה בדיקות פונקציונליות בשפת התכנות Pyton על מנת לבדוק את הביצועים והיכולות של הרשת. הפעלתי מספר פרוצדורות מרוחקות (RPC) שעדיין לא נעשו בעבר על מנת להבטיח שהטכנולוגיה מאחורי רשת הביטקוין תעבוד בצורה חלקה ויעילה. בעיקר למדתי כיצד לבצע את כל הפעולות הללו ושיפרתי את היכולות, הידע והניסיון שלי בתחום. בצעתי ארגון מחדש של תוכנת רשת הביטקוין המקורית, הכנסתי כמה שיפורים ושינויים. בדקתי לעומק כמה משורות הקוד של ג’ון ניוברי (אחד המפתחים הראשיים של תוכנת  הביטקוין כיום), לדעתי הוא הגורם העיקרי להופעת גרסת 0.15 החדשה והמתקדמת של רשת הביטקוין שתצא בקרוב, הוא המוח העיקרי מאחוריה ומקדיש את כל מרצו להופעת הגרסה המשופרת שתהווה קפיצת מדרגה עבור הביטקוין.

באופן מעניין למדי גם הוא נכנס עמוק לקטע של הביטקוין רק לפני כמה שנים, אז הוא מפתח חדש יחסית, אבל ברור שהתרומה שלו אדירה ומשמעותית ואי אפשר להמעיט בערכה ולהתעלם ממנה. לא כל השינויים שאני בוחן ותומך בהם נועזים ומשמעותיים מספיק על מנת להיטמע בפרוטוקול התוכנה ולקבל את התמיכה של כלל מפתחי ומשתמשי הרשת. למשל, הגיתי את רעיון ה- BIP176, שינוי מהפכני בכללי רשת הביטקוין שיאפשר להשתמש ביחידות משנה קטנות יותר- ביטים (מליונית ביטקוין). כל ביטקוין יחולק למיליון ביטים, מה שיאפשר לאנשים להשתמש בצורה יעילה ונוחה יותר בחלקיקים קטנים מהביטקוין במקום במטבעות שלמים. זה ימנע טעויות מתמטיות רבות בנפח וכמויות המטבע שאנשים רוכשים ושולחים. מעבר לשיטה הזו, מרבית המעורבות שלי הייתה בפרויקטים שונים בקוד פתוח שנועדו להציג מטבעות קריפטוגרפיים שנוצרו בהשראת הביטקוין כמו PiCoin  וביטקוין דארק (BTCD), קונספטים חדשים לשיפור והרחבת היכולות של טכנולוגיית הבלוקצ’יין המקורית, כמו Colored Coins ומיזמים דומים נוספים, וכמובן, הארנק הדיגיטלי המתקדם- Armory, שעליו אני עמל כבר זמן מה.

כיצד, ועד כמה, ההתפתחות של תוכנת ה- Bitcoin Core באמת משפיעה על מטבע הביטקוין?

להתפתחות בתכנת הליבה של הביטקוין יש השפעה מסוימת על הצמיחה וההתקדמות של הביטקוין. אבל מדובר בהשפעה מעניינת מאוד, כי במובן מסוים, כל מטבע יכול להתפצל מרשת הביטקוין המקורית ולהכריז על פיצול קשה (Hard Fork) או על פיצול רך הדרגתי ומתון יותר. כל מטבע רשאי לנהוג כרצונו, מי שלא מסכים לכללי המשחק ומקבל אותם, יכול לפרוש מהם ולשחק על פי הכללים שיהיו מקובלים עליו. מדובר במאפיין הייחודי והמהפכני ביותר של רשת הביטקוין – היא מבוזרת וחופשית לחלוטין. זה שונה לגמרי מממשלה ריכוזית שקובעת בעצמה את הכללים ומחייבת את כולם לנהוג על פיהם. זה בלתי אפשרי בקהילת הביטקוין, מכיוון שאין גורם יחיד שיכול לכפות את רצונו על כולם ולאלץ כל משתמש לציית לכללים שהוא מכתיב. אי אפשר להכריח אנשים לשדרג את פרוטוקול התוכנה, אי אפשר להכריח אותם לקבל את הפיצול שאתה מעוניין לבצע, וגם אי אפשר להכריח כורים לכרות את הבלוקים החדשים שיצרת. מדובר במערכת שבה כל אחד פועל מרצונו החופשי. לכן, כשמדברים על השפעה כלשהי, אפשר לדבר רק על רעיונות מנחים שקהילת הביטקוין בוחרת לפעול על פיהם. הייתי אומר שלמפתחי ה- Bitcoin Core יש השפעה אדירה על קהילת הביטקוין שבוחרת להישמע להצעותיהם, לשינויים ולפתרונות שהם מעלים. מדובר במריטוקרטיה – שלטון המנוהל על ידי האנשים המוכשרים והמתאימים ביותר שעובדים בהתנדבות למען הביטקוין ונותנים הכל על מנת להבטיח את עתידו של הביטקוין ולהוציא ממנו את המרב. הם הרוויחו ביושר את האמון והאהדה שקהילת הביטקוין מעניקה להם. הם אוצרים מצוינים של תוכנת רשת הביטקוין ועשו עבודה יוצאת דופן עד עכשיו. במובן הזה, כמובן שיש להם השפעה חשובה על הביטקוין והם מהווים חלק עצום בהתפתחות ובצמיחה שלו, כי אנשים מבינים שכדאי להתחשב בדעתם. אבל, ויש אבל, כולם מבינים היטב שזה לא יימשך לנצח. אם מפתחי Core יחליטו לדוגמה להעלות את מגבלת מספר המטבעות הסופי העומדת על 21 מיליון, זה יהיה משהו שישבור את כל הכלים והמון משתמשים יסרבו ליישם ולהטמיע את הרעיון ויותר מכך – יתנגדו בתוקף לפורק מעין זה. שוב, קהילת הביטקוין פועלת כמו מריטוקרטיה, מפתחי הרשת צריכים להוכיח כל הזמן עד כמה הם טובים במשימתם לנווט את רשת הביטקוין בצורה האחראית, השקולה והמוצלחת ביותר. כל עוד מרבית המשתמשים בקהילת הביטקוין בוטחים בהם ומרוצים מעבודתם- הכל נפלא, אבל זה יכול להשתנות ברגע אחד. כל היכולת של מפתחי קוד הליבה המקורי לעצב את התפתחות הרשת ולקבוע את עתידה מושתת אך ורק על ההסכמה של חבריה, כך שאין ספק שהביטקוין הוא  במובנים רבים, ניסוי חברתי ייחודי ומאתגר עבור כל מי שלוקח חלק בתחום.

אני רואה במפתחי ה-Bitcoin Core  סוג של שומרי סף שתפקידם למנוע בלאגן במערכת שהיא מבוזרת  ופתוחה לחלוטין. כשאין גוף ריכוזי קובע, כשאין ממשלה שתפקח ותשלוט, עדיין יש מין “אחראיים מבוגרים” ששומרים  על סדר ויציבות ברשת הביטקוין, או לפחות מנסים ככל יכולתם.

מדובר בסוג של חיה אמורפית שצריך להבטיח שתמשיך להתקיים ולא תבלע את עצמה. כל אחד יכול להציע כל דבר העולה בדעתו , ולכן אתה חייב לגבות ולתחזק את המערכת הזאת, לוודא שהיא פועלת ומתפקדת כראוי, ולהמשיך לשכנע את המשתמשים שלה שצריך לשמור על הכללים הנוכחיים שנקבעו. כמובן שיש אנשים יותר מתאימים ומוכשרים להתמודדות עם המשימה הזאת, במיוחד כשמדובר בתחום טכנולוגי כה חדשני ומתקדם שמעטים האנשים שמבינים אותו לעומק ושולטים בו באמת. כשכל אחד בטוח שהוא יודע הכל, זה תמיד מגניב להפוך למישהו עם המון השפעה. לאחר שמתנסים בעולם הזה לעומק ומנסים להפוך לחלוצים בתחום המורכב והמסובך הזה, מתרגלים להכריע בהמון שאלות קשות ולחפש פתרונות יצירתיים, וכך מרוויחים ביושר את האמון של האנשים שמסביב שמתחילים להעניק לכם סמכות ממשית.

במה הבלוקצ’יין המקורי של הביטקוין שונה מרשתות בלוקצ’יין אחרות?

ההיבט הטכני הוא לא כל ההבדל בין  מערכת הבלוקצ’יין המקורית למטבעות דיגיטליים מבוזרים אחרים כמו הלייטקוין ואלטים אחרים. כל המטבעות החדשים שנוצרו בהשראת הביטקוין  העתיקו חלקים גדולים מקוד התוכנה המקורי שלו. במרבית המקרים, הם ביצעו רק כמה שינויים והתאמות בפרוטוקול התוכנה על מנת לטעון שמדובר בסוג חדש ושונה לגמרי של בלוקצ’יין, אך למעשה מדובר בגרסה כמעט זהה במובנים רבים. לדעתי, ההבדל המשמעותי והמכריע ביותר הוא הטבע המבוזר של הרשת. למרבית האלטים החדשים ישנה נקודת חולשה מרכזית שגורמת להם להיות הרבה יותר פגיעים וחשופים. מדובר בעובדה שבניגוד גמור לרשת הביטקוין, היוצר המקורי של המטבע הופך לגורם המרכזי והיחיד הקובע כיצד המטבע ייראה, לאן הוא יתפתח וכיצד הוא יעבוד. דוגמה קלאסית לכך היא האת’ריום, המתחרה הבולט של הביטקוין. רק ויטאליק בוטרין, האיש שיצר והמציא את ה- “דור הבא של הביטקוין” הוא זה שיחליט באופן בלעדי כיצד יתקדם הפרויקט. הוא זה שיכריע האם כדאי לדבוק במודל הארגון האוטונומי המבוזר (DAO) ולהמשיך להתעלם מהבעיות והחסרונות שלו, האם צריך לעבור לאלגוריתם  proof-of-stake או לא, הוא היחיד שמחליט ועל פיו יישק דבר. איני מנסה להמעיט מערכו של פרויקט האת’ריום ואיני מקנא במפתח שלו או שומר לו טינה, אני רק רוצה להדגיש הבדל חשוב אחד: מה שהופך את הביטקוין לכה ייחודי ויוצא דופן היא העובדה שסאטושי נקמוטו, ממציא הביטקוין, עזב את הפרויקט לחלוטין ואינו פעיל יותר בפיתוח וניהול הרשת. מדובר במתנה שרבים ממעיטים בערכה. במקום להישאר בתור הדמות הדומיננטית במיזם הביטקוין ולהכתיב לאן הוא יתפתח ויתקדם, נקמוטו בחר להשאיר את קהילת הביטקוין מבוזרת, פתוחה, שוויונית וחופשית לחלוטין. כל שינוי ברשת צריך לזכות בהסכמה גורפת ורחבה מצד משתמשיה ולכן הוא לא יתבסס על מניעים אישיים וצרים או החלטות שרירותיות של גורם יחיד, אלא פתרונות  מוצלחים שיועילו לכולם ויקדמו את הרשת כולה.

כיום מתנהל דיון סוער בנוגע לבלוקצ’יינים פרטיים וריכוזיים. מה אתה חושב על העתיד של סוגי בלוקצ’יין אלה וכיצד יהיה ניתן להשתמש בהם בעתיד?

אני חושב שברגע שאתה הופך בלוקצ’יין לריכוזי, אתה מאבד את המהות ומקבל סוג של מאגר נתונים, משהו בסגנון של ספר חשבונות עם גישה מוגבלת בהרשאה מסוימת. אני לא מוצא ברעיון הזה משהו שימושי ומרתק, איני מבין איפה טמונה החדשנות בקונספט כזה, אולי מלבד ההרשאה המוגבלת, אבל אפשר לבצע זאת בהמון מערכות אחרות. החלק היחיד שמרתק אותי היא היכולת לשתף ולהפיץ את המידע הזה מבלי להעניק לאף משתמש הרשאה מיוחדת וזכות בלעדית לצפות בו. כאן מתחיל החלק המעניין, אבל, מדובר במשהו מורכב ומאתגר שלא כל כך פשוט להשיג. אנשים מעלים המון שימושים אפשריים לטכנולוגיית הבלוקצ’יין וזורקים לאוויר הצעות כמו: “אנו יכולים לשים את מאגר מערכת הבריאות שלנו על בלוקצ’יין”, ואז כל רופא יוכל לעיין בהם בקלות. ליצור ולנהל משהו כזה הוא לא משימה קלה בכלל.

כרגע אנו מנסים להתמודד עם עסקאות ביטקוין בגודל של 250 בייט, ומגלים שזה לא כל כך פשוט לסנכרן ולתפעל את כל הרשת הזאת , אז מה יהיה עם נפח אדיר של 2 ג’יגה בייט של תוצאות בדיקות MRI? כיצד נוכל למצוא דרך להצפין את הנתונים האלה ולשמור על פרטיות המידע, אבל בו בזמן לאפשר גישה נוחה, קלה וחופשית לכולם למידע?

אני לא חושב שאנשים רבים מבינים מהי באמת טכנולוגיית הבלוקצ’יין, הם פשוט ממשיכים לדבר עליה ולהשתמש במילה שעכשיו באופנה מבלי להבין את המשמעות מאחוריה. מדובר בטרנד שכולם רוכבים עליו ומנסים להראות שהם עמוק בקטע. אבל נראה מה יקרה… אני בטוח שאפשר למצוא  כמה שימושים לטכנולוגיית הבלוקצ’יין, אך הבעיה שאנשים בכלל לא מבינים עדיין מה עומד מאחוריה, כך שהם בטוחים שהיא מסוגלת לבצע הכול ולהתמודד עם כל משימה. זה מזכיר את הימים הראשונים לאחר הופעת האינטרנט. אנשים היו בטוחים שההמצאה החדשנית תפתור את כל הבעיות והצרכים שלהם, וצעקו סיסמאות חלולות ומנותקות מהמציאות, כמו, “האינטרנט יאפשר לי לעוף!”. לאנשים אין מושג במה מדובר ואיך באמת אפשר לנצל את זה לטובתם, אבל ייקח קצת זמן וניסיון, ברגע שנבין לעומק את היכולות של טכנולוגיית הבלוקצ’יין ונשתפשף בעבודה איתה, תתחיל כל החדשנות האמתית והקסם יתרחש.

מה אתה מרגיש בנוגע לפיצולים האחרונים ברשת הביטקוין שהתרחשו באוגוסט 2017?

כבר התרחשו המון פיצולים ברשת הביטקוין והם הפכו לתופעה שגרתית, אבל הגדול והחשוב מכולם היה דווקא הפיצול הראשון. מדובר בפיצול הקשה (Hard fork) שסימן את לידתו של הביטקוין קאש. דווקא זה הוכיח את החוסן והעמידות של הביטקוין. הבנתי שמדובר במשהו שאי אפשר לשבור ולחסל בקלות. אני זוכר היטב שמרבית מפתחי הרשת, ואני ביניהם, היו בחרדה איומה מפני הפורק שיוביל לתוצאות הרסניות ובלתי הפיכות עבור קהילת הביטקוין כולה. כולנו פחדנו מהנורא מכל, היינו בטוחים שמהלך כזה יחליש את מותג הביטקוין, יגרום לנטישה המונית שלו ויהפוך את השימוש הרחב בו לבלתי אפשרי. היינו בטוחים שהביטקוין יתרסק לחלוטין. כל התחזיות הקודרות הופרכו לגמרי. למדתי עד כמה הביטקוין יציב ועמיד בפני זעזועים, משברים ומחלוקות. במקום לפגוע בו, אירועים דרמטיים כאלה רק מחזקים ומשפרים את הביטקוין. במקרה של הביטקוין קאש ראינו כיצד הקהילה מגיבה למצב התקדימי החדש ומתמודדת עמו. היה צורך בביצוע של מספר שינויים והתאמות, כמה עסקאות מסחר נעצרו באופן זמני,  מאגר הנתונים של הביטקוין קאש עודכן, ונאלצנו לחשוב לעומק כיצד לשמור על אבטחת המטבע ולוודא שהפיצול למטבע נפרד יעבור בצורה חלקה וללא תקלות.

כל קהילת הביטקוין התפתחה והתחזקה משמעותית הודות למהלך הפיצול של הביטקוין קאש. הזעזוע הזה רק דרבן את כולם לחשוב על דרכים לשפר את תוכנת הביטקוין ולפתור את הליקויים והמכשולים שפגעו בביצועיה. תחשבו על המדד המכריע של החסינות והיציבות של השוק – השווי של המטבע. לפני הפיצול, השער של הביטקוין עמד על 2,700 דולר, ולאחר שקרה הנורא והגרוע מכל, כפי שרבים תיארו לעצמם, השווי של הביטקוין נסק לרף שובר שיאים של 20 אלף דולר בסוף שנת 2017. כל פיצול רק תורם ומחזק את רשת הביטקוין. הוא גורם לכולנו להמשיך לעבוד קשה, לחשוב על דרכים יצירתיות להפוך את הרשת להרבה יותר יעילה, מהירה וחסינה בפני תקלות , פריצות האקרים וגנבות מידע.

אם כבר הזכרנו את ביטקוין קאש, האם לדעתך מדובר ביריב שקול וראוי לביטקוין? אם לא, אז האם לדעתך ישנם מתחרים מוצלחים אחרים? לדוגמה, האם הלייטקוין יכול להתחרות בהצלחה עם הביטקוין?

אני לא רואה בביטקוין  קאש בהכרח מתחרה של הביטקוין, כמו שאיני מחשיב כל אלט אחר למתחרה רציני של הביטקוין כי אף לא אחד מהם הוא מטבע דיגיטלי מבוזר באמת.  מאחורי כל מטבע מתחרה יש צוות פיתוח אחד ויחיד שמקבל את כל ההחלטות וקובע באופן בלעדי כיצד המטבע יעבוד וייראה. אם ניקח באופן ספציפי את הביטקוין קאש, אז יש לו ממציא אחד שיצר אותו ועומד מאחוריו. קוראים לו Amarice O’Shea, והוא זה שמחזיק בהגה ומנווט לבדו את ספינת הביטקוין קאש. הוא זה שהחליט להתפצל מרשת הביטקוין המקורית. הוא מתכנן שורת פיצולים מהרשת המקורית כל חצי שנה, או משהו בסגנון. ברגע שאדם אחד יכול לאלץ את כל המשתמשים לאמץ את השדרוג והשינוי שהוא מחליט עליו, אזי מדובר במערכת ריכוזית בה אדם אחד מחליט באופן בלעדי על כללי המשחק.

למרות שמדובר במשהו שונה באופן עקרוני, האם מדובר במתחרה במובן של ערכים ותפיסת עולם? כמובן שכן. האדם הממוצע לא יתעמק ויתאמץ להבין מה מבדיל בין המטבעות השונים, ייתכן שהוא התכוון לרכוש ביטקוין, אבל בסופו של דבר ירכוש מטבעות לייטקוין רק בגלל שהם זולים יותר. כמובן שזה מצב טיפשי עבורי, אבל איננו יכולים להגן על אנשים מהטיפשות של עצמם. ובעצם בנקודה הזאת טמון כל הטירוף, המטבעות האלה מנצלים לטובתם אותה הצעת ערך כמו הביטקוין. הם משווקים את עצמם באותה דרך. אבל העובדה שהם לא באמת מבוזרים ונתונים לחסדיו של גוף ריכוזי אחד, תביא לנפילתם של אלטים רבים במוקדם או במאוחר. אבל מי יודע? יש מצב שאני טועה, ושמישהו ימציא מטבע דיגיטלי שיהיה יעיל משמעותית מהביטקוין. אולי יש המצאה חדשנית ופורצת דרך שבכלל לא חשבנו עליה ולקחנו בחשבון? אולי תהיה אפליקציה קטלנית שתאכל את הביטקוין ללא מלח? אבל לדעתי מדובר באפשרות קלושה. אני נשאר עם הביטקוין וממשיך לדבוק בו.

האם אתה חושב שלאלטים יש בכלל מטרה ממשית כלשהי? האם לדעתך יש בכלל צורך בהם?  

כמובן שלאלטים מסוימים בהחלט יש המצאה חדשנית וטכנולוגיה פורצת דרך מאחוריהם. למשל, במטבע המונרו נעשה שימוש בעסקאות אנונימיות ופרטיות בהן אי אפשר לעקוב אחר המוטב שאליו מועברים הכספים, ולעיין בסכומי הכסף שנשלחים. זה משהו מאוד מעניין בנוגע לאלטים. מדובר בסוג של “מעבדת ניסויים” עבור הביטקוין, שבו כל אחד יכול לבחון רעיונות שונים ולגרום לאנשים להשקיע ולסכן את כספם. אפשר ללמוד ולקבל השראה מהפתרונות וההצעות שלהם, אבל מלבד התועלת השימושית לרשת הביטקוין, איני רואה כל דרך אחרת שבה האלטים יכולים להועיל. עד שהם לא ימצאו נישה נפרדת ומקורית משל עצמם אני לא רואה באלטים שום דבר מיוחד.  עבורי הם לא מהווים בשורה ממשית או תגלית מסעירה.

מהי דעתך על טכנולוגיית Z-Snarks ? כיצד אתה תופס את העתיד של רשת הביטקוין?

אני אוהד מושבע של מערכת הוכחה באפס ידיעה (Zero Knowledge Proof) בכלל, ושל טכנולוגיית Z-Snarks  בפרט, מדובר במשהו מאוד מעניין. אני לא כל כך בטוח שהיא לגמרי ישימה כיום, רק בגלל מחזורי ה- CPU שהיא דורשת על מנת לבצע חתימה סופית. מדובר בזמן שנע בין 30-60 שניות. באופן דומה, אני גם די ספקן בנוגע לעסקאות האנונימיות והפרטיות של המטבע הדיגיטלי מונרו בגלל מודל ה- UTXO שלו שממשיך לגדול ולהתרחב ללא הפסקה. לדעתי, ארכיטקטורת הבלוקצ’יין החדשה Mimble Wimble היא זו שמספקת את רמת הפרטיות הגבוהה ביותר תוך שימוש מוצלח בכמה מיכולות הסקריפט המתקדמות של הביטקוין. אני חושב שכדאי להטמיע אותה כשרשרת צדדית ברשת הביטקוין המקורית על מנת לשדרג את רמת האבטחה, הביזור והאנונימיות של המערכת . מדובר בדרך מעט שונה להגיע לרמת הפרטיות הגבוהה של מטבעות דיגיטליים אלטרנטיביים כמו Monero או ZCASH.
אני לא יודע מה יהיה בעתיד, אבל בהחלט מדובר בטכנולוגיות מבטיחות ומסקרנות ששווה לעקוב אחריהן. אני מאוד מקווה לראות שיפור ניכר ברמת הפרטיות של העסקאות ברשת הביטקוין.

האם אנו קרובים לנקודה בה תתאפשר גישה רחבה לטכנולוגיית ה- Lighting המהפכנית?

מרבית האנשים חושבים שתחום החוזים הדיגיטליים החכמים נשלט באופן בלעדי על ידי רשת האת’ריום ומפתחיה. אבל לא מדובר במשהו ייחודי שהם המציאו, למעשה, גם ברשת הביטקוין יש שפת קוד מיוחדת לחוזים חכמים והיא נקראת  Script .
הדבר המצחיק הוא שהחידוש המרכזי ברשת האת’ריום היא היכולת לבצע הנפקות ICO ולגייס הון  ראשוני למימון חברות חדשות בעולם הבלוקצ’יין. אבל, לא מדובר במאפיין פורץ דרך של מערכת האת’ריום, היה ניתן לבצע הנפקות כאלה של מטבעות דיגיטליים הרבה קודם לכן, בעזרת טכנולוגיית ה- colored coins שנועדה לשדרג את רשת הביטקוין המקורית ולהרחיב את יכולותיה. באותו הזמן לא היה לכך שוק, והמודל הזה לא הצליח להמריא, עד אשר שויטאליק וצוות הפיתוח של האת’ריום, יברך אותם האל, שיווקו בצורה יוצאת מהכלל את שיטת ה- ICO והפכו אותה למודל פופולרי ונפוץ. רעיון הגיוס הצליח לתפוס רק ברשת האת’ריום בזכות  היותה של שפת התכנות Solidity החדשנית שעליה מתבססת מערכת האת’ריום – שפה שלמת טיורינג, כלומר, היא מאפשרת לבצע כל חישוב שניתן לבצע בעזרת מחשב וניתן לממש באמצעותה כל מה שאפשר לממש בשפות התכנות הנפוצות. זה ההבדל הבולט והמשמעותי בינה לבין שפת Script שנמצאת בתוכנת הביטקוין. לכאורה, הדבר עלול להפוך גם לחיסרון משמעותי של רשת האת’ריום, שכן זה חושף אותה לפריצות והתקפות האקרים ומוריד משמעותית את רמת האבטחה והבטיחות שלה. כידוע, אכן התרחשה פריצה חמורה לרשת האת’ריום ונדרש תיקון משמעותי של המערכת ואפילו חל פיצול בתוכה. הרי מי ירצה להשתמש ברשת כה פגיעה וחשופה? ואנו רואים את הבעייתיות הזאת היטב במצב הנוכחי של טכנולוגיית ה- DAO. אבל כשזה נוגע לחוזים דיגיטליים חכמים, אני חושב שחשוב לשמור על פשטות, וביטקוין מצליח לעמוד ביעד זה. שוב, אני לא חושב שתחום החוזים החכמים נשלט באופן בלעדי על ידי רשת האת’ריום או אפילו על ידי פרויקט כמו Rootstock שמנסה להוסיף “שרשרת עסקאות” צדדית משודרגת לרשת הביטקוין המותאמת במיוחד לחוזים חכמים. אני לא בטוח שבכלל יש צורך והצדקה למערכת חוזים דיגיטליים חכמים בשפת תכנות שהיא שלמת טיורינג. אנשים רבים חוזרים על אותה טענה שגויה – “ובכן, את’ריום זאת הפלטפורמה היחידה והמובילה לחוזים חכמים”. אבל זה בכלל לא נכון, בהחלט אפשר להסתפק ביכולות הבסיסיות של תוכנת הביטקוין בהיבט זה. אני לא מבין את העניין הגדול שמנפחים מכל זה.

האם אתה חושב שיש בכלל צורך באלטים, או שמטבע הביטקוין הוא יותר ממספיק ואין מקום למטבעות דיגיטליים אחרים?

אני לא יודע… חדשנות היא תהליך לא צפוי ואף פעם אי אפשר לחזות מראש ולדעת איך היא תתפתח ולאן היא תוביל. אחרי הכל, חסידי הקדמה והחדשנות נודעים לשמצה בחוסר היכולת שלהם לצפות את העתיד. אם היית שואל אנשים לפני מאה שנה כיצד הם חושבים שהעתיד ייראה, אף אחד לא היה מתאר בחלומות הפרועים ביותר שלו שאנשים יוכלו לעוף במטוסים או לשוחח בטלפונים ניידים, משהו שהוא מובן מאליו כיום. אז באמת קשה להגיד, יכול להיות שמישהו יחשוב על נוסחה מושלמת למטבע דיגיטלי מסוג חדש שבאמת יספק את הסחורה. אני חושב שהביטקוין יישאר במעמדו כמטבע הדיגיטלי המוביל והעיקרי גם בעתיד ובעתיד ישמר את עיקרון פארטו, במובן ש- 80% משווי השוק יהיה שייך לביטקוין, ו- 20% הנותרים יהיו שייכים למטבעות אחרים. אני בטוח שאנו ניתן את כל מה שיש לנו ונעבוד קשה על מנת להשיג את המטרה הזו.

מאפיין ייחודי של אלטים הוא שבאמת קשה לחסל אותם ולהפסיק את קיומם. בשונה מחברה רגילה שמפסיקה להתקיים כשהיא מגיעה למצב של חדלות פירעון ופשיטת רגל, כשהיא לא יכולה להמשיך לשלם משכורות, להבטיח נזילות כספית ולעמוד בחובות שהיא לקחה על עצמה, המצב עם האלטים הוא שונה לחלוטין. אלטים יכולים להתקיים פחות או יותר בזכות הפעילות של כורה אחד. אפילו לאחר שהוא מפסיק את כריית המטבע, ניתן למעשה להקים אותו לתחייה, ולהמשיך לכרות אותו גם לאחר הפסקה ממושכת. נראה שהמון מטבעות מגיעים לקיצם, ואז מתעוררים מהקבר כמו זומבים ומופיעים שוב בגרסאות מחודשות.
כנראה שיש מקום גם לאלטים. האם הם באמת יכולים לתרום משהו ממשי ומשמעותי? אני לא יודע, יש לי ספקות לגבי זה, אבל אני לא יכול לחשוב על כל האלטים האפשריים שמישהו יכול ליצור.

ועכשיו לשאלת מיליון הדולר – האם אנו נמצאים בעיצומה של בועת קריפטו?

אני חושב שאנו נמצאים בסוג של בועה לפחות בטווח הקצר. לא צריך לצפות שהשווי של כל מטבע דיגיטלי רק יזנק כלפי מעלה, ואני בטוח שעוד נראה צלילות שערים חדות רבות ולא רק עליות, אבל אי אפשר לצפות אחרת מנכס כלכלי כל כך הפכפך ולא יציב.  להרבה אנשים אין עדיין מושג במה מדובר, אנשים מנסים לרכוב על גל ההצלחה העכשווי ולהשיג רווח קל ומיידי, כך שכמות המשקיעים העצומה אינה מראה על שום מגמה משמעותית, ועדיין, ואסור להתייחס אליה ברצינות. אבל, כשאנשים חדשים לגמרי בתחום שואלים את עצתי בנוגע להשקעה במטבע הדיגיטלי ומציגים בפניי את השאלה השגרתית הבאה: “האם לדעתך כדאי לי להשקיע בביטקוין עכשיו?”, אני תמיד נוהג לענות את אותה התשובה: ובכן, אם אתם מתכוונים להחזיק בהם בטווח הארוך (חמש עד עשר שנים), אז כנראה ששווה לקנות כמה מטבעות ולשמור עליהם לעתיד הרחוק. אני חושב, שבתור השקעה לטווח הארוך הביצועים של הביטקוין מדברים בעד עצמם: הכמות שלו היא סופית ומוגבלת, כך שההיצע שלו רק יפחת, ונראה שהדרישה אליו רק הולכת וגוברת, מה שיגרום לערך שלו לעלות באופן כללי. אבל, אם אתם מחפשים רווח מהיר ומעוניינים בהשקעה בטוחה לטווח הקצר, זה יכול להיות מאוד בעייתי, כי השווי של הביטקוין הוא מאוד תנודתי והפכפך, בגלל כמות והיקפי המסחר העצומים בו. הוא יכול לעלות בפתאומיות, אך באותה המידה יכול גרם לצלול מטה. מדובר בסיכון גדול שאפשר להרוויח עליו הון אבל אפשר גם להפסיד הכל. אז, האם מדובר בבועה? כנראה שכן, אבל אני לא יכול לטעון זאת בוודאות. ההיבט הזה גם לא כל כך מעניין ומדאיג אותי, כי מדובר בסוגיה כלכלית שכלל לא נוגעת למישהו כמוני, שמתעסק בהיבטים הטכניים והטכנולוגיים של המטבעות הדיגיטליים.

האם לדעתך, בעוד  15 שנים, הביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים יהפכו לכסף של העתיד וישתלבו כאמצעי תשלום לגיטימיים? האם הם בכלל יישארו עד אז? האם מידת וקצב האימוץ והשימוש שלהם יגדלו? כיצד אתה רואה את העתיד של הקריפטו?

מדובר בשאלה מצוינת והלוואי ויכולתי לענות עליה ולחזות בדיוק רב לאן יתפתחו המטבעות הקריפטוגרפיים וכיצד הם צפויים להיראות בטווח הארוך. לצערי איני מסוגל לנבא את העתיד, והייתי אומר שהמחיר שלהם בהחלט הולך לעלות כי הביקוש רק הולך להתגבר בעוד שקצב האספקה הוא סופי ומוגבל מראש. אבל, אני חושב שהביטקוין בפרט, והחברה האנושית בכלל, יזכו לראות נכסים כלכליים הרבה יותר נזילים. המטבעות הדיגיטליים מבשרים על מעבר לכלכלה הרבה יותר חופשית, נוחה, זמינה וחסרת ריכוזיות וגבולות. אנו רק בראשית דרכנו לשם, בעתיד נוכל להמיר מוצרים וסחורות בכסף באופן הרבה יותר פשוט, ישיר ומיידי, מכל מקום ובכל זמן. זה יהפוך לגמרי את העולם שאנו חיים בו, יקל על חיינו ויעניק לנו הרבה יותר חופש וגמישות. זה דבר נפלא! אני רוצה שאנשים יזכו בהרבה יותר חופש, שייפתחו בפניהם המון הזדמנויות ודלתות חדשות, שהם יהיו פנויים ליצור, לחדש ולהמציא מחדש את העולם שמסביבנו. אני רוצה שאנשים יוכלו לבנות חברה הרבה יותר שיתופית, בריאה והוגנת, במקום להיות עסוקים בניצול אחרים להשגת רווח מהיר. העובדה שאנשים מעבירים את כל חייהם בעבודה אפורה ומשעממת, שלא תורמת כלום לסביבה, מאוד מעציבה אותי. אנשים רבים חולמים על עבודה בתאגיד כל-יכול ומקבלים צ’ק שמן מבלי להועיל ולתרום לעולם, לשפר את חיינו או להקל עליהם. אני רוצה שאנשים יתחילו לחשוב מחוץ לקופסה, להפעיל את הדמיון והיצירתיות ויחשבו על דרכים באמת לתרום מעצמם, להשאיר חותם ממשי,  לעשות משהו משמעותי, לקדם את העולם ולהפוך אותו למקום טוב וחיובי יותר. אני רואה משהו מזה משתקף בביטקוין. אני לא רואה את זה בממסד הכלכלי המקובל, המסורתי והדורסני שמנצל את הציבור לסחיטת רווח מיידי. הרגולטורים, הבנקים והממשלות רק משרתים את המדיניות הזאת של שטיפת מוח, מניפולציה והסתרת עובדות.
זאת הבשורה המרגשת והמלהיבה שמביא אתו הביטקוין ולכן אני לובש כובע קאובוי. אני מרגיש שהעולם משתנה, שחזרנו לימים העליזים של המערב הפרוע שנתן דרור לחדשנות וליצירתיות, שהיווה קרקע פורייה ליזמים שאפתניים בעלי חזון וערכים, לחלוצים מעוררי השראה ולעסקים חדשים שרוצים לספק ערך ממשי ואמיתי לעולם, לקדם את האנושות וליצור חברה ותרבות חדשה וטובה יותר. הם לא פחדו להעז, לחשוב לטווח הארוך ולהמר בגדול, על מנת להפוך את העולם למקום טוב יותר לחיות בו ולהקל על החיים של כולנו. בדיוק בגלל זה התאהבתי בביטקוין והפכתי לתומך נלהב וחסיד מושבע שלו.

תודה רבה על הראיון המדהים. תוכל לספר היכן לקוראים שלנו היכן יוכלו למצוא אותך ומה אפשר לצפות ממך בהמשך?

אני די פעיל וזמין ברשתות החברתיות השונות. אני מעלה ציוצים מדי פעם לרשת הטוויטר ותוכלו למצוא אותי גם בפלטפורמת Medium שם אני כותב מדי פעם. אני עובד על כמה מאמרים וכמובן שאני נמצא גם ביוטיוב- שם אני מנהל תוכנית משלי שנקראת Off Chain ומנסה להעלות לשם סרטונים בתדירות גבוהה. אני נמצא גם באתר הפרויקטים הקוד הפתוח Github, ושם המשתמש שלי שם, כמה מפתיע, הוא Jimmysong. תוכלו להעיף מבט בכמה קטעי קוד שלי שזמינים באתר. מלבד זאת, כרגע אני עובד על ספר בנושא תכנות של רשת הביטקוין  עבור  חברת ההוצאה לאור O’Reilly אשר הולך להתפרסם בהמשך השנה.

Share This Article
Jonathan Berger

נושם חומרה ומחשבים, חי את שוק הקריפטו ידע עצום ונסיון בכרייה, מסחר אלטים, ניתוח וחיזוי שוק מאז 2013. Contact Jonathan: Facebook